Annons:
Etikettlagar-och-regler
Läst 2415 ggr
tlover
8/4/15, 9:21 PM

Hur göra om någon avbeställer specialbeställning

Någon hantverkare eller liknande som gör specialgjorda (för kund) grejer som vet hur man gör om kunden avbeställer då arbetet påbörjas men innan det är färdigt.

Enligt lagen står det såhär

"Undantag från ångerrätten

11 §3. avser en vara som har tillverkats enligt konsumentens

anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig
prägel"

Men börjar detta gälla först du kunden fått den, färdig och klar eller gäller det från att man börjar med produkten?

l'm back

Annons:
Zepp
8/4/15, 9:33 PM
#1

Från när beställningen är gjord och bekräftad av bägge parter.. anser jag!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

tlover
8/4/15, 9:38 PM
#2

#1 Är det desamma när det gäller lagmässigt (logik och lag hänger ju inte alltid ihop)

l'm back

Zepp
8/4/15, 9:45 PM
#3

Eh.. nu är ju jag ingen jurist.. men om man har gjort en beställning.. som dess utom är speciell.. och bägge bekräftat att affären är i hamn så anser jag att det rimliga är att man löper i hamn oavsett!

Till skillnad från om någon dörrförsäljare i något för dig dåligt ögoblick lyckats prångla på dig en produkt du inte behöver.. och som du sen ångrar!

En beställning som du gör.. och om den är speciellt för dig kan nog inte anses vara det samma som när någon lyckas överrumpla dig en vanlig dag med en ny dammsugare?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

tlover
8/4/15, 10:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#3 Det är det att det är min man som är hantverkare som håller på att starta upp eget företag inom sitt hantverk (han förväntar sig inte hög lön eller vad man ska säga) och det mesta kommer antagligen vara specialbeställt då det är lite sånt han gör tex denna väska han gjort på specialbeställning.

Det är ju han som åker dit ekonomiskt och rättsligt om nått blir fel.

l'm back

MyntareCarlsson
8/4/15, 10:57 PM
#5

Han kanske skulle skriva någonform av beställningsvilkor för specialjobb!

Kan man det tross?

 www.fantasygoldcoins.simplesite.com

Metal Coins For Your Game

tlover
8/5/15, 9:19 AM
#6

#5 Man kan det och han ska det men man måste ju fortfarande följa lagen.

l'm back

Annons:
Niklas
8/5/15, 10:46 AM
#7

Min uppfattning är att köparen ska betala för det jobb som har lagts ner.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Sommarek
8/6/15, 8:32 AM
#8

#4 Lite OT, men du får hälsa din man att det är en fruktansvärt vacker väska han har gjort!

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

tlover
8/6/15, 8:33 AM
#9

#8 Han tackar

l'm back

KimE
8/6/15, 8:53 PM
#10

En handpenning innan jobbet påbörjas borde han kunna ta ut.

tlover
8/7/15, 7:24 AM
#11

#10 Fast om man avbeställer en vara ska handpenning betalas tillbaka (så handpenning förlorar mening då enligt mig)

l'm back

Thotis90
8/15/15, 10:54 AM
#12

Jag är fotograf och tar ut en bokningsavgift för t.ex. bröllop, som inte fås tillbaka vid avbokning. Detta gör jag (och många andra fotografer) för att undvika just avbokningar. Din man borde kunna göra detsamma.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

tlover
8/15/15, 10:58 AM
#13

#12 Fast det är ju inte lagligt med tingningsavgift iallafall, är det annorlunda med bokningsavgift?

l'm back

Annons:
Niklas
8/15/15, 11:34 AM
#14

#13: Handpenning borde väl vara lagligt i så fall?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

mariatingsund
8/24/15, 3:52 PM
#15

jag gör också specialbeställningar. Jag löste det så att jag tar förskottsbetalning, och då kan man ändra i beställningen ända till dagen betalningen sker. Det är då jag påbörjar arbetet. Nu ger jag ju exakt bild av det jag ska göra, storlek, utseende med mera, och har många år bakom mig med många exempelbilder så att man kan lita på bra resultat och vågar förskottsbetala. Om reklamation skulle uppstå och det är mitt fel, betalas självklart allt tillbaka. Vid returänden gäller för övrigt att det som jag inte kan sälja till någon annan, det går inte att returnera eller ångra efter betalningsdagen. Om de beställde något som inte är personligt, dvs kan säljas till en annan trots att beställaren hade egna anvisningar, då är jag rätt snäll. Nu vet jag inte om "vargnos" kanske kan säljas till någon annan också? Den är ju jättefin.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Henrik Larsson
8/30/15, 4:10 PM
#16

Ångerrätten gäller oavsett när betalning sker så det spelar ingen roll att man gjort handpenning, förskott el dyl. 
Det man behöver få till är tydliga formuleringar i köpvillkoren som kunden aktivt ska godkänna. Det ska inte finnas några som helst tveksamheter kring att det handlar om ett rent beställningsjobb och att ångerrätt saknas från godkännande. 
När jag jobbade med trycksaker förr gjorde jag en ordersammanställning som kunden fick svara i mejl med OK som bekräftelse. Vid ändring får man upprepa detta så att man alltid har ett skarpt underlag som båda parter har till grund för affären.

Jobbar på www.swehobby.se

Upp till toppen
Annons: