Annons:
Etikettallmänt
Läst 1393 ggr
Sommarek
11/13/15, 3:39 PM

Skogsfastighet (the how, the when, the why...)

Jag börjar misströsta lite, då jag enligt den idé jag har kommer behöva en större skogsfastighet, vilket ju inte direkt är gratis. Jag letar med ljus och lykta efter fonder/bidrag, arrenden etc. för att, rent ut sagt, komma så billigt undan som möjligt, men det är inte lätt. Att det inte skulle bli enkelt hade jag ju såklart räknat med, men nu börjar det kännas som att jag inte kommer vidare utan en 5-6 miljoner på fickan, vilket liksom inte är realistiskt när man har hus och skuld hos CSN på vad som känns som 87 miljoner.

(Det här är inte mitt mest välformulerade inlägg; får skylla på att det är fredagseftermiddag och jag är gnällig och trött…)

Några tips, idéer eller förslag? Någon som har startat eget och behövt mycket utrymme?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
tlover
11/13/15, 3:44 PM
#1

Har du kollat över hela landet (över var du möjligen skulle kunna ha ditt företag med tanke på vad det var du skulle ha för djur/odling eller vad det nu blir). Mark är ju dyrare i Skåne än i Lappland om man säger så.

och hur stor mark är det som behövs? Skulle några ödegårdar räcka tex?

l'm back

Sommarek
11/16/15, 7:36 AM
#2

#1 Nja, jag har inte riktigt möjlighet att flytta runt så, av flera olika anledningar. Dessutom skulle min idé bli så att säga mindre givande ju längre norrut jag flyttade. Vi snackar minst tio kvadratkilometer.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Torparmor
11/16/15, 5:37 PM
#3

Menar du verkligen 10 kvadratkilometer? Det är ju 10.000 ha. I södra Sverige kostar en normal skogsfastighet ca 80.000 kr per ha


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Sommarek
11/16/15, 6:54 PM
#4

#3 Öh. Man ska inte skriva när man inte sovit och sitter på skakigt tåg. 15 hektar pratar vi om.  😞

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

tlover
11/16/15, 10:25 PM
#5

Stämmer det i #3 så blir det ju bara en dryg miljon om jag inte räknat fel, vad är det du tänkt göra? (PM:a om du inte vill skriva på öppet forum) Skulle du kunna ta ett lån och betala av en del med hjälp av avverkning.

Nu vet jag inte hur det ligger till med övergivna gårdar söderut men finns det nån sån skulle du annars kunna komma ganska billigt undan om du har tur.

Än en gång skulle det vara praktiskt att veta vad du tänkt göra, för vissa saker kanske du kan köpa skräpmark helt enkelt.

Sen så kanske det kan löna sig att fara norrut ändå med tanke på att jag tror man räknar på 30 000:-/ha härikring (jag kan ha fel däremot) och då kan du köpa dubbelt så mycket mark för mindre pengar (men det beror än en gång på vad du tänkt göra.)

Beroende på vad du tänkt göra kan det finnas bidrag, stipendier osv att söka men utan att veta vad du tänkt göra är det nästan omöjligt att tipsa om nån specifik fond eller nått specifikt bidrag.

l'm back

Sommarek
12/9/15, 8:05 AM
#6

#5 Ursäkta att det blev lite sent, men jag har inte haft så mycket tid att sitta vid datorn och skriva. PM skickat.  :)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
KimE
12/17/15, 2:37 PM
#7

Medelpriset i sverige ligger på 30-40000/ha för skogsmark. Om du tänker starta viltuppfödning så är det bättre att räkna priset på förädlad vara tex: stek eller korv då kan du få upp värdet till 300-600kr/kg.

Sommarek
12/17/15, 3:52 PM
#8

#7 Med tanke på min inställning till jägare så är det inte så troligt… Men tack för tips.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

KimE
12/17/15, 5:33 PM
#9

Gillar du inte jägare? :) 

Du behöver inte jaga för att föda upp vilt det går bra att slakta med.

Sommarek
12/18/15, 9:00 AM
#10

#9 Nix och nix.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Upp till toppen
Annons: