Kundvård

Mer shopping till rätt musik

2011-09-13 09:37 #0 av: korseett

Musiken du spelar i butiken påverkar vad dina kunder handlar. Ett sammandrag från artikeln med samma namn i Råd & Rön nr 7 2011.

Du går in i affären och musik strömmar ut. Har du lagt märke till vilken sorts musik och på vilket humör du blir på? Nu fick jag svaret varför jag i vissa butiker närmast blir stressad medan jag i andra lugnt kan gå omkring titta. Svaret är vilken musik som spelas.

Faktum är att fler och fler kedjor och butiker tar hjälp med att få rätt sorts musik till sina kunder dvs musikdesign. En del har till och med en egen radiokanal som spelas samtidigt i samtliga av kedjans butiker.

Nedan är citerat från en intervju med Fredrik Stenwreth, vd på Musicpartner och som designar musik för butiker.

"Hur tänker ni när ni väljer musik till en butik? - Det första vi tittar på är vad butiken eller kedjan har har för målsättning, säger Fredrik Stenwreth.
- Vi brukar skilja på två olika syften: identifikation och funktion"

Syftet handlar det om och vilken målgrupp. Vill du ha dom länge i butiken för att finna rätt plagg eller vill du nå ut till en viss kategori människor. En ungdomsklädesbutik lockar vanligtvis in genom att spela musik som ungdomarna gillar.

Vidare säger Fredrik Stenwreth att "musik är en förstärkare av känslor men ska också harmonisera med övriga saker, till exempel lokalens utformning och design. -Det spelar roll när på dagen musiken spelas. Mellan 10.00 och 11.30 är det oftast få kunder, och då fungerar det bra med en melodiös och vokal musik med lägre tempo. Kunden får sällskap; är det tyst infinner sig gärna en känsla av övervakning. På eftermiddagar och helger, då det är mycket folk, finns det en högre tolerans att använda ett högre tempo på musiken"

Alltså lugnare på förmiddagen än på eftermiddagen. Men om du har en butik som säljer saker att må bra av skulle nog jag välja en lugn musik hela tiden. Men även där finns det variationer. Jag funderar också på hur det är att ha butik i till exempel ett köpcentrum. Där är stressen oftast stor. Många av de andra butikerna spelar snabb musik eller har på radio. Kanske det då är bättre att profilera sig med ett annat musikval än vad de andra spelar.

Nedan är från intervjun med Pernille K Andersson, doktorand i konsumentpsykologi.
"Hur påverkar musik oss när vi är och shoppar? -Musik påverkar våra känslor, till exempel upprymdhet eller nedstämdhet, och känslorna i sin tur påverkar vårt beteende. tempot i musiken påverkar vår energinivå, och om vi känner oss aktiva eller passiva, säger Pernille K Andersson. -Förutom känslor och energinivå beror vårt beteende också på bland annat situationen, vilken typ av affär det är och vilket mål vi har med shoppingen. Är det nyttoshopping-du måste köpa mjölk- kanske musik med högt tempo stressar och gör dig arg. Om du däremot är ute på så kallad upplevelsebaserad shopping, där målet är att ha trevligt, kanske du av samma musik istället får en ökad energinivå som gör dig glad"

Samma musikval kan påverka så olika beroende på i vilket syfte kunden kommer i. Det är alltså inte så enkelt att välja musik utan det är flera faktorer som spelar in och som skapar en helhet.

Lite kuriosa kan nämnas att R&R skriver kort om en studie i Storbritannien där en vinbutik spelade fransk musik och då såldes mest franska viner mot när de spelade tysk musik för då såldes mest tyska viner. Det roliga är att kunderna angav inte musiken som anledning till sitt vinval utan helt andra orsaker.

Så om du driver en butik kan det vara dags att se över vad som kommer ur högtalarna.


Anmäl
2011-09-13 11:11 #1 av: KeramikeniSkredsvik

Hmmm tänkte jag, och började läsa med intresse ... när jag hade läst alltihop så konstaterade jag att jag fortfarande inte vet vilken musik jag ska ha i min lilla butik ... Obestämd

Hur är det med STIM? Får jag spela musik för allmänheten i min butik utan att betala STIM-pengar?

/Sofia

Anmäl
2011-09-13 11:17 #2 av: korseett

nej det måste man betala en licens för. Du kan läsa mer om det här på STIM

fast å andra sidan så finns det musik som inte är upphovsrättsskyddad, sådan man kan använda gratis.

Anmäl
2011-09-13 11:18 #3 av: korseett

Ska svara på det första också. nej det är inte lätt att välja musik men lite ledning finns iallafall

Anmäl
2011-09-13 11:37 #4 av: KeramikeniSkredsvik

Tack för länken! och tack för artikeln, jag hade nog inte tänkt på STIM annars. Det är lätt att göra fel ... Glad

Anmäl
2011-09-13 11:49 #5 av: KeramikeniSkredsvik

Nu har jag läst vidare, och konstaterar att man även ska betala licens till SAMI!

vojne vojne, det är inte bara att öppna butik inte ...

Anmäl
2011-09-13 12:46 #6 av: korseett

va? och vad är SAMI? jag har inte riktigt tid att läsa igenom STIMlänken. När jag öppnade salong fick jag en anmälningslapp från STIM tror jag det var men jag anmälde inget och jag spelar inte musik annat än när kunden får behandling

Anmäl
2011-09-13 14:59 #7 av: KeramikeniSkredsvik

http://www.sami.se/musikanvandare.aspx

SAMI är Svenska Artisters och Musikers Intresseorganisation, alltså de som spelar och sjunger musiken.

Stim, Svenska tonsättares internationella musikbyrå, alltså de som har komponerat musiken.

Alla ska ha sin kaka ... och det är ju förståeligt.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.