Annons:
Etikettlagar-och-regler
Läst 1556 ggr
[Synnerlig]
1/8/15, 10:45 PM

Hur vet man att en design inte redan är tagen?

Nu är det så att jag har tänkt att designa och tillverka flera olika smycken och med tanke på detta så kommer jag nog inte att design skydda då det är dyrt, krångligt och tar lång tid att göra det. Jag skulle bli ruinerad 😛

Vad jag har förstått så får man upphovsrätt automatiskt när man skapar någonting och det får inte kopieras? Men hur vet att någon annan inte redan har gjort dessa designer tidigare? Jag har redan googlat runt men hittar inget liknande trots att mina designer är relativt enkla. Jag skulle ju få sitta och söka runt i all evighet om det är så man går till väga. Eller ska jag bara satsa på detta och hoppas att ingen får för sig att stämma mig för att jag råkade göra exakt likadana designer (utan att ha vetat om det)? 😛

Behöver verkligen hjälp med dessa frågor 🙂

Annons:
tlover
1/9/15, 12:51 PM
#1

Jag vet inte, men jag tänker att nån på smyckestillverkning kanske vet? Reglerna är ju densamma varesig man är privatperson eller företag folk är väl bara mer förlåtande om det är en privatperson.

l'm back

abbis
1/24/15, 4:47 PM
#2

Det är väldigt svårt att göra en exakt likadan design utan att ha tittat på någon annans design..

Man skiljer på Kopiering och inspiration

Skulle  du ändå lyckats att kopiera någon annan så kan du som sagt bli stämd för detta om du säljer föremålen. Det handlar om att den som blivit kopierad får veta detta och bestämmer sig för att dra detta i domstol..

Det är din skyldighet att hålla koll på att du inte tar någon annans design eller är för  nära någon annans design..

Tar ett ex.. Megalite är en lampa som IKEA bestämde sig för att göra en liknande .IKEA hävdade inspiration . men tingsrätten ansåg att den var för lik..IKEA  fick dra in sin produktion..

När det gäller smycken så finns det allt för mycket som är halvfabrikat idag .Men tillverkar du allt dvs lås ,berlocker etc själv så är det säker lugnt :)

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Upp till toppen
Annons: