Annons:
Etikettlagar-och-regler
Läst 5157 ggr
ralan
12/2/10, 6:08 PM

Om man inte har beställt något men ändå

Jag som företagare i Enskild firma blev uppringd av en säljare av rengöringsmedel från Tensor communication group AB (Tensorkemi) i Göteborg.

Enligt min uppfattning har jag inte beställt något men säljaren avslutade samtalet abrupt och två dagar senare fick jag en orderbekräftelse på produkter för 4000 kr + Moms.

Jag ringde och sa att jag inte hade beställt något. Personen på kundtjänst sa att försäljningschefen och två säljare utan vinstintresse skulle lyssna av det inspelade samtalet och göra en bedömning. Sen skulle de höra av sig. Det gjorde de aldrig.

En vecka senare kom en faktura som jag bestred både till Tensorkemi och faktureringsbolaget. På Tensorkemi lät det som att det skulle bli en tvist om jag inte accepterade hans förslag på att köpa allt för 2000 kr istället för 5000 kr. Jag nekade.

Samma dag kom leveransen av varor hem till mig. Som tur var var min fru hemma och vägrade ta emot varorna. Detta  blev nog min räddning. Dagen efter makulerades fakturan.

Vad jag vill säga är att i ett sådant här fall ligger bevisbördan på säljaren. Det kan dock bli jobbigt om man får hem varorna så se till att om möjligt vara hemma eller på leveransadressen och vägra ta emot varorna. Budbilen har nämligen rätt att bara dumpa varorna utanför din dörr om ingen är hemma.

Annons:
abbis
12/7/10, 8:54 PM
#1

Jag tvivlar på att fraktbolaget har rätt att dumpa varorna utanför en dörr utan att få en påskrift..I sådana fall dom gör detta blir fraktaren skyldig om varorna "försvinner".

Att man bestrider en leverans som du gjort är dock helt korrekt.Jag blir bara sååå j***a trött på alla dessa oseriösa telefonsäljare som hör direkt om dom har att göra med en nybörjare..och blåser på dom varorna..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Handelshuset
12/8/10, 10:02 PM
#2

DHL krävde en fullmakt av mig för att lämna av varorna om jag inte är  inne när de kommer.

ASWA
11/14/11, 9:31 PM
#3

Idag hände detta mej. Varor som jag INTE beställt av Tensorkemi dumpades på min trapp av DHL! Fick hem en orderbekräftelse som jag genast både ringde och mailade att jag inte godkände.

Vad ska jag göra nu? Någon som vet?

Mvh Ann-Sofie

KeramikeniSkredsvik
11/14/11, 11:20 PM
#4

Polisanmäl!

Se även Varningslistan , där kan du läsa om vad du bör göra och hur du ska gå tillväga.

Lycka till!

korseett
11/15/11, 8:31 AM
#5

skicka tillbaka produkterna- säg till DHL att de tar tillbaka detta och så bestrid allt- polisanmäl och läs mer via länken du fick ovan

ASWA
11/15/11, 9:32 AM
#6

Tack för svar! Återkommer med hur det gick. //Ann-Sofie

Annons:
Krikke
2/16/14, 7:12 PM
#7

Kan nu glädja er som blivit drabbade med att de har gått i konkurs! :)

/ Krikke

Medarbetare på Hockey iFokusFotboll iFokus

| Frölunda HC | IFK Göteborg |

Upp till toppen
Annons: