Annons:
Etikettuppstart-och-avslut-av-företag
Läst 986 ggr
Sommarek
2016-08-15 13:17

I vilken ordning?

Eftersom jag  nu har tröttnat på hattigheten hos folk som man behöver hjälp av har jag tänkt att helt sonika skaffa egen mark till mitt företag. Frågan är bara i vilken ordning jag bäst gör saker och ting; jag kommer behöva ta lån för att köpa marken, och eftersom lånet helst ska stå på företaget och inte mig som privatperson (kan man göra så?) vill jag ha mitt företag registrerat först. Kruxet är ju bara att man måste ange fysisk plats för företaget vid registrering, och det vet jag ju inte förrän jag har hittat rätt slags mark…

Några idéer?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
tlover
2016-08-15 19:34
#1

Jag är ganska säker på att du inte kan ha marken på företaget. Ang adressen så kan du ha en adress för "kontoret" (tex din hemadress). Angående lån kan jag inte hjälpa då jag inte har lån men kolla med din bank, dom vet nog

l'm back

Sommarek
2016-08-15 20:48
#2

#1 Okej, så jag kan registrera företaget i Malmö kommun även om det rent fysiskt kanske hamnar i Svedala (bara som ett exempel)?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

tlover
2016-08-15 20:54
#3

#2 då blir det annorlunda tror jag . Jag skulle prata med almi eller liknande. Dom har koll på det mesta

l'm back

Sommarek
2016-08-16 08:37
#4

Japp, jag har en kontakt på Nyföretagarcentrum Öresund som jag har skrivit till; tänkte bara passa på att kolla om det fanns folk med erfarenheter av liknande här också.    ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Niklas
2016-08-16 09:44
#5

#0: Ska företaget äga fastigheten och ta lån måste det registreras först. Det går utmärkt att registrera det på sin hemadress. Byter du adress senare gör du en adressändring hos Bolagsverket. Det är dock ingen som kollar om verksamhetsorten och adressen stämmer överens. Du avgör var det ska vara skrivet. För att få lån behöver du sannolikt ha inkomster i företaget så att de ser att du kan betala tillbaka pengarna. Beroende på vilken bolagsform du väljer kan det vara olika svårt. Enskild firma tror jag inte gör det lättare att få lån än om du ska låna privat eftersom du ju är firman.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Sommarek
2016-08-16 10:31
#6

#5 Ah, okej, så det funkar. Tack! Tror du det gör stor skillnad för mig som person om marken/lånet står på mig eller på företaget? Jag ska ju starta företaget, vilket jag inte kan göra utan marken, så att ha inkomster innan dess blir ju lite knivigt.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
KimE
2016-08-18 16:40
#7

Om ett företag ska kunna äga skogsmark så krävs det att det håller på med virkeförädling eller jordbruk. I fall du hamnar i ekonomisk knipa är det bättre att ha marken och lånet på företaget så behöver du inte blanda in din privata ekonomi. Gör en affärsplan och visa för banken, fastigheten i sig är en säkerhet så de riskerar bara det kapital du behöver för att bygga upp företaget.

Sommarek
2016-08-18 19:43
#8

#7 Det behöver inte vara skogsmark; ska inte syssla med bruk. Men okej, det går att göra som jag tänkt, så bra. Tack!   :)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

KimE
2016-08-19 09:05
#9

Ju mindre skog som finns att avverka ju bättre för banken, yngre träd på tillväxt ger mer låneutrymme. Avverkningsmogen skog har inget värde för banken då markägaren kan utnyttja de pengarna hur som helst.

Upp till toppen
Annons: