Annons:
Etikettallmänt
Läst 1905 ggr
Litenloppa
2015-07-25 15:26

När är det för sent att starta eget?

Har en dröm som innefattar att driva eget B&B, stuguthyrning eller något inom hästnäringen. Ingen tydlig bild än men drömmen finns där. Just nu finns inte en chans att förverkliga detta men i framtiden… Men kan man bli för gammal? Är det realistiskt att planera att "ta tag i saken" i 40-45 års åldern?

Annons:
VildaVittra
2015-07-25 15:30
#1

Absolut kan du det. Då hinner du ju dessutom klara av småbarnsåren innan om du vill ha barn.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Litenloppa
2015-07-25 15:35
#2

Ja det är en viktig aspekt för mig. Jag känner flera egen företagare som bollar med företag, småbarn, släkt och vänner. Helt slut hela tiden och träffar mest sina barn vid matbordet eller läggdags. Så vill jag inte ha det…. Jag vet att man inte är gammal när man är 45 ;) Men eftersom jag inte har drivit eget tidigare utan bara hör från andra hur slitsamt det är så känns det nästan lite ouppnåeligt…

VildaVittra
2015-07-25 15:43
#3

#2 Jag är 40 snart, har dock inget företag, men jag är mer fokuserad på det jag gör av idag än vad jag var som yngre. Partylivet lockar inte alls längre, reser aldrig utomlands osv, så jag tror nog att det är mycket smartare att vänta tills man är klar med allt sånt. Man har ju dessutom byggt upp sitt hem, så man har inte sådana kostnader längre och kan ta en mindre lön om det krävs.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
2015-07-25 16:32
#4

Min styvfar (som drivit företag tidigare) har planerat att starta företag då han pensionerar sig så nog går det 🙂

l'm back

KimE
2015-07-26 19:30
#5

Det finns fördelar av att starta som pensionär då du bl. a får betala högre skatt på pension än som yrkesarbetande.

Sommarek
2015-07-27 09:31
#6

Jag brukar säga att det bara är försent när man är död, och det kan lugnt appliceras även här.  :)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
PogoPedagog
2015-08-03 08:19
#7

Jag som är egenföretagare inom måleri( byggnadsmåleri dvs) fattar aldrig vad alla gnäller om när de hävdar att det är sååååå tufft att vara egenföretagare. Jag tycker det är perfekt att kombinera med småbarnsåren! Tycker det är en dålig ursäkt som män använder för att inte ta ut föräldraledighet. " Jag är ju egenföretagare så jag kan inte vara ledig" Hur fanken kan en snickare t.ex vara så oerhört viktig att jorden går under om han är ledig ett halvår. Gör du ett bra jobb väntar kunderna eller kommer tillbaka när du är tillbaka.

Jag väljer själv när jag vill vara ledig och föräldraledig och kan ändra mig hur jag vill då mina måleriuppdrag är korta, ofta handlar det om  en dag till en månad. 

Jag tjänar bra, mycket bättre än som anställd.

Jag väljer själv mina kunder och uppdrag.

Bokföringsbiten och förberedelser tar mkt lite tdi, bortsett från årets deklaration som brukar ta en arbetsdag minst.

Jag jobbar oftast korta dagar. osv osv

VildaVittra
2015-08-03 08:30
#8

#7 Du menar att du tror att alla branscher är så enkla som måleriverksamheter? Sedan kan det ju också vara att personen är förutseende och inte utgår ifrån att man kommer vara två under alla småbarnsåren, eget företag och ensamstående är ingen bra kombination. Ta en bransch som restaurang exempelvis, det tar många många år innan man ens kan ta en dag ledigt. Har man stängt riskerar man faktiskt att kunderna inte kommer tillbaka. Du ska dessutom alltid ge intrycket av att vara pigg och glad, vilket kanske inte är så lätt om ungen har kolik.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

PogoPedagog
2015-08-03 11:26
#9

#8 Så klart det är olika men alla de jag har hört använda denna ursäkt har varit just hantverkare, skulle kanske skrivit med det.

Zepp
2015-08-04 21:40
#10

Rörmokare, målare eller hovslagare skulle jag i så fall välja!

 Inte affär, BoB eller något med djur, då de tarvar sju dagars arbete per vecka för att bära sig!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: