Annons:
Etikettlagar-och-regler
Läst 2062 ggr
elineek89
2014-01-31 13:50

Namn eller inte namn?

Hej!

Jag har skickat in en skatte- & avgiftsanmälan till skatteverket. Tanken var att starta en Enskild firma med fotograftjänster. Jag skickade in namnregistrering till bolagsverket då jag ville veta om mitt namn är godkänt eller ej.

Nu har jag varit i kontakt med skatteverket igen och han övertygar mig om att fortsätta som Hobbyverksamhet ett tag till för att bygga upp namnet och kundkretsen.

Jahapp…. Men hur funkar det då med namnet? Om jag nu ska fortsätta som hobby ett tag till, har jag då rätt till att heta ett annat namn än mitt födelsenamn?

Bolagsverket menade att om någon kommer på och vill starta ett företag med mitt namn så kan dom stämma mig för att jag heter så?

Jag vill inte ändra mitt namn igen då jag nyss bytt till detta då tanken är att mitt företag ska heta så. Enligt bolagsverket får man inte marknadsföra sig under annat namn.

----------------------------------------------------------------------

Har nu fått svar på min fråga efter 2 samtal till bolagsverket.
Man kan registrera namn utan att ha F-skattsedel

KAN MAN TA BORT ETT INLÄGG HÄR? :P

Annons:
Torparmor
2014-01-31 14:57
#1

VArför ta bort inlägget? Kan väl vara bra om någon har samma fundering och söker här


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

deeman
2014-02-02 13:51
#2

Du kan alltid registrera ett företagsnamn och senare registrera dig för
F-skatt och Moms. Andra vägar att gå är via en sk "egensanställningsbyrå" som t.ex Frilans Finans.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


elineek89
2014-02-07 11:29
#3

Torparmor: Det har du rätt i, låter det stå kvar..

Deeman: Ja de är ju också ett alternativ, nu har jag iaf fått namnet godkänt efter några samtal. Så nu hoppas jag att allt är som det ska :)

signemo
2014-02-12 21:16
#4

Har du  regat ditt namn för länet eller för landet. Tror man kan välja . Om du valt län så tror jag nån annan kan använda samma namn  i ett annat län. Men det går ju att kolla med bolagsverket

Var rädda om varandra

mialycktman
2014-04-22 23:31
#5

japp så är det, betalar du för ditt län så kan nån annan i ett annat län ta namnet………..men då det kostar en slant blir det väldans dyrt att rega i alla sveriges län….

Lyckomia 

Hemsida: www.nogg.se/lyckomia

Blogg: www.lyckomia@wordpress.com

Lyckomia finns också på facebook.

Upp till toppen
Annons: