Annons:
Etikettmarknadsföring-och-försäljning
Läst 4298 ggr
Gretchen-
5/24/12, 2:03 PM

Kvitto, kontant betalning.

Hej!

Har lite frågor om kvitto vid kontant betalning.

Om jag säljer varor och får betalt kontant, måste köparen skriva på de kvittot då?

Köper jag varor kontant ute på stan behöver jag aldrig skriva på nåt kvitto, har aldrig behövt signa med namn och datum vid kontant betalning. Obestämd

Om en köpare glömmer att signera sitt kvitto, vad händer då? Kan jag inte bokföra den händelsen?

Hoppas ni kan hjälpa mig Skäms

Mvh

Annons:
Torparmor
5/24/12, 9:21 PM
#1

kvittot är kundens bevis på att han/hon betalat varan/tjänsten. Alltså är det du som skall kvittera = skriva under att du fått betalt. Originalet skall kunden ha och kopian skall du sätta in i din bokföring. Däremot kan det vara klokt att du skriver kundens namn på kvittot och gärna även personnr alt adress. Du vet väl beloppsgränserna för att ha kassaregister?


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Gretchen-
5/25/12, 5:57 PM
#2

Okej, då vet jag hur de funkar, tack snälla för svaret Glad

Jaa, jag har suttit och läst länge och mycket på skatteverkets hemsida och  har förstått att de är mindre än fyra prisbasbelopp per år inklusive Moms som gäller.

Jag har en sån liten verksamhet och omsätter inte så jag kan leva på de, utan har de som en Hobbyverksamhet tills jag känner att jag kan starta upp en butik Glad

Upp till toppen
Annons: