Annons:
Etikettlagar-och-regler
Läst 902 ggr
Bamseponny
1/30/17, 9:16 PM

Avdrag och eventuella gråzoner

Hejsan! Jag är relativt ny på det här med eget företagande. Det är en djungel där ute, men det är kul att lära sig.

Jag arbetar som frilansskribent. Ibland är gränsen väldigt tunn med vad som är arbetsmaterial och för egen nöjes skull (men självklart förstår jag att man inte kan eller ska dra av på det senare). Jag arbetar även som frilansande redaktör och behöver därför hålla mig ajour med vad som sker i branschen. Då är det väl rimligt att införskaffa sådant som gör att man "hänger med"? Detsamma gäller ju som skribent också, när jag tänker efter.

Är väl en ganska öppen fråga men kan vara kul att höra hur man ska resonera och agera. Vill ju göra rätt för mig men vill inte vara onödigt naiv heller och inte göra några avdrag alls.

Annons:
vendelay
1/30/17, 10:06 PM
#1

Jag har uppfattat det som att allt som behövs för företaget ska göras avdrag på. Jag behöver bland annat köpa böcker och kanske gå på föreläsningar även om jag inte läser någon kurs, och det drar jag av. Även mobil och abonnemang, dator och datorprogram och dylikt behöver jag och därför drar jag av det.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Niklas
1/31/17, 6:08 AM
#2

Man kan alltid försöka göra avdrag. Det är inte olagligt.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Bamseponny
1/31/17, 7:44 AM
#3

Tack för bra, handfasta svar! Är väl helt enkelt Bambi på hal is när det kommer till många sådana här frågor, men det lär väl klarna allt eftersom.

NisseG
1/31/17, 3:01 PM
#4

Det kan vara lönt att försöka hålla koll på Skatteverkets inställning till olika avdrag/inköp. Det gäller speciellt saker som går att använda både i arbetet och privat. Har man privat nytta av något som företaget betalat kan man få skatta för förmånsvärde. För vissa saker, bilar t ex, har Skv listor med förmånsvärden, för mycket annat avgörs det från fall till fall. Att bara köra på med GDSGD kan straffa sig, men allt går ju så länge ingen kollar.

vendelay
1/31/17, 3:36 PM
#5

#4 Förlåt mig om jag är lite dum men jag har inte så bra koll på allt. Jag har en som sköter bokföringen åt mig (revisor? är det rätt ord?) och då finns det väl ingen risk att skatta för förmånsvärde? Om det är något jag har bokfört men inte får dra av så säger väl bokförar-människan till mig, eller hur?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

NisseG
1/31/17, 3:55 PM
#6

#5 Du kan vara lugn, lämnar du bort bokföringen till en seriös redovisningskonsult (som iofs också kan vara revisor, men inte åt samma företag) håller han/hon koll åt dig, det ingår i deras jobb.

Annons:
vendelay
1/31/17, 5:37 PM
#7

#6 Tack så mycket! 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Upp till toppen
Annons: