Vidareutveckla det egna företaget

Storytelling

2015-11-14 14:45 #0 av: Rebexi

Hur kan man använda berättelser för att marknadsföra sitt företag, eller stärka företags-värdet?

Våra hjärnor är hårdkopplade för att se, förstå och berätta berättelser. Berättande handlar i grund och botten att förstå människor, det är ett övningsverktyg för vår sociala värld. Över geografiska och kulturella gränser finns det alltid samma mönster, vi använder alla samma enkla recept: Person, problem och plats. Vi berättar inte bara för att det är kul det är även ett effektivt sätt att förmedla information, det är nämligen så att en tredjedel minns information medans två tredjedelar minns berättelser. Det är alltså dubbelt så stor chans att du och den produkten eller tjänsten som du säljer blir ihågkommen om du berättar istället för att informera.

Nu kanske du tänker: “Men Rebecca!” (Ja, det är mitt namn, hej.) “Folk vill inte ha berättelser, de vill ha något dom kan lita på, fakta, statistik och forskning!” Och det är förståeligt att du tänker så, vi har levt de senaste 40 åren i “informations-samhället”, då vi värdesätter just de sakerna högt. Men det börjar finnas ganska mycket information nu, vi bombarderas med det dagligen, jag börjar i alla fall bli ganska less på det och jag är inte ensam. Många tror att vi håller på att gå ur informations-samhället och in i en tid då upplevelse och känsla värderas högre. I denna tid är storytelling det perfekta verktyget för dig att positionerna ditt företag på marknaden.

Berättarfolket

Nu kommer ett litet tankeexperiment. Tänk att det är förhistorisk tid och det finns inte många människor, bara två stammar för att vara exakt. Dessa två stammar tävlar om samma resurser, jaktmark och plats (för att Afrika är tydligen inte nog stort för dom båda). De är likadana förutom en skillnad. Den ena stammen är mycket praktiskt lagd, vi kallar dom för det praktiska folket, den andra stammen är ett berättande folk, berättarfolket. På dagarna gör båda stammarna i princip samma sak, de jagar, samlar mat, bygger och krigar kanske lite. På kvällen går berättarfolket hem, tänder en eld och sitter och berättar berättelser. Det praktiska folket fortsätter arbeta. På grund av rivalitet kommer bara en av dessa stammar att överleva, vi vet att det är berättarfolket eftersom vi härstammar från dom. Men varför överlever berättarfolket när det praktiska folket spenderar mer tid på det man kan tänka är det grundligaste (mat, skydd o.s.v.) för överlevnad?

Ja, man kan påstå att trots att det praktiska folket har mer medel för överlevnad så har berättarfolket en extremt viktig social fördel, vi människor är trots allt mycket sociala djur. Berättelserna kring lägerelden gav berättarfolket gemensamma mål och fiender, det gav dem en samhörighet som det praktiska folket aldrig fick.

Men vad har det här med ditt företag att göra? Istället för att det är två stammar som tävlar om resurser kan du tänka att det är två företag som tävlar om plats på marknaden. Vilket företag vill du vara? Ett företag med praktikalitet i fokus kanske arbetar effektivt och erbjuder tjänster eller produkter av hög kvalité men kunder och anställda känner sig inte känslomässigt investerade. Ett företag med berättande i fokus skapar lojalitet och samhörighet bland kunder, eventuella anställda och samarbetspartners. Berättande kan froda kreativitet och motivation som gör ditt företag mer nyskapande.

De Tre Berättelserna

Som företagare ska du kunna tre berättelser utantill, uppkomsten, kunden och produkten/tjänsten. Jag tror innerligt att ni redan kan dessa tre berättelser för ert företag, men ni har kanske inte tänkt på att det är just berättelser. Dessa tre berättelser behöver inte - men kan med fördel - användas i marknadsföringssyfte. Du kan använda det för att ge ditt företag en stark grund eller kärna. Här kommer jag förklara lite mer om de tre berättelserna och ge exempel från verkligheten i hur de har används i marknadsföring.

Uppkomst berättelsen (origin story): Den här berättelsen är om hur ditt företag blev till. Det börjar ofta med en person som tyckte att någonting fattades eller såg ett problem och kom på en lösning. Ett exempel är hur Oatly arbetar med deras “uppkomst berättelse”. Som kund får jag inte en lång redogörelse på vilka som startade företaget och hur det kom sig eller varför, men det är något som smygs in i texterna på deras hemsida, produkter o.s.v. Jag får veta att de startade i tidigt 90tal och att de ville komma på ett sätt att erbjuda alla nyttigheter från mjölk utan att det ska behöva gå omvägen genom ett djur, eftersom havre växer bra i Sverige och har massor med nyttigheter i sig så kom dom på ett sätt att erbjuda “mjölk” av havre. Eftersom berättelsen är så lätt att komma ihåg och man som kund blir påmind ofta så är det enkelt för mig att sprida vidare den.

Berättelsen om kunden (customer’s story): Det här är berättelsen om din kund. Vem är det? Vad driver hen? Intressen, hopp, drömmar, livsstil. Den här berättelsen ger dig större förståelse för kunden och vad hen behöver. Kunden är det viktigaste du har och det gör denna berättelse till den viktigaste, du kan använda personas och undersökningar för att lära känna kunden. Ett exempel för marknadsföring är Telenors reklamfilmer som alltid följer en och samma familj. Det ger en tydlig bild om deras målgrupp - Svenssonfamiljen - så att eventuella kunder lätt kan känna igen sig i dom och deras liv. Eftersom det alltid är samma familj har man som kund större möjlighet att lära känna dom.

Produktens berättelse (product story): Denna berättelse handlar om hur produkten eller tjänsten som du erbjuder förbättrar för kunden eller löser deras problem. Det är som en fortsättning på berättelsen om kunden som berättar om hur produkten passar in i deras liv. Kampanjen “Make Room for Your Life” från Ikea visar detta tydligt. Här visas ett vanligt problem: för mycket saker, för lite plats. De belyser inte bara de opraktiska aspekterna med problemet utan fokuserar på den sociala delen. Hur påverkar problemet kundens nära relationer? Hur kan Ikeas produkter hjälpa? Och vad är resultatet? Filmerna ger igenkänning i problemet med en känslomässig koppling.

Typer av storytelling

Storytelling kan annvändas för flera olika syften. Det kan annvändas inom eller utom företaget. Riktat till de anställda, medarbetare, kunder eller alla tre. Berättelser brukar man klassiskt se med en början, mitten och slut, men storytelling behöver inte se ut så. På sätt och vis kan berättelsen fortsätta med hjälp av dom som hör den. Folket för historien vidare samtidigt som de skapar den, underskatta inte word of mouth (eller word of mouse som det kallas när det händer via Internet).

Det finns tre olika typer av storytelling som du kan använda som verktyg för marknadsföring.

Storytelling: Kort och gott att berätta en historia, kan vara i syfte att informera eller underhålla. Det hjälper att förmedla företagets/produktens/tjänstens värden och budskap. Storytelling kan både vara sanning eller fiction.

Corporate Storytelling: Är verkliga berättelser från företaget, antingen hur det grundades eller om händelser/events. Det kan vara om stora saker som ett nytt projekt eller små som att företagets annordnar en klädbytardag för anställda för att visa att man värnar om miljön. Det används främst för att skapa lojalitet inom företaget.

Docutelling: Storytelling i form av en dokumentär. Kan användas för att t.ex. lansera en ny produkt eller lyfta fram ett nytt projekt.

Var inte rädd för känslor

En av anledningarna till varför storytelling fungerar är för att det väcker känslor. Så var inte rädd för att gå djupare i mottagarens drömmar, hopp, rädslor. Siffror berör sällan men band mellan människor gör det. För att du och ditt företag ska bli ihågkommen behöver det väcka känslor, hjärnan hanterar nämligen känslor och minnen på samma ställe (limbiska systemet) och dessa två fenomen är starkt kopplade.

En sista sak att komma ihåg är att det inte handlar om dig eller berättelsen utan om de som du riktar dig till. Mottagarna är det viktigaste och det är dom som ska bli nöjda.

Men vad tycker ni?

Använder ni redan er av storytelling eller tror ni att ni kommer använda er av det i framtiden? Har ni några exempel på företag som använder sig av storytelling särskilt bra eller några som har misslyckas?

Anmäl
2015-11-14 19:32 #1 av: Niklas

Jag tycker Apple är duktiga på Storytelling.

Vänliga hälsningar, Niklas
» Besök Savvity, iFokus engelska lillasyster.

Anmäl
2015-11-16 16:25 #2 av: Rebexi

#1 Jag håller med. Apple har ju Steve Jobs som nästan är som en "symbol" för hela företaget och berättelserna om honom är så efterfrågade att det finns minst två stora filmer om honom (Jobs, 2013 och Steve Jobs, 2015)

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.