Annons:
Etikettlagar-och-regler
Läst 1878 ggr
tlover
3/17/15, 12:24 PM

Skriva "almänna villkor"

Vad finns det för regler då man ska skriva allmänna villkor till en webbutik?

Hur vet man vad man ska skriva, får man näst intill kopiera (dvs skriva samma saker av det som är relevant men med egna ord) andras villkor eller ska man skriva eget från scratch? Finns det nån sida med lagar om vad man får skriva och inte rent lagmässigt (som att man tex kan läsa om märkning av livsmedel lagar på livsmedelsverket).

Ska man ha nån jurist som ska kolla igenom det eller behövs inte det?

l'm back

Annons:
tlover
3/17/15, 1:10 PM
#1

Skulle man kunna använda den här fast anpassa den till en webbutik kanske?

(det stod där den länkades till att man fick använda den så upphovsrättsmässigt så är det ok, jag tänkte mer på om det är annars med en webbutiks allmänna villkor)

l'm back

mariatingsund
5/16/15, 1:27 PM
#2

det är lagar på distanshandel, googla på det,   retur- ångerrätt, reklamationsrätt, fraktskador, mm mm Har du bara en köp- och säljbutik, då stämmer alla lagar bra. Tillverkar du själv på personliga beställningar, då är lite annorlunda.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

tlover
5/16/15, 1:35 PM
#3

#2 Jag har läst dessa (både på konsumentverkets sida och på sidan vad den nu heter där lagar står nedskrivna), däremot efter att jag skrev här. Jag följer dessa lagar eller är "snällare" än lagarna.

Men behöver jag fortfarande kontakta en jurist (vad jag förstår gör endel det) eller är det bara att "köra på"?

l'm back

mariatingsund
5/22/15, 10:27 PM
#4

nej, behövs ingen jurist. Eventuellt om du hamnar i tvist. Men varför skulle du hamna där?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

tlover
5/23/15, 11:05 AM
#5

#4 Ja helst vill jag ju inte dit. Klagar nån så är det ju ändå relativt billiga varor jag handlar med, det kanske hade varit annorlunda om jag sålt husbilar eller nått annat dyrt.

l'm back

Henrik Larsson
6/9/15, 11:21 AM
#6

Nej man behöver inte ta hjälp av jurist. Men man bör vara så tydlig och heltäckande i villkoren som möjligt, även om man är snäll och det är billigt mm så är tvetydiga villkor en faktor som kan göra att kunder backar, framför allt om det tvetydliga handlar om kundens trygghet. Antingen för att det ser oproffsigt/ogenomtänkt ut eller för att enbart risken för godtycklig tolkning gör att de inte vågar chansa. En bra idé är att ta några liknande villkorstexter från de stora i liknande branch/produkter och sedan anpassa allt efter eget huvud - dvs så det passar din verksamhet.

Jobbar på www.swehobby.se

Annons:
Niklas
6/15/15, 9:20 AM
#7

Många utgår från lagen och skriver villkor som följer den men mer kortfattat och på svenska som är lätt att förstå.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: