Annons:
Etikettlagar-och-regler
Läst 13986 ggr
[rolnor]
7/26/13, 8:43 PM

Öppna butik, tillstånd.

Jag har från och till funderat på att öppna en butik för att kunna sälja min keramik. Jag undrar vart man vänder sej för att få tillstånd. Jag bor i utkanten av ett litet samhälle, men det anses nog vara tätbebyggelse.

Annons:
mariatingsund
7/26/13, 9:20 PM
#1

tillstånd behövs väl inte för en keramikbutik, om du inte vill sälja mat och liknande. Om du är registrerad företagare, Enskild firma eller annat, har inget betydelse. Du kan behöva kassaregister, om du har mer försäljning än man får utan. Till dess kan du kan undgå med att du skriver ut "kontantfaktura" till alla köp. Du behöver bara lokal, inredning, varor och kunder och bra bokföring :) Eventuellt försäkring o kassaregister och bankkonton.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

[rolnor]
7/26/13, 10:47 PM
#2

Tack! OK, men jag har hört att vissa områden (alltså bostadsområden) inte är avsedda för kommersiell verksamhet?

mariatingsund
7/26/13, 11:35 PM
#3

Att ha en konsthantverksbutik kan jag inte tänka mig att det sticker någon i ögat. Men fråga din kommun om du är osäker, du kanske rentav får ekonomisk hjälp därifrån?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

[rolnor]
7/27/13, 12:42 AM
#4

Det låter bra, MEN jag har hört att keramik anses vara överetablerat och man får inget startaeget-bidrag till det (kan ha fel..)

mariatingsund
7/27/13, 9:18 AM
#5

Jag föreslår ändå att du går dit och berättar allt vad du önskar och frågar om det finns hinder eller hjälp att få. Jag tror inte det, de kan inte neka dig företagsamhet o betala skatt till kommunen, det ligger i deras intresse. Att yrket skulle vara överetablerat har inget med saken att göra, eftersom dina saker kan säljas bättre än andras, därmed mer skatt från dig.

Däremot starta eget bidrag är en annan sak, det är långt ifrån alla som får det. Men går du dit med självförtroende, då ser de på dig att du tror på idén. Du kan få avslag, men också hjälp, bara prata med dem, och var förberedd med svar.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

[rolnor]
7/27/13, 1:50 PM
#6

Tackar för dina svar, ger mej lite råg i ryggen!

Ha en fin (stekhet…) dag!

Annons:
abbis
9/8/13, 8:15 PM
#7

Hej Rolnor

jag byggde om ett garage i vår villa i ett villaområde på 80talet. Vad  jag minns var att vi sökte bygglov och ändrade bara användningssättet av den tillbyggnaden. Ingen som ifrågasatte detta då. men det kan vara olika från kommun till kommun.

Starta eget bidrag kan man bara få om man gått länge arbetslös och går en starta eget kurs i AF regi..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

[rolnor]
9/8/13, 10:09 PM
#8

Tack, viktig infprmation!

jj11
11/23/13, 2:25 PM
#9

Kolla med din kommun vad du behöver. Lokalen jag har som butik idag är inte klassade som butikslokal och därför får jag inte ha min butik i den egentligen. Den klassas som lagerbyggnad (trots att det en gång va en bilfrima där, men det va inte samma sak enl. kommunen). Så nu är det mitt lager som jag dock har öppet flera dager i veckan. ;-) Sen så krävs det nödutgångar i en butik, brandsläckare, skyltar, mm. Detta är DYRT fall brandskydd kommer och kollar. Du får tillsynsavgift direkt även om du fixat allt till dagen därpå. Har du inte nödutgång, så kan dom stänga lokalen direkt!

Så.. Kolla allt innan du öppnar och be gärna om allt på papper, så kan ingen komma och säga något.. =) Lycka till!!

[rolnor]
11/23/13, 3:51 PM
#10

Tack för info, funderar på det här med nödutgång, om jag har en lokal på 25 m2 med en dörr på mitten, räcker det? Sen det här vad lokalen är klassad som, i mitt fall så är det ett vanligt uthus så det behöver väl skickas in ansökan för att klassa om till butik?

abbis
11/23/13, 6:31 PM
#11

Man söker bygglov för att ändra användningsområde på ett uthus..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

jj11
11/24/13, 10:07 AM
#12

I min kommun kräver dom två dörrar. Båda ska va uppskyltade som nödutgångar. Dock vet jag ju att många på landet butiker sluppit undan kontroll och därför kan köra som dom vill. Hade själv en sån butik i flera år utan en enda tillsyn. Denna butik jag har nu, fick tillsyn direkt (tror det va den andra butiken i byn med samma sortiment som oss som inte gillade att vi öppnade och skulle försöka sätta käppar i hjulen för oss). Men som sagt.. Det va lättlöst för oss, upp med skyltar och brandsläckare.

Butiken bredvid oss (en loppis) fick öppna upp en dörr till, som nödutgång.

Men allt sånt bör du kunna få reda på av din kommun och av brandskydd där du bor.

[rolnor]
11/24/13, 10:38 AM
#13

Tack då vet jag var jag ska vända mej.

Annons:
[rolnor]
2/16/14, 12:26 AM
#14

Gammal tråd, jag kollade regler för kassaregister och det krävs om man säljer för fyra prisbasbelopp per år, ett prisbasbelopp är drygt förtifyratusen 2014 så det krävs inte för min verksamhet. Hur funkar kontantfaktura?

abbis
2/16/14, 10:34 AM
#15

Har du bara ett reggat bolag så kan du fakturera..Billogram är bra..🙂

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

KeramikeniSkredsvik
2/19/14, 8:35 PM
#16

saxat från Skatteverket:

En förutsättning för att du ska få använda en kontantfaktura i stället för att registrera försäljningen i ett kassaregister är att kontantfakturan innehåller de uppgifter som ska finnas på en faktura. Det innebär att fakturan ska innehålla uppgifter om din kund så att kunden kan identifieras, vilket normalt innebär att kundens fullständiga namn och adress ska finnas på fakturan. Fakturan ska också bokföras enligt de regler som gäller för bokföring av verifikationer enligt bokföringslagen och Bokföringsnämndens normgivning.

KimE
2/24/14, 8:29 AM
#17

Skriv ut kontantfakturan direkt från ditt bokföringsprogram.

Upp till toppen
Annons: