Annons:
Etikettuppstart-och-avslut-av-företag
Läst 1184 ggr
tnoet
5/22/16, 10:46 PM

Det här med att hitta på namn.. Gah.

Drev under 4 år ett relativt framgångsrikt AB med ytterligare en delägare, men hamnade dessvärre i tvist med denne och lämnade bolaget. Såhär ett halvår senare inser jag att jag ÄLSKAR att driva eget och att jag bara måste få igång nåt litet för att stilla abstinensen. 

Problemet är bara att det står helt still när det kommer till att välja namn. Total blackout! Hittade det här forumet och tänkte att det måste finnas flera genier här som kan tipsa mig om bra hjälpmedel eller rent av bolla fram ett namn.. Eller? ;P

Annons:
tlover
5/22/16, 11:09 PM
#1

Vad kommer det att vara för slags företag? Kommer det att synas främst på webben eller lokalt tex?

Är det något som ska synas på webben är det tex bra om det är "lättgooglat" då kommer du automatiskt högre på sökmotorer och det är enklare för folk att komma ihåg det.

Mitt tips är att försöka komma på så många namn som möjligt och sen googla för att se om det finns eller inte och känna om det är bra.

Ska det vara ett lokalt företag behöver det inte vara lika lätt att googla men för att vara ärlig så använder de flesta nätet idag så är inte dina kunde främst pensionerer så är det nog ändå bra om det är "lättgooglat".

l'm back

tlover
5/22/16, 11:14 PM
#2

Du kan också ta ett papper (eller ja, ett word dokument funkar säkert också men jag tycker att jag tänker bättre om jag skriver för hand) och skriva ner ord som beskriver din verksamhet på ett eller annat sätt och testa att kombinera dom.

Tex om jag skulle börja odla äpplen så skulle en del av listan kunna se ut såhär

Äpplen, äppelträd, Fruktträdgård, norr, Norrland, Lappand, skog, natur

Så tex skulle kanske "Norräpplen" eller "Lapplands fruktträdgård" funka.

l'm back

tnoet
5/22/16, 11:17 PM
#3

Tanken är att göra det baserat på mina hundars sociala medier, eftersom jag där redan har många följare samt även kontakt med stor del av min tidigare kundkrets (hunddagis/tillbehörsbutik).

Det jag tänkt mig nu är att i liten skala sälja träningstillbehör och roliga hundsportprylar. Har även planer för att utveckla det mer och större framöver, men de första åren ska det bara vara en liten verksamhet eftersom jag samtidigt studerar. Vill komma på ett fyndigt "hundigt" namn, men samtidigt brett nog för att kunna använda till annat. T.ex om jag ska frilansa vill jag ju kunna passa på att använda företaget till det också.. Kommer inte vara lokalt förankrat. 

Har klurat på detta i evigheter men kommer ingen vart med namnet.

tnoet
5/22/16, 11:20 PM
#4

#2 Det är en bra idé! Ska testa. :)

tlover
5/22/16, 11:27 PM
#5

#3 Vad har du för namn på sociala medier? (du behöver inte säga det till mig men skriv det på "listan") Kanske kan du använda det? Jag gjorde ju en lätt förändring av mitt användarnamn här som grund till mitt företagsnamn.

edit: Jag tänker om du redan har en publik så använd den helt enkelt

l'm back

tnoet
5/22/16, 11:30 PM
#6

#5 Tidigare hade jag mitt eget namn men fick min svåger att spåna fram ett nytt, som jag inte är helt bekväm med. Gillar idén (en ordlek med ett modeord) men då ena halvan är engelska och andra svenska så tycker jag inte riktigt poängen går fram. Därför vill jag komma på något annat. Och eftersom jag redan bytt namn på sociala medier en gång är jag väldigt noga med att nästa gång ska bli den sista. Svårt.

Annons:
tlover
5/22/16, 11:31 PM
#7

#6 Det går inte bara att översätta ett av orden till svenska respektive engelska beroende på vilket ord som är kvar?

l'm back

tnoet
5/22/16, 11:46 PM
#8

#7 Nä, då blir det obegripligt till och med för dom som förstår det som det är nu. ;)

Niklas
5/23/16, 9:10 AM
#9

Jag tycker namnsökandet är bland det roligaste. Jag har massor av namn som jag inte har en verksamhet för. Jag brukar registrera domännamnen så länge. :-) Är din marknad Sverige eller ska det vara ett engelskt namn?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

tnoet
5/23/16, 11:51 AM
#10

#9 Visst är det kul! Men jag har svårt att komma igång den här gången, kanske för att jag är ensam och inte har så många att bolla med.

De jag kommer sälja varor till är Sverigebaserade, men samtidigt har jag många följare och en del internationella samarbeten (vilka jag i och för sig inte tror skulle bry sig om vad jag har för företagsnamn).. Så det gör ju inget om namnet hade haft en engelsk klang. Hm.

Niklas
5/23/16, 12:43 PM
#11

#10: Okej. Jag gillade ditt, förmodligen omedvetna, förslag i #0. Framgångsrikt AB. Det är ledigt som domännamn (framgångsrikt.se) och verkar inte vara upptaget som namn på aktiebolag i Sverige. Det kan passa som namn på försäljning av alla möjliga produkter och begränsar inte verksamheten heller.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: