Annons:
Etikettfinansiering-och-bidrag
Läst 4480 ggr
TryggaHem
2015-03-29 10:35

Starta eget och finansiering av näringsfastighet

Hej alla!

Är ny här på forumet och skulle gärna vilja ta del av all er kunskap om att driva eget då jag själv står i startgroparna med att tillsammans med min far starta eget. Jag har massor av funderingar och frågetecken som jag tror att ni här kan hjälpa mig/oss med.

Företagsidé

Jag och min far planerar att bygga ett hus i form av en näringsfastighet bestående av två hyresrätter. Vi kommer att bygga huset själva och planerar att finansiera bygget genom att belåna/använda våra egna hus som säkerhet. Gällande detta har jag/vi en del frågor: 

  • Vår tanke i nuläget är att vi startar två enskilda firmor, en var för sig. Detta pga att vi kommer att använda våra egna hus som säkerhet och det egna kapitalet (kontanter) som var och en satsar kommer att skilja sig åt.  Jag kommer t.ex. att satsa mer av sparat kapital jämfört med min far.

  • Kan man ta ett företagslån med det egna huset som säkerhet. Och måste lånet stå på företaget för att räntekostnaderna ska vara avdragsgilla i företaget?

  • Måste vi starta företaget innan vi börjar bygga och betala fakturor för att fastigheten ska kunna tillhöra företaget?

Är mycket tacksam för alla svar, synpunkter, tips och råd.

Med vänliga, Patrick

Annons:
Torparmor
2015-04-12 16:32
#1

1  Ta er affärsplan och kalkyl och boka tid hos er/a bank/er

2  Ta med er affärsplanen och uppgifterna från banken och boka tid med Skatteverket. Skatteverket är en av de bästa myndigheter vad gäller råd och service


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

MyntareCarlsson
2015-07-05 16:19
#2

Ni ska inte behöva starta företaget innan ni börjar bygga.

Ska ni starta enskilda firmor så är det inga problem att föra över kapital eller material i företaget.  även vad gäller Moms och den biten så kan man lämna in det efteråt (vet dock inte hur långt efter).

När jag skickade in min ansökan om FA-skatt så fick jag frågan om vilket datum företagets första affär beräknas äga rum och det ska väl inte vara något problem att skriva ett datum som redan ägt rum.

Men vad gäller eran verksamhet så kommer ju era intäkter först när huset är klart, så jag hade nog byggt huset ihop med farsan först och sedan startat ett Aktiebolag direkt och fört över huset på företaget först då. Då när ni ser hur mycket du respektive din far har investerat så kan ni ju göra upp hur många procent av verksamheten ni ska äga var. Mindre finansiella risker på detta viset då skulderna är företagets och inte era egna  🏆

Funderade själv på att bygga hus och hyra ut en gång. så vill ni rata mera om detta så hör av er 🙂

 www.fantasygoldcoins.simplesite.com

Metal Coins For Your Game

KimE
2015-07-06 20:26
#3

Ni kan börja köpa in varor privat och sen överföra köpet till det nya företaget upp till ett halvår innan ni startat.

Starta aktiebolag eller en Enskild firma och ett aktiebolag. Det är skattemässigt fördelaktigt att ta ut lön från aktiebolag om ni tror att ni kan ta utöver nivån från statlig skatt. Mindre personlig risk med aktiebolag.

Henrik Larsson
2015-07-07 21:27
#4

ska huset säljas eller hyras ut av ert bolag?

Jobbar på www.swehobby.se

Upp till toppen
Annons: