Annons:
Etikettmarknadsföring-och-försäljning
Läst 2696 ggr
Jeffan77
2014-02-27 08:32

Återförsäljarregler

Hej

Jag behöver hjälp av någon vettig människa och vänder mig därför hit. Jag tillverkar egna produkter så som tvål, salva och ljus. Nu har en tjej hört av sig och önskar ev. bli återförsäljare av mina produkter. Jag vet ingenting om detta!! Om jag säljer min salva för 95kr i min webbutik, vad ska jag sälja den för till henne? Vad räknar man på för %?

Mvh

Jeffan77

Annons:
[Moa-]
2014-03-01 12:16
#1

Ja, vad kostar det dig att tillverka den? Vad har du för administrativa kostnader för din egen försäljning? Vad är hon villig att betala? I vilken omfattning och vilka kvantiteter är hon ute efter? Skall hon köpa och håller ett eget lager eller vara en mellanhand? Vem av er skall leverera ut mot kund? Vem bär den ekonomiska risken?

Utifrån den information som du ger är det helt omöjligt att svara, men fundera över frågorna jag listade och ta ett eget beslut på vad du anser att det skulle vara värt. Har du räknat ut din breakevenpunkt? (Vid vilken kvantitet du har tjänat in dina fasta kostnader och börjar göra en faktisk vinst.)

freck
2014-03-24 18:01
#2

Oftast så är det 30% man brukar "dra av" från ordinarie pris till återförsäljare. Men samtidigt ska du gå med minst 20% vinst när du säljer det till återförsäljaren.

Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare

mariatingsund
2014-03-25 17:41
#3

Många faktiska butiker lägger på 100 % av inköpspriset, dvs om du säljer en tvål för 40 Kr plus Moms 50 Kr, då säljer hon den för 100 Kr i sin affärslokal. Om hon vill sälja i kommission, då vill hon betala högst 70 % på ditt pris. Det enklaste är att samtala med personen, vilket pris hon tror sig kunna sälja dessa, hur många procent vill hon själv ha och om hon går med på att det är lägre priser på din hemsida. (det kan man berättiga med att dessa går inte känna, lukta eller förnimma med något genom nätet, därav lägre pris där. Sen kan man diskutera, om det fortfarande är lönt för dig.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Upp till toppen
Annons: