Annons:
Etikettuppstart-och-avslut-av-företag
Läst 5294 ggr
tm-l
2015-08-12 13:41

Starta hunddagis?!

Jag skulle behöva lite hjälp för att kunna vet om det är lönsamt med ett hunddagis här där jag bor. Har ni några tips på hur jag ska göra en marknadsundersökning? Ska jag fråga kommunen om någonting?

Lokalen som min pappa äger är 330kvm, vilket är rätt stort. Lokalen kommer kosta 20-30 tusen i månaden eftersom dom måste sätta in isolering, ventilation och fler fönster.. Jag tänker minst 3000kr/mån för en heltidshund. Behovet verkar vara väldigt stort och där ligger några i närheten men på landet och dom tar 2500-3000kr/mån så det tror jag inte är för dyrt.. 

Tar tacksamt emot alla tips både om att driva hunddagis, kostnader för företag och hur man startar ett företag! :)


Annons:
Honestyisdead
2015-08-12 13:43
#1

Vad har du för utbildning?

Maria
2015-08-12 13:56
#3

10 heltidshundar täcker då bara lokalkostnaden.

Hur många hundar har du tänkt dig? Anställda? Allmänna omkostnader?

Sedan gissar jag att man måste ha tillstånd av kommunen så det bästa är nog att börja den vägen.

Något annat som kan vara bra är att gå någon kurs i "starta eget"

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

tnoet
2015-08-12 14:06
#4

Jag driver ett hunddagis sen 3 år. Först gick jag hunddagisutbildningen, sen såg jag till att få gå starta eget-kurs hos Arbetsförmedlingen (då kan man få rätt till starta eget-bidrag vilket underlättar ekonomin något enormt från start).  Mitt hunddagis är 250 kvm stort med 34 boxar. En heltidsplats kostar 2700/mån och det ligger i en mellanstor stad. Vi har 3 anställda (varav en med lönebidrag från AF) samt ca 40 hundar om dagen (65-70 hundar inskrivna totalt). Det går att snurra verksamheten på endast hundar, men jag rekommenderar att du säljer hundartiklar/foder och erbjuder andra tjänster också, såsom kloklippning osv. 

Det är inte kommunen som ska ge tillstånd, utan Länsstyrelsen. De kommer ut och gör en kontroll av lokalen och dig som ansvarig. Tillståndet är gratis, men gäller bara dig personligen och den lokal du är i. Om du flyttar måste du söka nytt tillstånd. 

Du måste även ansöka om bygglov hos kommunen, för att få bedriva hunddagis i lokalen. Detta kostar pengar, olika beroende på vilken branschkod lokalen har idag och hur stor den är.

Rekommenderar att gå en starta eget-kurs och läsa allt du kommer över på www.verksamt.se

Just det, långt innan jag gick utbildningen satte jag upp en hemsida där jag beskrev vad jag önskade bedriva för verksamhet och gav kunder en möjlighet att sätta upp sig på intresselista. Detta gjorde att jag hade 10 kunder inbokade redan innan jag öppnat portarna. :)

zakkris
2015-08-12 14:17
#5

Ta åt dig av vad #4 säger, det är mycket där i som man måste tänka på. För att ha mer än 10 hundar måste du ha minst en anställd till, annars kommer du inte klara de tids och orkesmessigt plus att hundarna som är kvar inne blir ensamma längre tid, vilket kanske inte är så opptimalt.

Har själv praktiserat en sommar på ett hunddagis där de även är trimning. Trots att de har ett 20tal hundar plus trimningen går de knapt runt. Det blir alltid dyrare än man räknat med. Man måste tänka på allt som ska vara där i form av inredningen med. Vattenräkningar, elräkningar värme och ja du vet ju hur de är. 

Det kan bli dyrare än du först tänkt dig.
Jag skulle nämligen själv starta hunddagis, men insett att jag inte kommer klara de, så har ändrat om lite i drömmarna till pensionat istället.

För de andra, kolla med de du ser med hundar om de skulle tänka sig att stalla in hundar på hunddagis och va de skulle kunna betala osv, enklast så.

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

tm-l
2015-08-12 15:26
#6

Jag kommer att starta det ihop med min mamma, men hon kommer i början att fortsätta jobba halvtid med det hon gör nu. 

Jordbruksverkets regler har jag koll på,  jag vet att länsstyrelsen måste komma och ha tillstånd. Jag kommer att gå en hunddagisutbildning om detta bilr aktuellt.. Jag är mest intresserad av kostnader osv, skatter, Moms, försäkringar mm.. om någon kanske har koll på det? 

Jag kommer även att gå starta eget kurs och har min pappa som har två egna företag som kan hjälpa mig. Det stora problemet tycker jag är bara att veta hur mycket jag kan räkna med i kostnader.. Vi har tänkt ha försäljning av hundartiklar, även kloklippning och hundbad och kanske hämtning/lämning av hundar som ska till dagiset. Jag vet att lokalen där hundarna kommmer vara i är 330kvm, lokalen är nästan helt ny men den är gjort för bilfirma så där är 2 stora portar med fönster i, så det måste fixas, samt ventilation och isolering? Tror ni man kan kontakta länsstyrelsen och se om dom kan komma ut och titta och sen berätta vad som behövs göras innan? För då kan vi få bättre koll på kostnader och så. Nu hyrs lokalen ut för 15000:-/mån och det hade ju självklart varit perfekt men det fattas ju mycket.. 

Tack så mycket för alla svar! Hoppas ni kan hjälpa mig förverkliga min dröm :)


Annons:
zakkris
2015-08-12 17:48
#7

Prata med länstyrelsen, de blir säkert glada över att ett företag är så seriöst att de vill veta direkt va som krävs, du kan j bara få ett nej om de skulle vara så :)

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

Upp till toppen
Annons: