Annons:
Etikettlagar-och-regler
Läst 4477 ggr
mixi2
2016-10-09 19:06

Hunddagis tankar?

Hej, jag har en liten tanke angående att starta ett hunddagis.

Nu måste jag kolla igenom och räkna ut alla kostnader! Så jag behöver hjälp så jag inte hamnar i skiten sen. Vilka avgifter "Måste" man ha inom företagadet vill säga Moms, sociela avgifter osv? Man måste inte ha revisor va?

Annons:
tlover
2016-10-09 19:12
#1

Om du måste ha revisor beror på företagsform. Även en hel del skatter beror på företagsform.

Moms måste du betala efter att du dragit av ingående moms

Eventuellt behöver du ha tillstånd som kan kosta också, jag vet inte riktigt hur det är är det gäller hunddagis däremot

l'm back

mixi2
2016-10-09 19:14
#2

Gäller Enskild firma. Visst får man fortfarande bokföra på papper? i Bokförings bok.

Jo är en del tillstånd och utbildningar som man måste ha men de har jag ganska bra koll på tror jag. Är mest månad avgifter jag måste kolla mer på :)

mixi2
2016-10-09 19:25
#3

Det jag räknat med är detta, nått mer jag ska tänka på?

Utgifter:

Hyra inkl, vatten och värme: ca 6000kr

El: Ca 500Kr

Försäkringar: ?

Sociala avgifter: ?

Övrigt: ca 500-1000kr

Herveaux
2016-10-09 19:36
#4

Jag har jobbat på hunddagis och ska försöka rabbla det jag kommer ihåg om vad chefen nämnde för avgifter.

Skatt & Moms (summa beror på hur mycket pengar företaget får in)
Företagsförsäkringar
Lokalhyra (lurig post då olika saker inte alltid räknas in i själva hyran, tex värme, el, telefon, internet, sophantering osv, osv.)
Förbrukningsmaterial (alltifrån kontorsmaterial till städartiklar och bajspåsar)
Amortering och ränta på ev lån för tex utbildningar och byggande av hunddagisboxar och övrig inredning av dagiset.
Kassasystem om du kommer hantera kontanter. (Faktura är det vanligaste sättet att ta betalt av dagiskunderna)
Marknadsföring, hemsida, telefonabonnemang osv.

Kom ihåg att kolla med din kommun om dom har särskilda bestämmelser för hur centralt eller nära bostadshus din verksamhet får ha sin lokal. (Tex i min kommun så räknas hunddagis som "störande verksamhet" och får därför inte ligga nära bostadshus.)
Sen är det Länsstyrelsen som ska komma och inspektera och godkänna dels lokalens lämplighet och även din lämplighet innan du får ditt dagistillstånd.
Ett tips är att gå en hunddagisutbildning.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

parsley
2016-10-09 19:43
#5

Skatt och sociala avgifter beräknas på den lön du tar ut. Moms är det egentligen dina kunder som betalar, så när du sätter priset mot kund ska Moms ingå i det.  Kolla med skattemyndigheten vilken momssats som gäller för hunddagis.

Herveaux
2016-10-09 19:48
#6

#5 Ett litet förtydligande för TS bara, när man har Enskild firma så tar man inte ut någon "lön", utan får skatta på överskottet, dvs företagets vinst.

Momsen är 25%.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
tlover
2016-10-09 21:06
#7

Räknar du exklusive Moms så behöver du däremot inte räkna med momsen i budgeten eller vad man kan säga.

om skatter i Enskild firma kan du läsa här

l'm back

Niklas
2016-10-10 07:23
#8

Registreringsavgift för Enskild firma.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

mixi2
2016-10-10 11:02
#9

Måste man Registrera kassasystem om man t.ex. skulle ta emot kontanter för en klippning (kommer klippa hundar med). Eller kan man ta emot swich/kontanter och sen i bokföringen göra som en faktura, fast dem betalde fakturan kontant/swich. Eller är de tillåtet?

tlover
2016-10-10 11:05
#10

#9 tar du emot nog lite pengar via kontanter/kort/swish per år så behöver du inte ha ett kassasystem men du ska skriva kvitto (det finns kvittohäften att köpa). (iallafall enligt skatteverket då jag ringde och frågade och dom borde ju veta tycker jag)

Annars så kan du om du gör det direkt göra en kontantfaktura, då räknas det som en faktura men då behövs tex kundens fulla namn och adress

l'm back

mixi2
2016-10-10 11:14
#11

Ja okej då vet jag, någon som testat izettle? Funkar de bra?

mixi2
2016-10-10 13:11
#12

Månads utgifter: 

Hyra (ingår värme och vatten): ca 6000 kr

El: ca 600 kr

Internet: ca 400 kr

Försäkring (För hunddagis): 375 kr

Förbrukningsmaterial (Städprylar, bajspåsar osv): Ca 200 kr

Totalt: 7575 kr

Jag vill ha en "lön" på ca 17000 i månaden innan moms/skatt!

För att göra det enklare och med lite mer marginaler så räknade jag på 8000 kr i utgifter varje månad.  Använde mig av http://www.driva-eget.se/kalkyler/lonekalkyl och fick fram detta:

Att fakturera, exkl. moms: 30 427 kr

Sociala avgifter 23,72%: 3 387 kr

Kompensation för tjänstepension: 0 kr

Kompensation för ej betald semester: 2 040 kr

Firmans övriga kostnader, exkl. moms: 8 000 kr

Kvar till "lön" före skatt: 17 000 kr

Är jag helt ute och cyklar eller är de så "enkelt".  Allt är ju räknat utan Moms så de måste jag ju räkna av det från min "lön"/vinst? Eller fattar jag rätt nu?

25% av 17000 kr så blir momsen 4250 kr och alltså 12750 kr kvar som blir min "lön". Stämmer detta? :)

mixi2
2016-10-10 13:11
#13
Annons:
tlover
2016-10-10 13:14
#14

#13 Momsen räknas inte på din lön, därför är det som sagt enklast att räkna exklusive moms

l'm back

tlover
2016-10-10 13:18
#15

Ska försöka förklara hur momsen räknas.

Säg att du köper en vara med 25% Moms för 50:- ink Moms, då kostar varan 40:- och 10:- är ingående Moms.

Säljer du sen varan för 100:- ink Moms så kostar varan 80:- och 20:- är utgående Moms.

Sen varje år, kvartal eller månad (beroende på när du väljer att momsdeklarera) så räknar man ut hur mycket Moms du ska betala. Då drar man av den ingående momsen från den utgående momsen dvs i exemplet 20-10=10 du betalar alltså då 10:- i Moms i exemplet varesig du tar ut en lön på 10:- eller 100 000:-

l'm back

tlover
2016-10-10 13:23
#16

Moms är alltså en skatt på varan eller tjänsten inte på lönen

l'm back

mixi2
2016-10-10 23:28
#17

Okej om jag gör så hör då: 

Utgifter per månad: ca 8000 kr

Min "Lön": Ca 17 000 kr (innan skatt) plus Sociala avgifter: 3387 kr och kompensation för ej betald semester (måste man ha det?): 2040 kr.

Totalt: 30 427 kr

30 427 kr - 8000 kr = 22427 kr

Moms:

22427 kr X 1,25 = 28 033.75 

28034 + 8000 = 36034

Alltså måste jag varje månad få in 36034 kr?

Kan ni förstå mitt tanke sätt? Stämmer det? :)

parsley
2016-10-11 07:06
#18

Testa att räkna så här istället

 Kostnader för lokal, försäkring, förbrukningsmaterial mm

+Lön och sociala avgifter

= Utgifter per månad

Dela utgifterna per månad med antal hundar du räknar med att  ha på dagiset. Då får du ut vad varje hundägare behöver betala för att täcka dina kostnader. På det här beloppet lägger du sedan Moms. Behöver de t ex betala 2000 kr per hund och månad som ett exempel, så lägger du 25 % Moms på det beloppet (om momssatsen är 25 %, kolla med skattemyndigheten vad som gäller). Då betalar de 2500 kr till dig varje månad, 2000 kr för att täcka dagisets kostnader och 500 kr i Moms. Momspengarna betalar du sedan in till skattemyndigheten när du gör din momsdeklaration.

tlover
2016-10-11 07:46
#19

#17 Nu blir jag bara mer förvirrad. Glöm Moms i det hela, räkna exklusive Moms istället så behöver du inte räkna med Moms alls.

Men som det ser ut så är det

Lön (inklusive skatt) + övriga avgifter = totala utgifter
30422 + 8000 = 38422:- som du behöver dra in per månad (exklusive moms)

De 8000:- ska ju egentligen också vara utan Moms men du har säkert glömt lite iallafall, i värsta fall så äts det upp av reklam (som inte är billigt antingen i tid eller i pengar) så jag tänkte bäst att avrunda uppåt.

Med Moms måste kunderna betala ca 48 027,5:-/mån alltså

l'm back

Herveaux
2016-10-11 08:37
#20

#19 Jag spinner vidare på din slutsumma vad TS behöver dra in per månad.

Om reglerna inte har ändrats så får man ha 12 hundar per ansvarig på hunddagis, dvs max 12 st dagishundar så länge man driver dagiset ensam.

Då behöver du få in ca 4 000kr (inkl. moms) /dagishund.
(48 027,5kr / 12st hundar = 4 002,29kr/dagishund)

Så mycket tror jag inte ens man kan ta i dagisavgift på ett attraktivt dagis i Stockholm, men du hade väl planer på att klippa hundar också?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
tlover
2016-10-11 08:41
#21

Ett annat sätt förutom att klippa hundar kan vara att sälja hundsaker, tex foder. Men då det antagligen inte ska ta över en så stor del av verksamheten bör man se upp så att det inte blir en djurbutik om ni förstår vad jag menar

l'm back

tlover
2016-10-11 08:47
#22

Ett annat alternativ är ju att dra in på något, då jag tror att de 8000:- för "övrigt" är extremt lågt räknat så är det väl enklast att dra ner på lönen om inte det går att hitta en billigare lokal förstås

l'm back

Herveaux
2016-10-11 08:56
#23

#21 Tyvärr så tjänar man otroligt dåligt på att sälja foder och hundtugg (när jag jobbade i djurbutik var det knappt 100kr ner i kassan för en 15kg fodersäck) och hundtugget går man nästan bara +-0 på.
Vad marginalen på andra tillbehör ligger på har jag förträngt.
Men om TS kan hitta en smart nisch inom tillbehörsdjungeln som inte äter upp så mycket lokalutrymme så kan det absolut vara värt att satsa på!

Annars beroende på hur lokalen ser ut så kan man tex hyra ut hela ytan till hundkursverksamhet på kvällar/helger. Hyra ut ev trimrum till andra trimmare eller privatpersoner som vill klippa/bada sin hund själva när TS inte själv behöver ytan.
Kanske ha en liten del av lokalen som ett slags "showroom" för handgjorda hundsaker som du säljer på kommission åt skaparen/designern.
(Då slipper du ligga ute med pengar för osålda varor.)


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

tlover
2016-10-11 08:59
#24

#23 Bra att nån har koll, när jag praktiserade i djurbutik tänkte jag inte på sånt 😊

Men nån annan nisch kanske? som du säger

l'm back

tlover
2016-10-11 09:06
#25

TS Har du någon annan talang? Som går att kombinera?

Jag tänker är du tex bra att fotografera kanske du kan erbjuda portträttsfoton på hundar? (tar bara det som exempel vet ej hur bra det går att tjäna på just det)

l'm back

Herveaux
2016-10-11 09:19
#26

#24 Äsch då, man kan ju inte ha koll på allt heller! 🙂


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

mixi2
2016-10-11 12:48
#27

Tack för alla svar :) De är alltså 12 hundar per anställla:/ Har försökt hitta de någonstan men inte lyckas :) Behöver ju ha mer hundar än så för att få det att gå runt :) Får jag "anställa" min syster och istället för att ge henne lön låta henna vara med o dela på vinsten i procent? Har läst att man kan göra så med sambo/make/maka  osv.

Annons:
tlover
2016-10-11 13:12
#28

#27 Det finns vad jag vet bolagsformer då du kan göra så men inte Enskild firma. Annars så kan du anställa henne.

Men då halveras ju din och hennes lön

l'm back

Niklas
2016-10-11 13:48
#29

#27: Var ska vinsten att dela med systern komma ifrån om det nätt och jämnt räcker till din lön? Och vad ska hon livnära sig på om hon inte får lön under tiden hon jobbar? Fast det har förstås inte jag med att göra. :-)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Herveaux
2016-10-11 14:46
#30

#27 Det jäkliga med att jobba med hunddagis är att generellt så täcker inte vad tolv hundar drar in en anställds lön.
Ju fler hundar man behöver tillstånd för, desto större lokal behövs vilket ger högre hyra och alla ökade kostnader som följer med det.

Tricket att få det att gå runt är att ha dagiset som grund men sen ha något mer i verksamheten som kan dra in pengar.
Du nämnde att klippa enstaka hundar tidigare, det är inget du vill utveckla som en gren i verksamheten?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

mixi2
2016-10-11 20:00
#31

#29 Tänkte att då kan man ha fler hundar vilket ger mer pengar ;) Klart hon inte ska arbeta utan lön om de skulle va aktuellt ;)

#30 Joo Jag fick svar från länsstyrelsen nu och de är 12 hundar per anställd. Av måtten på boxar jag hitta på deras sida skulle de räcka med en mindre lokal. Finns en som är på 49 kvm var av ett rum är på 31kvm (9 hudar enligt måtten jag såg o då har jag räcknat på den största hunde) Och de finns ett rum till där man säker då kan ha tre hundar. Beror ju lite på hur lokalen är utformad osv. Den kostar 3500kr i månaden och frågan är om man kan få plats med friseringen någonstans ? ;)

Skulle absolut kunna utveckla min klippning är snart färdig utbildad hundfrisör och har redan måna samisar (klipper på hemma plan). Men är rädd att de vissa månade inte skulle komma någon osv så vill ändå kunna klara mig på dagishundarna lixom om de inte går i hopp :) Funderar på om man kan har dogwalking/aktivering av hundar, jag skulle kunna hålla enklare kurser i klippning på olika raser som jag känner mig som säkras på för ägare osv. Jag vill satsa men är så rädd att hamna i skiten.

tlover
2016-10-11 20:28
#32

#31 "Tänkte att då kan man ha fler hundar vilket ger mer pengar"

 Fast din största utgift (lön) är ju den största, de 8000:- som är övrigt är ju bara en liten del i det hela. Ska hon ha ungefär samma lön som du så måste du få in 86055:- / mån (med moms) vilket innebär dryga 3500 (med moms) som du måste ta för varje hund förutsatt att du har absolut alla platser fyllda hela tiden.

Nu kan jag inte hundar men om 4000:- var för mycket gissar jag att de flesta tycker att 3500:- också är för mycket

l'm back

mixi2
2016-10-12 00:43
#33

Joo var bara ett tanke räknade aldrig på det ;) Inget jag kommer göra utan min förta tanke var att jobba själv dock hade jag tänkt med mer än 12 hundar, men kanske får släppa hela min tanken för tillfället :/

Men om jag skulle lyckas få ner hyra lite, behöver heller inte internet egentligen och kan sänka min lön. En sista räkning, envis som jag är. 

Hyra: Ca3500kr

El: Ca 500kr

Försäkring (För hunddagis): 375 kr

Förbrukningsmaterial (Städprylar, bajspåsar osv): Ca 200 kr

"Lön": 15000 kr = 20 000 kr (med avgifterna)

Totalt: 24575 kr = ca 25000 kr

25000/12=2083,333

Med Moms blir det ca 2600kr vilket skulle va ett rimligt pris här. Men gå gäller att man får in fullt o alla på heltid och de är precis på gränsen ;) Om jag räknat rätt? Men kan man utöka med klippningar, lite aktivering, kanske någon dogwalking och kurs i vissa raser på klippning så kanske?

tlover
2016-10-12 07:52
#34

#33 Du måste räkna med att alla platser inte fylls och att alla inte är där på heltid och dessutom ha planer på hur du ska göra då du är sjuk.

En undersökning på hur länge folk har sina hundar på hunddagis inne på olika hundsidor inne på iFokus kanske skulle vara nått? för att få en aning om hur mycket du måste lägga på extrainkomsterna (kom ihåg att kurser kan marknaden fyllas på ganska snabbt om det är en liten kundkrets i området.

Jag kan som max få in 3 föreläsningar om te per år i Lycksele tex vissa år är det mindre efterfrågan till exempel. 

Med kurser så kan du kolla med något studieförbund, dom kan stå för tex viss reklam, lokal (fast det har du ju redan) osv själv har jag alltid samarbetat med studieförbundet vuxenskolan

edit: och så måste du ju räkna med att inte ha nån lön det första året eller så.

Hur gör du med utgifterna innan du får inkomster? Ska du ta lån eller har du egna pengar? Eller har du redan 12 pers som verkligen behöves platserna från start?

l'm back

Annons:
Herveaux
2016-10-12 08:00
#35

Nu minns jag inte om den här bestämmelsen finns kvar eller vilka som hade den…om det var länsstyrelsen eller SSHF, eller om den ens gäller fortfarande, men på min dagistid så fick man inte lämna hundar från olika hushåll i samma box under promenad med ett annat hundgäng. (Om dom tex böjar bråka så måste du kunna rycka in.)
Så dogwalking under vardagarna tror jag du får stryka.

Du kanske redan hade tänkt lägga upp det så, men vad du än hittar på för att dryga ut dagiskassan så rekommenderar jag att du gör det under timmarna mellan promenaderna. Att ha dagis innebär långa dagar, oftast 7-18.. 5 dagar i veckan.
Efter det är man ganska så trött i både kroppen och knoppen.

Fy, vad jag låter negativ, det är inte alls meningen! Jag älskade att jobba på dagis och har haft lite lösa planer på att starta ett eget litet i kombination med annan hudverksamhet, men det har aldrig blivit av för att det är så otroligt kinkigt att få lokal här i mina trakter och hyrorna är inte nådiga.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

tlover
2016-10-12 08:08
#36

Jag låter väl också negativ men det är så mycket bättre att lösa sånt på förhand istället att stå där med lokal (med uppsägningstid på 1 år el så) och sen se att det inte kommer in nog med pengar.

Tyvärr har jag inte det så bra med idéer för jag kan inte den världen, jag har aldrig ens haft hund

l'm back

mixi2
2016-10-12 18:21
#37

#34 En undersökning låter som en bra ide :)

Kommer skriva kontrakt med hundägare innan så att jag vet att alla platser jag behöver kommer täckas i så fall osv. Vet att de finns folk som är intresserad, har redan börjat kolla upp sånt. Nått lån kommer jag inte ta, jag har ett sparkapital som täcker alla ingångs kostnader osv. Dock utan lön ett år låter jobbigt. Då jag har ett huslån att betala av :( Kanske är en bättre ide att köra på enbart dogwalking samt klippning på hemmaplan, om folk vill det, är ju inga utgifter direkt i det. 

#35 dem bestämmelsena är väck eller har snarare ändas. Man får lämna en lugn och stabil grupp hundar själv. Så ma  få ju se till att inte ha med någon hund som gör att de börjar bråka osv.

Jo de blir ju långa dagar, inget jag har emot men är ju bra om man kan göra nått under dem timamrna mellan promanderna osv. 

Nädå ni vill ju bara hjälpa mig, det uppskattas ska ni veta :)

tlover
2016-10-12 18:49
#38

#37 Eller så börjar du långsamt med dogwalking och klippning ett tag och sen när du fått mer kontakter och kunder så kan du köra igång rejält. Då kanske du har dom där extra inkomsterna redan från start (iallafall med klippning?)

Ett annat tips är att kolla in vilka bidrag du kan få, är du inskriven på arbetsförmedlingen kan du eventuellt vara berättigad ett starta eget bidrag (som heter något annat nu) då du kan få iallafall lite inkomst därifrån första halvåret.

l'm back

mixi2
2016-10-12 19:10
#39

Joo, jag har försökt att köra lite dogwalking. Tyvärr är de såvrt att kombinera med mitt jobb jag har nu jobbar så olika tider  :/ Ett jobb jag vill i från men måste ju ha nått :( Så måste nog satsa helhjärtat om de ska funka då jag fått säga i från till vissa :/

tlover
2016-10-12 19:53
#40

#39 Jo men jag tänkte att du kunde börja med den delen som inte kräver lokal, och antingen ha något deltidsjobb eller någon annan alternativ inkomst under tiden (tex bidrag om du kan få det).

Annars kan du ju börja med klippningen kanske? Den verkar också enklast att kombinera med hunddagis om jag förstår det rätt?

l'm back

mixi2
2016-10-12 19:59
#41

Joo, kom och tänka på att jag kanske kan fråga min chef om jag bara kan få kvällspass när jag jobba i veckorna de innebär att jag börjar mellan 13.25/14.00 ca och kan då köra rastningar på förmiddagen. Klippningen ska jag också försöka utöka så mycket jag bara kan  :) Tack för alla hjälp med allt :)

Annons:
tlover
2016-10-12 21:32
#42

Kloklippning är det väl en hel del hundägare inte kan/vill göra själva?

Hemma i Lycksele är det då en som tar betalt för kloklippning

l'm back

mixi2
2016-10-13 11:43
#43

Joo de gör jag redan :) Men tack för tipset :)

TjockaBerta
2016-10-13 14:16
#44

#23

Vilken fantastisk idé att hyra ut hundtvätten. ☝️ Det skulle jag betala för utan att tveka för mina hundar. Nu ligger jag dubbelvikt knä i duschen när de ska schamponeras. För att inte tala om möjligheten att låna fön och att kunna klippa hunden utan att ha hår i hela köket.

>>>Malum domesticum<<<

Herveaux
2016-10-13 14:31
#45

#44 Tack! 🌺
Jag skulle absolut kunna betala för en sån tjänst jag också.
(Mitt problem är stor hund och litet badrum, mycket päls och ingen fön…)
Tror det finns såna "bada/klippa-hunden-själv"-lokaler i tex USA, men inte här i Sverige… vad jag vet…?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Upp till toppen
Annons: