Annons:
Etikettallmänt
Läst 796 ggr
Herveaux
2016-05-28 16:43

Företagsnamn - nån med idéer?

Jag har sen ett antal år tillbaka ett företag som har samma namn som verksamheten, men nu vill jag bredda och starta upp en till verksamhetsgren.
Och då också byta ut mitt nuvarande företagsnamn.

Men det står helt still! 😭

Tycker det är så svårt att spåna när det inte ska hinta åt någon viss tjänst eller produkt…

För att göra det ännu knivigare är det inget som är platsbundet och kan vara ett svenskt eller engelskt namn.

Många brukar kunna hitta på något snitsigt med hjälp av sitt eget namn, i mitt fall har jag då Harlequin "Harley" Herveaux att lattja med… Hm…

Min rara make försökte hjälpa till med idén att mitt efternamn är taget efter en varulvskaraktär i en bok/tv-serie så namnet kanske skulle kunna innehålla
"Varg", "Wolf", "Werewolf", "Shifter".
Här är det ändå lika dålig produktivitet i Hjärnkontoret. Urk. 🤦‍♂️

Har ni några idéer?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
tlover
2016-05-28 20:20
#1

Bäst är det om man genom att bara se namnet på företaget kan lista ut vad det är för något. (tex så kan jag inte alls lista ut vad det är du säljer med "Werewolf" möjligen fantasygrejer).

Sen kan du googla saker du kommer på för att se om det finns tex är företaget ett hundvaktföretag skulle du kunna söka på "hundvakt.se" eller liknande (hundvakt.se var visst upptaget).

Du kan också testa att skriva alla ord du kommer på när det gäller ditt företag och branch. Tex om vi fortsätter med hundvakt skulle det kunna vara: Hund, hundvakt, hunddagis, vakt, dagis, valp etc
Sen när du har så många ord du kommer på så kan du testa att sätta ihop dom och se hur dom låter.

Googla sen för att se om domänen är upptagen eller om det är upptaget.

l'm back

Herveaux
2016-05-28 21:03
#2

Jättebra tips, men mitt företag kommer ha två helt skilda verksamheter under samma tak så att säga, så det blir väldigt svårt att hitta något som skulle funka för båda verksamheterna. Därför vill jag att företagsnamnet ska vara "obundet" och inte syfta på den ena eller den andra verksamheten.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

tlover
2016-05-28 21:42
#3

Det kan ju vara ett namn som passar på båda ändå men det blir lite klurigare. Vad är det för slags företag?

l'm back

Herveaux
2016-05-28 22:34
#4

#3 Jag vill som sagt ha ett namn utan anspelning på den ena eller andra verksamheten.
Vill ha ett namn som inte hänger upp sig på vad jag gör idag.

Företagsnamnet jag har idag är samma som verksamheten vilket jag retar mig så in i norden på att jag inte tänkte längre när jag började med eget att ha ett "opartiskt" namn så att jag enkelt kan bredda eller byta inriktning utan att företagsnamnet skär sig med verksamheten. Man lär så länge man lever.

Spånandet fortsätter.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

tlover
2016-05-28 22:36
#5

#4 Jag menar något mer… diffust men som forfarande hör ihop med båda. Kanske en känsla man vill ge till kunden tex. Man säljer ju mer än varor och tjänster utan även tex känslor.

l'm back

Herveaux
2016-05-28 22:41
#6

#5 Alltså, företagsnamnet är ju inte det kunden ser.
Kunden ser först och främst verksamhetsnamnet.

En butik tex behöver inte heta samma sak som företaget som driver den.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
tlover
2016-05-28 22:46
#7

#6 Ah tänkte att du skulle ha samma men jag kanske inte läste ordentligt.

Men ibland kan ju kunden se det också (tex fakturor) även om det inte är alla som tänker på det.

l'm back

Upp till toppen
Annons: