Annons:
Etikettbokföring-och-redovisning
Läst 1744 ggr
Hildgrim
4/14/14, 5:23 PM

Förenklat årsbokslut - noob

Jag sitter och försöker förstå hur jag ska fylla i mitt förenklade årsbokslut men det känns som att ju mer jag läser om det desto mer förvirrad blir jag. Skulle någon kunna hjälpa mig? Jag kommer nog också ha svårt att formulera mig så ni förstår. Men jag skulle verkligen uppskatta lite input. :)

Situationen är egentligen ganska enkel. Startade företaget förra året och företaget har än så länge inga inkomster, enbart några utgifter. Utgifterna i sig består av en dator plus lite småutgifter (prenumeration av programvara).

Detta är allt som hände företaget förra året så det borde inte vara allt för krångligt att fylla i.

Om vi börjar med balansräkningen. Den enda tillgången som finns i företaget är datorn och jag antar att den ska fyllas i B4 Maskiner och inventarier. Jag antar också att det är det uppskattade begagnade värdet i nuläget som ska fyllas i och inte det riktiga inköpspriset? Och att det sedan är denna summan som jag ska skriva under Summa tillgångar eftersom det inte finns några fler tillgångar.

Så långt tror jag att jag är med. Men sen kommer vi till skulder. Det finns ingen riktig skuld så att säga, däremot så har jag betalat alla företagets utgifter ur egen ficka. Räknas detta som en skuld?

Resultatet av tillgångarna och skulderna har jag förstått ska fyllas i B10 Eget kapital. Men eftersom jag inte riktigt vet hur jag fyller i skulderna så kan jag inte fylla i detta ännu.

Sen kommer vi till resultaträkning. Intäkter saknas som sagt. Under kostnader så har jag jag köpt en del saker som hamnar under R5 Varor, material och tjänster. Avskrivningar har jag inte förstått vad det är ännu. :/ Sist kommer vi till "R11 Bokför resultatet" och det är väl alla kostnader som hamnar där.

Som sagt, jag har svårt att formulera mig. Men utifrån att jag enbart har en tillgång och utgifter i företaget kanske jag kan få hjälp med vilka rutor som är relevanta för mig att fylla i iaf? :)

Annons:
Karin
4/29/14, 11:23 PM
#1

Bokslutet måste ju följa vad som är bokfört. Ja menar när du köpte datorn så la du väl in kvitto på inköpet i bokföring med inköpspriset, alltså är det den summan som finns i tillgångar just nu.

Om du tar ut en balansrapport och en resultatrapport från din bokföring så  är det väldigt enkelt att se vilka summor som ska stå var.

Datorn kan du förresten ta som en kostnad direkt om det inte är en supervärsting för mer en 23000 kronor.

Hildgrim
4/30/14, 4:20 PM
#2

Tack för svaret. Det löste sig med hjälp av skatteverket.:P

Upp till toppen
Annons: