Säljtekniker

Att sälja

2012-01-13 12:12 #0 av: korseett

Att sälja är egentligen inte så svårt. Oftast så gör man det svårare än det egentligen är. Det är viktigt att vara lyhörd och fånga upp kundens intresse. De bästa säljarna är egentligen våra barn och ungdomar.

Om du säger till ex en tonåring att ”kan inte du diska?” Då kommer ofta svaret nej- följt av kan inte, vill inte, orkar inte osv. Ställer du frågan så att det blir två alternativ så får du ofta igenom ett av dom. Tex ” Vi måste dammsuga och diska nu- vilket väljer du?”

 

Överför nu den här insikten till säljtänket.

Ställ inga ja- och nejfrågor till att börja med

 

 

Men först handlar det om din attityd som säljare. Varför du säljer din produkt handlar ju om att du vill förbättra för kunden. Det handlar inte om att du ska få så mycket inkomster så möjligt. Så har du den första inställningen är du på god väg.

 

Du behöver kunna din produkt. Hur den fungerar, varför den fungerar och till vilka kundgrupper den är lämplig till. Finns det även konkurrerande produkter så behöver du lära dig varför just din produkt är bättre för kunden än konkurrenternas. När du har kunskap om din produkt och du tror på den så kommer det att synas och du kommer att stråla ut det genom din kropp och ditt kroppsspråk.

 

Kroppsspråket är viktigt. Se folk i ögonen, lyssna stort och prata mindre. Ge kunden full uppmärksamhet och le mot kunden vid kontaktögonblicket. Var artig.

 

Ge kunden ett alternativ som i exemplet med tonåringen. Ska du boka in en tid så ge kunden två datum att välja på. Likaså om du ska sälja en vara- det finns alltid minst två alternativ. Har du bara en produkt utan färgval eller annat blir frågan kanske om kunden ska ha en eller två av den. Har du en produkt som det inte är troligt att kunden köper två av, tex skrivare till datorn, så kan du fråga om kunden även ska ha extra patron, extra papper eller liknande.

 

Det finns en mängd olika säljtekniker som ofta är anpassade till olika säljtillfällen. Det säljs tjänster och varor i butik, på marknader, mässor, på nätet, via telefon etc. Det finns bra information att få i säljskolor, böcker att låna på biblioteket eller köpa hem. Sök på tex Säljbibeln, att lära sig sälja osv.

 

 

 

 

Nedan är hämtat från en artikel i Swedbanks nyhetsbrev

Tio steg mot bättre försäljning

Från Henrik Larsson-Broman, vd, Prosales Institute, Stockholm 

1. Ställ in dig på att sälja! Förbered dig mentalt och fundera över vilka trumfkort just ditt företag har. Kanske bör du se över ditt erbjudande, komplettera det eller förändra dina priser. Se till att du är väl förberedd inför säljinsatserna. Det är helt avgörande att du verkligen tror på dina varor eller tjänster, annars kommer du aldrig att kunna övertyga någon annan! 

2. Välj målgrupp! Bestäm dig för vilken kategori av nya kunder du vill ha, vilken som är din målgrupp och vilka delar av landet du kan/vill satsa på. 

3. Formulera mätbara mål och visualisera dem så att du ser dem varje dag (på datorn/väggen/telefonen/kylskåpet) och berätta om dem för din omgivning. På så vis tvingar du dig själv att verkligen uppfylla dem. 

4. Hitta kunder och nyckelpersoner! Ta reda på vilka företag det finns i den kategori du valt, eller vilka butiker/grossister det finns (om du har privatpersoner som målgrupp). Köp adresser inklusive uppgifter om nyckelpersoner, så att du inte kontaktar fel person. Men även om din målgrupp är stor måste du prioritera. Satsa primärt på mellan 10 och 20 nyckelpersoner. I en sekundär grupp kan du göra en betydligt bredare satsning. 

5. Börja mjukt! I ett första steg kan det vara klokt att skicka brev (adresserad direktreklam) eller e-post till nyckelpersonerna, eller kanske till hela din målgrupp. Glöm inte heller att se till att din hemsida är förtroendeingivande och ständigt uppdaterad! 

6. Ring och boka möten! Så fort som möjligt måste du börja ringa och boka in möten med de nyckelpersoner du valt. Var tydlig med vad du vill – ”Jag skulle vilja ha er som kund” är en bra replik – presentera dig ordentligt och nämn något om de fördelar det innebär att vara kund just hos dig! Det kan vara en psykologisk fördel att vara uppklädd när man ringer! 

7. Ha större öron än mun! I alla kontakter, inte minst när ni träffas, är det viktigare att lyssna än att prata själv. Var väl påläst om det företag du besöker, det inger förtroende. Läs hemsidan och på andra ställen på internet. 

8. Var hel, ren och artig! Anpassa klädseln till den miljö du förväntar dig, det är inte alls säkert att du behöver ha bästa kostymen eller dräkten när du träffar din potentielle kund. Sådant som att alltid komma i tid, alltid se till att vara tillgänglig via telefon och e-post och visa sin pålitlighet genom att snabbt skicka över varuprover är rena hygienkrav. 

9. Släpp inte kontakten! En sak du måste säga under ditt möte är ”Hur går vi vidare?”. Säger personen ”Vi hör av oss” men inte gör det, hör själv av dig. Låt dig inte nedslås av fem eller tio nej tack i rad! Ring och fråga vänligt varför du fick nej, kanske bör du justera ditt erbjudande? 

10. Fortsätt! Så här ska du alltid arbeta! Fundera regelbundet över dina möjligheter i olika målgrupper och över hur du ska få nya kunder. Är du så lyckligt lottad att du får fler kunder än du kan hantera kan du förmodligen lösa detta ”problem” genom att rekrytera. Lycka till!

 

Anmäl
2012-01-13 17:46 #1 av: kredka

Jätte bra artikel!

Anmäl
2012-01-16 12:18 #2 av: korseett

tack!

Vi ska få till några fler artiklar i ämnet och gå på djupet lite mer men vid ett senare tillfälleGlad

Anmäl
2012-01-16 12:45 #3 av: pyromanen

Intressant läsning!

Sen bara att konstatera att jag alldrig kommer bli en bra säjare enligt den listan för en del av sakerna VILL JAG INTE GÖRA. För mig känns det viktigare än nåt annat att jag kan stå för hur jag agerar mot kunder (som mot alla andra).  T.ex om jag är på Åhlens o köper en duk och expedienten (helt i enlighet med rådet i listn här ovan) frågar mig "har du sett vi har ljus i samma färg" då blir jag jävligt irriterad Skäms. Om jag ska ha ljus så ska jag nog säga till och dessutom är det så dålig kvalité på deras ljus att jag alldrig skulle komma på tanken att köpa dom. Det är säkert jag som är udda och en surputtaOskyldigSkrattande. men att jag själv tycker så gör såklart att jag alldrig kommer använda mig av den "taktiken" mot en kund.


Anmäl
2012-01-16 19:32 #4 av: kredka

#3 det är så sant det du skrev :) jag gillar inte heller när expedienten i affären hoppar på mig och börjar med sina * behöver du hjälp?* eller börjar trycka på mig massa saker som jag inte vill ha, samma sak gäller alla telefonförsäljare - jag förstår att dem har krav på sig att sälja så mycket och så mycket grejer under dagen men jag bara känner att det är väldigt påträngande när dem ringer och stör mig på kvällen eller under min lediga tid... men det är väl bara att hitta på eget sätt hur man kan göra bra ifrån sig utan att verka vara påträngande ;) och även om man använder sig inte av alla punkter på listan så betyder inte att man är sämre än andra :)

 

listan i sig är bra för nybörjare, eller dem som undrar varför det går inte så bra för dem med försäljning (vissa kanske behöver vara mer vassa, andra synliga osv) men det betyder inte heller att man kan inte hitta egna lösningar genom att endast basera på den lista :)

 

hoppas att alla förstår vad jag menar med min babbel ;)

Anmäl
2012-01-16 20:12 #5 av: korseett

jaja vi förstår ditt babbel kredka Flört

#3-4 Nej det är ju inget statiskt men en bra mall att gå efter. Jag kan å andra sidan bli irriterad för att jag blir nonchad av säljare i en affär.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.