Annons:
Etiketthobbyföretag-och-hobbyverksamheter
Läst 1649 ggr
Agda
7/1/16, 2:47 AM

Om en vara försvinner under postens leverans

Skulle vilja höra lite om vad ni har för villkor när en vara försvinner i postens hantering, och om ni inte har några villkor; hur ni gör eller skulle göra. Både ni som har Hobbyverksamhet och ni som har företag.

Jag har en Hobbyverksamhet. Jag har inget vinstsyfte och går inte heller med vinst (skulle jag göra det så deklarerar jag självklart vinsten, men min önskan är faktiskt att gå +-0 på detta, då det jag skapar är mina ”glädjepiller”). Jag har en nätbutik där jag på flera ställen (bl.a. stort på startsidan och näst överst bland köpvillkoren) förtydligat att jag har en Hobbyverksamhet (bland köpvillkoren så har jag också skrivit att detta är ej ett registrerat företag utan en Hobbyverksamhet, det är alltså andra raden man läser bland köpvillkoren).

Jag skickade en vara för ett par veckor sedan, köparen hade valt det ej spårbara alternativet (d.v.s. postens 1:a klass brev). 1 vecka efter att jag hade skickat paketet så hörde köparen av sig. Den hade kollat hos sitt postombud och ingen vara hade anlänt dit. Jag gav lite förslag på varför paket kunde vara försenat och var säker på att det snart skulle dyka upp. Köparen ville (krävde kändes det som) att jag skulle skicka en ny vara direkt, också skulle den returnera den andra varan om den dök upp.

Jag kollade upp lite på nätet efter när man kan anse att ett paket är försvunnet, såg lite olika ställen där det stod 30 dagar (såg också något företag som hade det så). Så jag mailade köparen att jag skickar ett nytt paket om det andra inte dykt upp om 3 veckor. Jag kollade också upp köplagen vad som gäller, och då köparen själv valde detta fraktalternativ och jag lämnade över paket till posten så tror jag inte att det är jag som har ansvaret (dock är ju lagar inte lätta att tyda, jag är ju inte säker på detta som sagt). Men för att vara schysst och tillmötesgående så lovade jag alltså en ny vara om 3 veckor.

Då blev köparen rasande för att den behövde ha paketet nu. Jag blev också anklagad för att inte ha skickat paketet som spårbart, det var mitt ansvar då köparen betalat i förskott. Den krävde pengarna tillbaka så den fick handla hos någon annan.

Alla som beställer från mig måste klicka i en ruta vid texten ”jag har läst och godkänt köpvillkoren” innan de kan fullfölja sin beställning. I köpvillkoren står det tydligt om de två olika fraktalternativen. Det mailade jag till köparen, att den själv inte hade valt spårbart och att info. om det stod i köpvillkoren som den hade godkänt. I köpvillkoren står det också att det kan ta 6 vardagar innan varan ens blir skickad, så är det en vara man har brått att få hem behöver man ju inte ens genomföra köpet utan kan då välja att handla från någon annan.

Jag bad den åtminstone vänta i en vecka till. Efter 5 dagar hörde den av sig att paketet fortfarande inte dykt upp. Så jag skrev att jag skulle skicka ett nytt inom några dagar. Sedan kände jag att jag inte vill stå för frakten för detta paket då jag nu skickar en ny vara som är värd några hundringar (vilket jag går back på), köparen själv valde ej spårbart vid sin beställning och då måste man förstå att ibland kan paket komma på omvägar (hade den väntat i 3 veckor till hade jag stått för frakten, men med tanke på dens sätt så har man ingen lust att vara schysst). Så jag skrev till köparen att den fick stå för frakten på den nya varan, och jag kommer stå för returfrakten om den andra varan dyker upp.

Då tog det hus i h-vete (köparen tyckte att jag skulle sätta mig in i dens situation där den betalat vara + frakt också hade jag mage att kräva en till fraktsumma) och köparen valde att smutskasta mig i ett forum under eftermiddagen (den hade både skrivit ut mitt namn och vad min Hobbyverksamhet hette och varnat för mig, jag har fått veta detta av en som sett diskussionen, köparen hade också beklagat sig där att jag tog betalt för frakt av den nya varan). Jag låg och sov under denna tid så jag missade den diskussionen, men jag läste det som forumets admin. senare hade lagt upp (den hade skrivit att man ej fick smutskasta folk i det forumet, gick något fel mellan köpare/säljare så tog man det privat eller kontaktade berörd myndighet). Diskussionen hade handlat om varor som kom bort. Också hade admin. skrivit att i just denna diskussion så hade köparen köpt från en butik som såg ut som ett företag (vilket min butik gör, OM man inte läser texterna bl.a. de på sidan köpvillkor).

Jag hade fått två arga mail under dagen från köparen, och alldeles efter att diskussionen på forumet hade blivit borttagen så hade köparen mailat att den skulle betala frakten.

Också såg jag på facebook att köparen PM:at mig och var förbannad för att jag ej hade svarat på mailen (men inte ens jag kan svara när jag sover) och var arg för att den hade gett mig massa ”chanser” att rätta till detta köp. I det PM:et så hotade den också med polisanmälan. Och efter detta (någon timme senare) var det alltså som den förtalade mig på ett forum. För mig går det inte riktigt ihop, först hota med polisanmälan i ena stunden, och i nästa stund öppet förtala (som är olagligt) en på ett forum (där det blir en del vittnen).

Jag skickade en ny vara igår (spårbart), men väljer att inte svara på de sista mailen. Helt enkelt för att jag inte orkar, det tar bara massa energi. Att den var tvungen att smutskasta mig (d.v.s. förtal) i ett forum tog bara priset.

Jag brukar aldrig ha problem med kunder och har trott att skulle något problem uppstå så skulle vi kunna lösa det ganska enkelt. Denna kund blev rasande redan när jag ville att den skulle vänta i 3 veckor till och sedan har det bara gått åt ett håll från det … Så nu har jag i mina köpvillkor skrivit övertydligt om fraktalternativen, och även lagt till att jag ej har ansvar för paket som posten slavar bort.

Så det skulle vara intressant att veta hur ni andra gör om en vara försvinner under postens leverans.

Och tycker ni att jag har gjort rätt, eller hur skulle ni ha gjort om ni var i min sits? Detta var en situation som jag (naivt nog) inte hade trott skulle uppstå (alltså problem med en kund), så man står ju ganska handfallen. Att den inte heller verkar ha läst igenom köpvillkoren (men klickat i att den läst och godkänt dem) och blir förbannad på mig över saker som står där känns som en obehaglig situation.

Annons:
_Fisken
7/1/16, 6:10 AM
#1

Vilken skitstövel personen i fråga är. Som jag ser det är frakten  kundens problem när du väl har lagt produkten på posten. Det är ju kunden som valt fraktsätt. Hade denne varit orolig över fraktsättet  hade denne kunna komma personligen och hämtat prylen eller låtit bli att köpa alls! Ett alt är ju att han gör en speciell deal med dig (och får betala för det) där han väljer ex.vis rek.brev.
Han "köper" ju leveranssättet av Posten och försvinner det på vägen har ju Posten ansvaret. 

Ja, vem läser Köpvillkor? Jag gör det nästa aldrig om det inte gäller dyra grejer eller nåt där jag riskerar att privat information sprids offentligt. Gillar jag inte läget köper jag inte. Skulle köpet gå i stöpet pga av frakten skulle jag svära över Posten eller mig själv som inte läst.

tlover
7/1/16, 7:55 AM
#2

"Ja, vem läser Köpvillkor?" Jag läser alltid köpvillkor, fast det är först efter jag blev företag som jag gjorde så.

Nu åter till ämnet. Jag har inte varit med om det (jag har varit med om att en tepåse exploderade i paketet pga postens hantering, då skickade jag en ny vara. Det är väl det närmaste).

Men en fråga, kontaktade du posten? Eftersom du har köpt en tjänst hos posten så är det dom du ska kontakta först. Dom borde veta av ev förseningar i systemet tex.

Det är ju tex även dom du ska kontakta om en vara gått sönder.

l'm back

Caeli
7/1/16, 10:30 PM
#3

Hur vet du att varan har försvunnit på posten? Kanske kunden försöker lura dig för att få dubbelt upp. Blir tyvärr mer och mer vanligt att kunden påstår att ingen leverans kommit fram. Man försöker få säljaren att skicka en gång till och får på så sätt dubbla leveranser till priset av en. Eller man väljer faktura och slipper då att betala för "inget har ju kommit".

Vid tveksamma kunder - ring kronofogden och kolla upp dem. Och skicka spårbart då det känns osäkert. Låt inte kunden välja.

Agda
7/1/16, 11:49 PM
#4

#1: Du sa rätta ordet där. Såg idag på min privata mail att personen hade taggat mig på fb (jag valde att skriva forum i min text för att det lät mer privat, men det var alltså på fb🤐) när den förtalade mig (så jag fick se hela dens inlägg, inte ett ljud om att jag hade fått skäll av den om att jag ej sänt spårbart och inte ett ljud om att den inte hade väntat en vecka till utan bara 5 dagar, givetvis var det jag som var dum och omöjlig). 4 timmar efter att den förtalat mig så hotade den mig med polisanmälan. Jag får det f*n inte att gå ihop. Är skönt att fb skickar ut sådär när man blir taggad, skulle det bli något mer har jag bevis både för förtal och hot om polisanmälan, det känns som en trygghet iallafall.

#2: Jag har gjort en reklamation via postens hemsida idag, tyvärr är det så att de inte tar inget ansvar för saker som sänds som 1:a klass brev (så min reklamation går ej vidare). Dock är det inget som ska försvinna tycker jag, jag skickar i rosa postorderpåsar (syns väl och är hållbara) och paketet var inte litet. Jag står som avsändare och allt innehåll är märkt med min hemsideadress. Jag har nog bara i år skickat 30 paket ej spårbara och alla har kommit fram (efter 1-2 dagar), så att ett helt plötsligt inte kommit fram känns mysko. Jag är också supernoga med att skriva adresser korrekt (kontrollkollar flera gånger) och ser till så att portot är tillräckligt.

#3: Nej det är ju inte det jag vet helt säkert. Ditt inlägg fick mig att tänka på en sak, jag skickade 4 paket den dagen. Kollade bland mina ordrar och mail, och en person ca 3 mil högre upp i landet än denna person hade fått sitt paket dagen efter det var skickat. Så man kan ju fundera …

Jag kommer nog bara skicka som spårbart händanefter, denna händelse har varit så obehaglig helt igenom att jag vill inte hamna i denna sits igen. Har sett folk skriva om det kan räknas som en Hobbyverksamhet när man gör det regelbundet (och det är alltså min verksamhet de snackar om efter gårdagens förtal), och det känns som jag har blivit boven i dramat … Så man väntar nästan på och bli anmäld till skatteverket (dock ingen fara på taket, jag har bevis på utgifterna som överstiger inkomsterna, men det är en sådan onödig grej).

Upp till toppen
Annons: