Annons:
Etikettlagar-och-regler
Läst 2526 ggr
CarolinePettersson
8/26/14, 3:54 PM

Hobbyverksamhet vs Enskild Firma

Jag är en 23 årig heltidsstuderande tjej som går i starta eget tankarna som fotograf.  

Just i dags läget har jag ingen aning om hur mycket omsättning per år jag skulle  dra in. Så därför funderar jag på om jag ska börja med Hobbyverksamhet och sedan övergå  till Enskild firma

1. Måste jag registrera en  hobbyverksamhet hos skatteverket?  
2.  Vad är maxbeloppet man får tjäna per år? 
3. Om jag tjänar ihop till  maxbeloppet inom 6månader och sedan köper utrustning för samma belopp  och får in mer pengar  de sista månaderna men inte överstiger maxbeloppet måste jag deklarera ändå då?  
4. Får man ha en hemsida om han har Hobbyverksamhet
5. Får jag erbjuda tjänster när jag har Hobbyverksamhet?  Eller är det bara färdiga bilder jag får sälja?   T.ex. om jag ska göra ett hembesök då får jag inte ta betalt för själva besöket utan bara bilderna som blir i efterhand?  

Ursäkta alla frågor, men tyckte skatteverkets broschyr inte var till så stor hjälp! 
Tacksam för all hjälp jag kan få!

Annons:
deeman
9/18/14, 7:24 PM
#1

Om jag vore du så skulle jag nog hellre egenanställa mig och köra eget via Frilans Finans alt. Firmify än att köra på Hobbyverksamhet eftersom reglerna där är så diffusa att det lätt kan bli pannkaka av allt.
Kör du egenanställning så är du ju också just anställd - beträffande avgifter (skatt+moms+övriga avgifter) så sköter bolaget du använder dig av om detta.
Det enda du göra är att fakturerar och du behöver utöver det i stort sett bara koncentrera dig på det du är bra på… de omnämnda bolagen tar från 5% i arvode per fakturerat arbete. Men det är det värt tycker jag…

Som svar på dina frågor ovan
**1. Måste jag registrera en  hobbyverksamhet hos skatteverket?  
**SVAR: Nej, det tror jag inte
**2.  Vad är maxbeloppet man får tjäna per år? 
**SVAR: Det beror på om din tjänst omfattas av Hobbyverksamhet eller inte. 
belopp som annars figurerar och nämns är allt från 18 till 50 000 kr/år 
**4. Får man ha en hemsida om han har Hobbyverksamhet
**SVAR: Självklart, det finns inget som säger att du inte får ha en hemsida.
5. Får jag erbjuda tjänster när jag har Hobbyverksamhet?  Eller är det bara färdiga bilder jag får sälja?   T.ex. om jag ska göra ett hembesök då får jag inte ta betalt för själva besöket utan bara bilderna som blir i efterhand?  SVAR: Bra fråga, i broschyren kan man fatta det som att Hobbyverksamhet gäller endast för tjänster ej för försäljning av produkter.., eller om det var tvärtom

---
För att få svart på vitt, så fås troligen de bästa svaren på dina frågor om du själv ringer eller mailar skatteverket.  
Ge gärna feedback i sådana fall :-)

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Varga
9/22/14, 11:11 AM
#2

Jag skulle nog faktiskt ringa skatteverket och säga att "Hej, jag har de här frågorna, kan du svara på dem och låtsas att jag är fem år gammal?". Annars får man sjukt invecklade svar med en massa hitte-på byrokratiska ord (eller, jag har fått det när jag har ringt i alla fall :p )

Sen finns det ju att läsa på verksamt.se också, men där brukar det också kunna vara lite invecklat om man är ny och det är mycket att hålla reda på, så personligen förderar jag att prata med en riktig människa :p

deeman
9/23/14, 1:05 PM
#3

#2 Håller med dig, det blir lätt annars si eller så och en massa gissningar.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Upp till toppen
Annons: