Annons:
Etikettlagar-och-regler
Läst 902 ggr
Bamseponny
1/30/17, 9:16 PM

Avdrag och eventuella gråzoner

Hejsan! Jag är relativt ny på det här med eget företagande. Det är en djungel där ute, men det är kul att lära sig.

Jag arbetar som frilansskribent. Ibland är gränsen väldigt tunn med vad som är arbetsmaterial och för egen nöjes skull (men självklart förstår jag att man inte kan eller ska dra av på det senare). Jag arbetar även som frilansande redaktör och behöver därför hålla mig ajour med vad som sker i branschen. Då är det väl rimligt att införskaffa sådant som gör att man "hänger med"? Detsamma gäller ju som skribent också, när jag tänker efter.

Är väl en ganska öppen fråga men kan vara kul att höra hur man ska resonera och agera. Vill ju göra rätt för mig men vill inte vara onödigt naiv heller och inte göra några avdrag alls.

Annons:
vendelay
1/30/17, 10:06 PM
#1

Jag har uppfattat det som att allt som behövs för företaget ska göras avdrag på. Jag behöver bland annat köpa böcker och kanske gå på föreläsningar även om jag inte läser någon kurs, och det drar jag av. Även mobil och abonnemang, dator och datorprogram och dylikt behöver jag och därför drar jag av det.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Niklas
1/31/17, 6:08 AM
#2

Man kan alltid försöka göra avdrag. Det är inte olagligt.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Bamseponny
1/31/17, 7:44 AM
#3

Tack för bra, handfasta svar! Är väl helt enkelt Bambi på hal is när det kommer till många sådana här frågor, men det lär väl klarna allt eftersom.

NisseG
1/31/17, 3:01 PM
#4