Annons:
Etikettbokföring-och-redovisning
Läst 1327 ggr
Anna
12/29/15, 2:52 PM

Dra av för inköp innan företagets start

Jag startade min enskilda firma (fotografverksamhet) i augusti 2014. I juli 2013 köpte jag en kamera, som alltså används i min verksamhet. Jag ska nu göra min första deklaration och mitt första bokslut, och funderar på om jag får dra av för kameran jag köpte innan företaget var startat. Om jag förstått det hela rätt har man rätt till detta, men Skatteverket skriver såhär:

"För så kallade löpande kostnader, exempelvis material, telefon och resor, får du göra avdrag direkt med hela utgiften. Utgifter för inköp av maskiner och inventarier måste däremot, om beloppet överstiger ett halvt prisbasbelopp, fördelas över flera år." 

Jag antar att en kamera räknas som "inköp av maskiner och inventarier". Är prisbasbeloppet 44 500kr? Kameran inköptes för ca 16 000kr, vilket alltså är mindre än hälften. Betyder detta att jag har rätt att dra av för kameran? 

Tack! :-)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Annons:
Torparmor
12/29/15, 3:04 PM
#1

Du kan göra avdrag för en del verktyg som du gjort innan du dragit igång företaget, men jag kan inte svara på hur lång tid innan. 1 år kan vara för lång tid.  Då finns en möjlighet att du privat lägger in kameran som begagnad i företaget till ett reducerat värde men momsen räknas i det fallet inte in.

Ring till skatteverket och fråga. De är väldigt tillmötesgående


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

tlover
12/29/15, 3:20 PM
#2

Jag har för mig att man bara får dra av 6 mån innan, men jag är inte säker. Jag ska se om jag hittar det men säkrast är det att ringa skatteverket.

l'm back

Anna
12/29/15, 3:52 PM
#3

Tack för era svar! Jag tyckte att jag läste mig till att man får dra av för hela året innan det år man registrerade företaget, men det är såklart bäst att dubbelkolla. Jag har inte möjlighet att ringa Skatteverket nu innan nyårshelgen, så får avvakta lite och sedan kontakta dem.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Torparmor
12/29/15, 5:09 PM
#4

Betr avdrag generellt så kan du för "mindre belopp" endera dra av allt det året du köpt det eller fördela avdragen på flera år - vanligtvis 3-5 år. Varor, verktyg o d som köps in direkt till företaget bokförs utan Moms oavsett avdragssätt. Du bokför Moms du betalar och Moms du får in på egna konton och mellanskillnaden levererar du till skatteverket

Min minnesbild var också 6 mån. Men kolla. Du måste inte bli helt färdig med bokslutet till 1 januari. Jag drar ett streck den 20 januari - leverantörsfakturor som kommit in fram till dess och som avser 2015 bokför jag 31/12 2015. Det är enklare så


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Torparmor
1/15/16, 2:32 PM
#5

Anna - Har du fått svar på hur lång tiden var? Det är bra om du skriver in det så kan svaret även komma andra tillgodo.  🙂


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Anna
1/15/16, 3:54 PM
#6

Ja, enligt Skatteverket var det OK att göra avdrag för mitt inköp som alltså skedde ett år och en månad innan uppstart 🙂

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Annons:
Torparmor
1/15/16, 4:20 PM
#7

Tack för det - nyttig info


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Upp till toppen
Annons: