Annons:
Etikettuppstart-och-avslut-av-företag
Läst 1110 ggr
Valkyrija
11/10/15, 6:51 PM

Webbshop

Hej!
Jag skulle vilja starta upp en webbshop men känner mig helt vilsen… Hur börjar jag? Jag har inget företag utan står helt i startboxen. Vart vänder jag mig? Kan ni berätta steg för steg hur det går till och vad jag måste göra? Jag vet ju vad jag vill sälja och hur det ska gå till. Är fskatt aktuellt?

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

Annons:
[Majbot]
11/10/15, 7:27 PM
#1

Lättast är nog att använda ex. tictail som är ett gratis alternativ till exempelvis shopify som kostar en summa i månaden. Fskatt sedel blir väl aktuellt först om du faktiskt ska registrera ett företag, i förhållande till ex. hobbyverksahmet?

Valkyrija
11/10/15, 7:37 PM
#2

Grejen är att jag vill köpa in saker som jag sedan säljer vidare. Mitt mål är i framtiden att öppna en butik men tänker att jag öppnar en webbshop innan. Men jag måste väl ändå ha fskatt eller något innan jag startar upp en webbshop? Det är ingen Hobbyverksamhet jag tänker mig :)

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

Herveaux
11/10/15, 7:52 PM
#3

Hos NyföretagarCentrum och ALMI har gratis rådgivning, kolla om dessa finns på en ort nära dig. :)
Arbetsförmedlingen och Skatteveret har ibland info-träffar för företagare i uppstart.

En bok som hjälpte mig väldigt mycket i början var Stefan Ekbergs bok Rivstart.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

tlover
11/10/15, 8:10 PM
#4

#2 Du kan ju ha AF skattsedel (så att du kan både arbeta och ha företag). Ang själva webbshoppen så kan du köpa en fristående det brukar kosta ca 15 000:-, köpa/hyra en som du betalar varje/var tredje månad el på årsbasis, bygga en själv eller ha en kopplad till en blogg (kostar ev).

Rent teoretiskt så kan du köpa in och sälja vidare på hobbynivå men det är nog ingen som vill sälja till dig för grossistpriser  utan F-skattsedel (el AF-skattsedel)

l'm back

yeahsica
11/10/15, 8:44 PM
#5

Okej, ska försöka skriva ihop en lista som förhoppningsvis kan hjälpa litegrann :)

Du måste registrera dig för F- eller FA-skatt och Moms och registrera ditt företag innan du kan börja sälja saker via nätet. Det kan du göra hos Verksamt på den här sidan: https://www.verksamt.se/starta (skrolla ner till "Kräver inloggning"). F-skatt väljer du om du bara vill kunna driva eget företag, FA-skatt väljer du om du vill kunna vara anställd samtidigt som du driver ditt företag. 

Förberedelser för själva butiken

  • Fundera över vilken e-handelslösning du vill använda
    Egengjort via WordPress (då behövs domän + webbhotell) eller genom t.ex. TicTail, Textalk eller Wikinggruppen (finns massor med tjänster att välja på, men nämner de jag själv har erfarenhet av).

  • Fundera över betalningslösningar
    T.ex. Paypal, Payson, Klarna, ska man kunna betala via faktura? Vissa e-handelstjänster har samarbeten med betalningslösningsföretag.

  • Fundera över fraktsätt och emballage
    T.ex. Posten, DHL, Schenker och hur ska varorna packas?

  • Fundera över marknadsföring och sökmotoroptimering
    Sociala medier/traditionell marknadsföring. Tänka ut vilken din målgrupp är och var de håller till - hänger de på insta eller läser de tidning osv? Sökmotoroptimering är bra att satsa på oavsett målgrupp eftersom man då hittar din butik lättare när man söker online.

  • Fundera om du ska sälja endast i Sverige eller även internationellt

  • Läsa på om regler för e-handel

Se även mitt inlägg i din andra tråd: http://foretagande.ifokus.se/discussions/55de5f67ce12c444f3000972-oppna-en-butik?discussions-3#7

Så, steg för steg kanske blir något såhär (en del upprepning):

  1. Läs på allt du kan om företagande (verksamt är en bra sajt)
  2. Bestäm vilken företagsform du vill driva webbshopen i (enskild firma osv)
  3. Läs på om bokföring och bestäm om du vill sköta det själv eller anlita en revisor
  4. Skriv en affärsplan, räkna ut månatliga kostnader och bestäm din målgrupp och om du ska sälja endast i Sverige eller även utomlands
  5. Bestäm e-handelslösning och betalningslösningar
  6. Bestäm vilket fraktsätt du vill använda dig av
  7. Se över dina produkter och bestäm emballagesort och förpackningsmaterial
  8. Läs på om marknadsföring och bestäm om du vill sköta det själv eller anlita någon
  9. Läs på om regler för e-handel
  10. Ansök om F/FA-skatt, momsregistrera dig och registrera ditt företag
  11. Köp in material och emballage, ta kontakt med vald e-handelstjänst och fraktbolag
  12. Webbshop up and running! :)
Upp till toppen
Annons: