Annons:
Etikettlagar-och-regler
Läst 1005 ggr
hund_katt
10/30/16, 9:29 PM

företagande under 18 år?

Hej! I framtiden vill jag bli företagande. Jag vill tillverka egna koppel, halsband, ev selar och leksaker till hundar. Skulle även tänka mig att bli återförsäljare till något företag som gör hundsaker. Sen började jag tänka.. varför vänta tills jag är vuxen? Jag behöver ju pengar och jag har ganska mycket fritid till övers. Och jag tycker det är roligt och om jag går säga det själv så tycker jag att jag är duktig på det också. Är ganska kreativ och så också. Ska möjligtvis göra detta tillsammans med min vän. Osäkert ännu dock. Men kan man bli företagande när man är under 18? Min mamma är egenföretagande så har stöd från henne om hur det funkar osv. Men hon visste inte om man behöver vara 18 eller inte. Nu menar jag inte UF-företag.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Annons:
tlover
10/30/16, 9:33 PM
#1

Jag tror man ska kunna men jag är inte alls säker, men kommer det att måste vara ett företag tills du blir 18? Det kan inte vara ett Hobbyverksamhet, du skattar ändå men du är blandannat inte registrerad (vilket förvisso kan göra det svårt att sälja till företag).

Du skulle kunna kontakta ALMI, dom har nog dom rätta svaren i det tillfället och deras rådgivning är gratis

l'm back

Äppelsnäckan
10/30/16, 9:37 PM
#2

Man måste vara 18 år för att registrera ett företag. Läs här.

Om du startar företag sen så måste du ha koll på en del. Hur man bokför och  beräknar nollpunkten t.ex. Det finns videor på YouTube om du är intresserad. Gå ekonomi på gymnasiet om du vill lära dig hur man driver ett företag.

Om du ska starta företaget tillsammans med en vän startar ni ett handelsbolag, som man kan starta om man är två eller flera personer. Såvida ni inte har 50.000:- till hands som ni kan investera i att starta ett aktiebolag. Ska du starta företaget själv väljer du Enskild firma, eller aktiebolag som kräver 50.000:- i startkapital.

Hoppas det var till någon hjälp.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

hund_katt
10/30/16, 9:46 PM
#3

Tack! Jo men hobbyvernsamhet funkar ju då :) #2 går redan hundinriktning och tror jag håller mig till det och denna skolan ;) aldrig mått bättre på en skola och skulle säkert sjunka ner igen om jag började på någon annan skola haha. Skulle säkert kunna gå en kurs eller nåt. Annars är ju mamma företagande också så hon kan ju säkert hjälpa mig :)

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

hund_katt
10/30/16, 9:48 PM
#4

Men återförsäljare, tror ni det finns några företag som skulle låta en ej myndig vara återförsäljare? Eller är det lag på att vara 18 för att vara återförsäljare? :)

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Äppelsnäckan
10/30/16, 9:51 PM
#5

Förslagsvis kan ju din mamma vara ansvarig för beställningarna men det är du som gör det praktiska arbetet med att skicka iväg dem och marknadsför osv.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

tlover
10/31/16, 6:00 AM
#6

Jag skulle ta en driven 17 åring över en livstrött 40 åring alla gånger så det jag skulle göra är att kontakta några med en bra portfolio och starka argument varför dom ska köpa av dig. Däremot måste du kolla upp angående hur du får göra fakturor osv. Företag måste ju ha vissa regler dom följer både på räkningar som dom skickar och som dom får. Gör detta innan så du kan svara om dom frågar. Är din faktura gjord fel kanske dom inte kan dra av Moms och liknande där dom behöver, då blir produkten mycket dyrare för dom och dom kommer nog inte köpa igen, eller kanske till och med häva köpet. Men det tror jag att Almi har bättre koll angående

l'm back

Annons:
hund_katt
10/31/16, 2:06 PM
#7

Ja det var ju smart… att mamma kan ansvara för beställningarna och sånt :D det skulle hon säkert vilja! Ska kolla lite mer med Almi också! Tack för hjälpen!

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

[Hukanson]
11/1/16, 3:38 PM
#8

Jag tycker du är i en gynnsam situation som kan ägna dig åt att lära dig hantverket och bygga upp ett lager innan du fyller myndig och har laglig rätt att verka som ett enskilt företag i och med ditt personnummer.  Har du kunskapen att göra en websida?

hund_katt
11/4/16, 9:49 PM
#9

#8 nej det har jag inte, inga större kunskaper. enklare gratis-sidor brukar dock vara väldigt enkla att fixa med och jag tror det kan duga med en gratis-sida än så länge iaf :D så länge jag skapar egna produkter. blir jag återförsäljare sen så skaffar jag nog en egen hemsida. ska säkert inte vara några större problem 😃 om inte annat så kan jag säkert be någon om hjälp 🙂

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Upp till toppen
Annons: