Annons:
Etikettallmänt
Läst 1260 ggr
Smihlberg
2015-11-11 12:10

Starta eget företag som fotograf tips!

Hejsan! Jag undrar om det finns någon här som har erfarenhet av att starta företag som fotograf? Vad kan det tänkas kosta att starta samt ha företaget? Finns det kurser man kan gå? Alla tips är värdefulla :)

Annons:
yeahsica
2015-11-11 18:05
#1

Jag ville ett tag bli fotograf faktiskt så jag kollade upp en del kring det. Det blev ingenting av det för min del, men kanske kan jag ge några tankar i alla fall.

Verksamt har massor med bra information kring hur det är att starta och driva företag. De har också Starta eget-dagar i Stockholm, Göteborg och Malmö, Starta eget-webbseminarium och en broschyr att ladda ner.

Jag skulle säga att fotografverksamhet är bland de billigare verksamheterna att starta upp faktiskt, förutsatt att du redan har den kamerautrustning du behöver. Det går att göra mycket på egen hand om man är driftig :) Kostnaderna är bland annat dessa:

  • Utrustning
  • Företagsförsäkring (behövs endast om du köper in utrustning eller andra dyra grejer via företaget)
  • Inköp av bokföringsprogram eller kostnad för revisor
  • Hemsida. Domän och webbhotell + hjälp med att göra hemsidan om du inte använder någon gratistjänst och gör den själv.
  • Marknadsföring och sökmotoroptimering, om du inte använder gratis marknadsföringskanaler och fixar med sökmotoroptimering på egen hand
  • Framkallningar, om du inte endast erbjuder digitala kopior
  • USB-minnen (eller CD-skivor) om du vill skicka bilder till kunderna
  • Trycksaker såsom visitkort
  • Inköp av Photoshop eller annat redigeringsprogram (men finns även gratisprogram som är bra)

Om du redan äger utrustningen du behöver, använder dig av gratis redigeringsprogram, gör hemsidan själv via t.ex. Weebly  som är gratis och marknadsför dig via gratis sociala medier blir inte kostnaden stor. Det som kostar då är revisor eller bokföringsprogram, trycksaker och eventuella framkallningar av bilder/USB-minnen.

tlover
2015-11-11 19:50
#2

Ang detta "Företagsförsäkring (behövs endast om du köper in utrustning eller andra dyra grejer via företaget)" Så kan det vara bra med försäkring om du skulle hamna i en tvist med tex en kund el någon som stjäl dina foton. Jag vet inte om alla företagsförsäkringar täcker det.

Tillägg till #1

  • Logga (om du inte gör en själv)

  • Namnskydd om du vill ha det.

  • småsaker som lätt kan bli mycket tillsammans tex pärmar, en affärsresa etc etc

Jag gick en kurs som kommunen hade innan jag startade företag, i samarbete med almi tror jag så det är inte bara på stora orter sånt finns.

l'm back

Smihlberg
2015-11-11 21:28
#3

#1 #2 tack så mycket, väldigt värdefull information! Jo fotoutrusting det har jag så det räcker :) viss utrustning går även att hyra när de behövs, studioutrustning är också bäst att hyra. Photoshop samt lightroom har jag lagliga versioner av så de finns redan. Än så länge har jag bara min foto facebook sida men en hemsida ska det också bli. Logga kommer jag att göra själv, går att göra snygga i photoshop. Hur mycket kan man tänka sig att en revisor/bokförare kostar? :) har någon av er varit på skatteverkets utbildningar angående starta eget? Här omkring har de utbildningar ibland, tänkte om de kan vara värt att gå på en sådan?

tlover
2015-11-11 21:54
#4

#3 Börja spara kvitton på sånt som du köper/hyr som kan höra till företaget redan nu, en viss tid innan man startar, 6 mån har jag för mig kan man dra av omkostnader till företaget (tex om du skulle köpa en ny dator som kommer att användas till företaget el liknande).

Jag har inte varit på skatteverkets kurs men det lät intressant, jag tror inte du förlorar så mycket om du går iallafall. Jag skulle gå om jag hade möjlighet om man säger så.

edit: ang revisor, det blir billigare ju mer organicerad du är, dom tar ju timlön så har du bara kastat ner allt i en ica kasse så tar det längre tid för dom än om du lagt allt i bra högar.

Tänk också på att även om du har revisor är det din skyldighet att hålla koll ändå för det är du som är ytterst ansvarig.

l'm back

yeahsica
2015-11-12 00:05
#5

Jag gick på en Starta företag-träff hos Skatteverket för 4-5 år sedan. Det var en bra basgenomgång av vad det innebär med eget företag. De gick igenom samma saker som finns att läsa online, men man fick allt serverat istället och kunde ställa frågor - smidigt 👍 Vet inte om innehållet i träffarna ändrats sedan dess dock. Om det fortfarande är gratis att gå skadar det ju inte att gå dit hur som helst :)

Jag har själv inte anlitat en revisor, men vad jag hört kan priserna variera en del. För mindre enmans-företag har jag hört folk som betalar allt ifrån några hundra i månaden upp till ca 1500 kr.

Smihlberg
2015-11-12 02:58
#6

#4 kvitton samlar jag redan på, allt finns med från de att jag köpte in min kamera för 3 år sedan :) Väldigt viktigt att ha för att kunna lämna in kameran samt objektiv på service också bland annat. Men det är ju jätte bra att ha kolla på att man kan göra avdrag i efterhand :) Ja de har ju starta eget kurser så dem ska jag ta och kika på. Ja de förstår jag, ordning och redan ska det vara på papprena, ingen ica kasse här inte. #5 Åh men då sk jag kika på när skatteverket här omkring har en kurs. Ja anmälde mig för övrigt till en kurs hos Verksam som du nämde tidigare:) jag får kolla upp det där med revisor lite noggrannare.

Annons:
KimE
2015-11-12 22:02
#7

ABF brukar ha kurser i bokföring, du måste inte ha någon revisor för ett litet företag.

Torparmor
2015-11-12 22:04
#8

En revisor behöver du inte men om du inte vill göra bokföringen i början så behöver du anlita ett redovisningsföretag. Ju mer du har förberett med original insatta i datumordning i en pärm, ju snabbare och billigare blir det


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

KimE
2015-11-12 22:12
#9

Eller göra inmatningen av vertifikaten själv och lämna över till redovisningsföretag i slutet av året.

Torparmor
2015-11-12 22:18
#10

#9   då blir frågan  ska du skriva i "kassabok" eller använda databokföring, och klarar du av att beräkna momsen själv?


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Upp till toppen
Annons: