Annons:
Etiketthobbyföretag-och-hobbyverksamheter
Läst 1616 ggr
Zariah
2016-03-20 19:14

Hobbyverksamhet/Bissysla Hur gör jag?

Hej! 

Jag har lite frågor som jag hoppas ni kan svara på. :-)

Jag gör silversmycken och målar och ska börja med det som bisyssla. Vill prova och se om det finns intresse för det jag gör. Om det finns det så vill jag starta en liten Enskild firma längre fram. Jag har jobb men vill göra det jag tycker är kul att göra på fritiden. 

Jag ska sälja silversmycken och målningar sen är det tänkt.

Har börjat med att skriva i excel vad jag köpt in för material och ska skriva där om jag får nåt sålt.

1. Hur gör jag? 

Om jag t.ex. köper 16 gram silver och det blir t.ex. 4 smycken. Ska jag då fota dessa fyra smycken för sig och väga vad varje smycke väger och då ska summan bli 16 gram? Då ser jag vad materialkostnaden blir för varje smycke.

Eller kan jag t.ex. fota dessa 4 smycken ihop? Att de tillsammans väger 16 gram och priset för 16 gram silver kostar t.ex.400:- Så sen om jag tar betalt för dessa fyra smycken och får t.ex. 800:- så vet jag att jag tjänat 400:- på dom.

Men man kanske måste fota varje smycke separat och räkna ut separat?

2. Om jag har material hemma men inte har fakturorna kvar. Vad gör man då när man inte vill köpa in material för jag vill använda det jag har? Kan jag använda det materialet ändå men bara ta betalt för arbetet jag gjort?

3. Finns det nån regel för hur mycket man kan ta betalt för tiden och arbetet man gör? Om t.ex. ett smycke är mer jobb med, kan man ha mer betalt för jobbet jag gör med just det smycket eller är det så att om det är mer jobb med det så tar det mer tid och då blir det t.ex. 3 timmar istället för 2 timmar och då får jag mer betalt för smycket eftersom det tog mer tid?  

Tar gärna emot tips och råd hur jag ska göra och vad man ska tänka på. Vill göra det på rätt sätt. :-)

Annons:
tlover
2016-03-20 20:03
#1

Jag hoppas att jag har förstått frågorna rätt.

  1. Jag är ganska säker på att du inte behöver visa upp alla smycken du gör, det ska ju tex finnas utrymme för misstag och liknande. Spara däremot alla kvitton för det du säljer, det är det viktiga.
  2. Ta samma priser som för om du hade sparat fakturan. Det blir mer att skatta för eftersom det inte blir lika mycket att dra av för de smyckena men att höja priser helt plötsligt kan avskräcka köpare. Det är enklare att sänka priset sen om du märker att det var för dyrt än att höja priset.
  3. Du får ta hur mycket eller litet betalt som du vill, du skattar ju för vinsten hursom. Men som sagt tidigare så är det svårare att höja priser sen än att sänka.

l'm back

Torparmor
2016-03-21 00:05
#2

Är det Hobbyverksamhet du menar när du skriver bisyssla?  I Hobbyverksamhet skriver du upp de utgifter och inkomster du har och spar alla kvitton även på de du säljer. Du ska inte lägga Moms på det du säljer, men får räkna in den Moms du betalar i dina kostnader. Vid årets slut räknar du ut hur stor vinsten är och deklarerar den (som hobby). 

När du sätter pris ska du "ta höjd" för att du får betala skatt. Alltså räkna in en rimlig timkostnad i smyckespriset. Det är klart att ett smycke som tar mycket längre tid att göra ska kosta mer. Du behöver inte fota det du säljer, men det kan vara bra att ha foton för att kunna visa nya kunder, på hemsidan eller facebook och för din egen skull. Skatteverket kommer knappast att begär få se dina alster.

Jag håller med #1  Det är mycket svårare att höja priserna när du väl ska försörja dig på dina arbeten.  Den allra lägsta timersättningen är 280 kr om du skulle räkna som egenföretagare.      Lycka till!


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Zariah
2016-04-24 12:15
#3

#1 och #2 Tack för era svar. :-) 
#2 Ja det är Hobbyverksamhet jag menar. 

Tror jag förstår hur jag ska göra nu. Det är guld värt att forumet finns och att man kan skriva och fråga här och få svar. Tack. :-)

Upp till toppen
Annons: