Annons:
Etikettmarknadsföring-och-försäljning
Läst 930 ggr
tlover
7/2/17, 4:53 PM

Köpstarka kundgrupper?

Min man håller just nu på att skapa fler produkter till hans företag men det blir mindre och mindre nya idéer som kommer. Därför skulle vi vilja ha tips om vilka köpstarka kundgrupper som finns?

De vi kommit på än så länge är småbarnsföräldrar (främst förstagångsföräldrar då man oftast lägger mer pengar på första barnet), teknikintresserade grupper och jägare.

Det han gör är läderhantverk och bilsadelmakeri så jag har svårt att komma på någon grupp som inte skulle vilja handla förutom dom som inte har jättemycket pengar (han arbetar även i tjockare tyger och vinyl så tex veganer kan också vara en kundgrupp, även om det är en så liten kundgrupp att det kommer förmodligen inte komma ut en produkt riktat till enbart dom). Det enda som begränsar kundgruppen är väl egentligen priset alltså.

Han ligger på ca 500:- och uppåt egentligen och håller just nu på att främst utveckla etuier, väskor, bälten, remmar osv (500:- är alltså för små enkla saker, 1000:- för medelstora el små avancerade saker och större saker som tex väskor ligger väl på 2000:- och upp)

Jag är ju kass på att googla därför frågar jag istället.

Som sagt, vilka är köpstarka kundgrupper?

l'm back

Annons:
Maria
7/2/17, 5:23 PM
#1

Det finns ju trots alla skriverier en klick köpstarka pensionärer också som säkert uppskattar gott hantverk.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lojs
7/2/17, 5:42 PM
#2

Det klassiska för läderhantverkare är väl att rikta sig till folk som håller på med motorcyklar?

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

tlover
7/2/17, 6:02 PM
#3

#1 jo det finns ju köpstarka pensionärer men dom är inte så homogen grupp. Men jag vet om minst en "pensionär" som också jagar som har en av hans patronfickor. (han är 80 men jobbar fortfarande därav "") #2 ja det kommer nog att bli en del till motorcyklar men det mesta av det kommer att vara specialbeställningar. Han håller nu på att utveckla produkter som han kan göra i förväg och ha i en webbshop.

l'm back

Lojs
7/2/17, 6:10 PM
#4

#3 Kan man inte göra motorcykelväskor som inte är specialdesignade? Men jag kan inget om sånt, vet bara att makens familj som hade läderverkstad i många år gjorde många motorcykelväskor.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Herveaux
7/2/17, 6:30 PM
#5

Folk som är intresserad av vikinga-, medeltiden, lajv/rollspel och steampunk kanske kan vara något? Inga stora grupper, men jag tror dom uppskattar och är beredda att betala för hantverk.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

tlover
7/2/17, 7:23 PM
#6

#5 han har funderat på iallafall ett steampunk armband, lite likt det han redan gjort men ett annat motiv

#4 Grejen är den att en västan funkar inte ihop med alla motorcyklar så det är bättre att en kund kommer in och ber om en väska till sin motorcykel. Sånt kommer det såklart också bli, och att han klär om div bil, motorcykel, möbler, båt delar men just nu funderar han på produkter som passar i en webbshop som han kan arbeta på då han har färre eller inga beställningar

l'm back

Annons:
Niklas
7/3/17, 9:19 AM
#7

Är inte korthållare, plånböcker och sånt ganska populärt? Det är visserligen inte en kundgrupp, men en varugrupp som jag tror det finns ett intresse för om det är hög kvalitet och snyggt. Har han något varumärke? Annars tycker jag han ska skaffa det så att folk kan prata om hans saker.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Maria
7/3/17, 9:21 AM
#8

Jag tänker lite på friluftsmänniskor också. Väskor är ju något som alla behöver när man är ute i naturen.

Jag själv har en handsydd ryggsäck i läder som är outslitlig verkar det som.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

tlover
7/3/17, 12:41 PM
#9

#7 Sådant kommer han att göra senare men just nu har han inte rätt maskiner för att göra det just nu så han väntar med att utveckla det just nu. Sedan så kan det hända att handgjorda visitkorthållare m.m blir för dyrt jämfört med andra maskingjorda produkter

Han har ett varumärke kan man väl säga men ingen får göra reklam för honom för han är rädd att få för mycket arbete och att han förlorar kunder på det i längden (det har hänt förr att han fått så mycket jobb att han hade flera månaders väntetid. Då jobbade han bara på deltid däremot och var mycket långsammare än nu). Jag själv tror mer på att skapa ett sug efter hans produkter genom att tex skapa en facebooksida, instagram och hemsida där man mest lägger ut bilder på vad han gör i början. Sen när man börjar ta beställningar så betonar man att det mesta görs på beställning och kan därför ta några veckor el mer om det är lång kö. 

Vi har räknat att han behöver bara ha 8 betalda timmar i veckan á 400:- ex Moms (han kommer förmodligen lägga sig på en timtid på 400:- - 600:- per timme. iallafall på specialbeställningar)  för att han ska få en lön som han överlever på bara jag drar in lite också så jag själv tror att det går, iallafall med lite reklam men han är mer negativ.

#8 såna väskor som jag tror du menar har han inte heller maskiner för än men det är en bra kundgrupp som ofta går ihop med gruppen jägare så vi försöker komma på produkter som passar till den kundgruppen som inte behöver specialgöras. (Han har gjort friluftsprodukter förr som kan göras för hand eller  med hans maskiner som han har nu men det är inte "one size fits all" utan tex en knivslida till en specifik kniv eller ett etui till en specifik kompass).

l'm back

Niklas
7/4/17, 3:18 PM
#10

#9: Om han får för mycket att göra är priserna för låga.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Gronstedt
7/4/17, 3:37 PM
#11

Det finns inte så himla många olika motorcykelmodeller av de typer man brukar använda sadelväskor på, och de som finns är inte så himla olika att inte mycket kan lösas ganska enkelt genom att fästremmar placera på lite olika ställen. Sissybar-väskor är ännu enklare, de behöver inte passa lika exakt. Det borde inte vara svårt att skapa några grundmodeller av väskor med till exempel en blomslinga runt kanten och så kan kunden beställa vilket namn som ska stå i mitten.

Hästfolk är annars en om inte köpstark så åtminstone smått köpgalen grupp. Läckra pannband/pannsmycken och arbetade träns/huvudlag/grimmor skulle många betala för. Kan han samarbeta med sadel- och selmakare blir det ännu bättre. Jag är knappast ensam om att ha visioner av ha ett arbetat dragläder med hästens namn på … Och western-ridningsvärlden är enormt mycket för arbetat läder.

tlover
7/4/17, 6:42 PM
#12

#11 Det går kanske göra en "one size fits all" men han har inte nog med erfarenhet av motorcyklar för att han vill ha det som en basprodukt nu i början.

Grejer till hästar tror jag han kommer att låta någon ridsportsadelmakare göra.

l'm back

Gronstedt
7/5/17, 11:08 AM
#13

Jag tror ingen ridsportsadelmakare tillverkar sådana grejor som jag menar.

Annons:
tlover
7/5/17, 11:51 AM
#14

#13 Redsportsadelmakare gör allt som har med hästen att göra även träns, huvudlag, grimmor m.m. Men det är ju mest att stoppa sadlar som dom gör ja

l'm back

Gronstedt
7/5/17, 12:09 PM
#15

#14: Inte sådana som jag söker. Men strunt samma, ni får söka andra tips.

annia1
7/6/17, 2:35 AM
#16

tlover för mig så tänker ni bakvänt. Idag finns det inte så mycket kundgrupper på det vis som fanns förut. Idag så köper alla av samma saker. Så ni bör nog snarare titta på vilka produkter som alla kan använda, som tex de förslag som niklas och maria gav.

Du skriver att småbarnsföräldrar är en grupp, speciellt de som fått första barnet. Det är inte min erfarenhet från de föräldrar jag känner att de köper så dyra saker till sina barn. För fast det är första barnet så vet de att barnet inte kommer använda sakerna särskilt länge. Och det oavsett vad det är. Då ska det snarare vara till föräldrarna som sen kan använda det även till kommande barn.

Och som tex sadelväskor till motorcyklar. Det går ju att göra en grundmodell helt utan fästen och när en kund beställer så talar den om för vilken motorcykelmodell den ska vara till och då sys fästena dit.

Om du tittar på tex gravyrpresenter. De har utbud av olika saker. Sen när man beställer så talar man om vilken gravyr man vill och på det viset blir sakerna personliga. Så jag tror mer att han ska göra ett grundutbud sen har en lista med olika motiv/gravyr som kunderna kan välja på och på det viset blir de personliga. 

Gör han ett grundutbud så kan han spara in väntetid för kunder för det enda som behövs vid beställning är gravyren/motivet.

.

tlover
7/6/17, 9:07 AM
#17

#16 Det går inte att göra med punsling på samma sätt som gravyr om det är det som du tänker. att punsla är en av de första saker som man gör när det gäller läderhantverk.

När det gäller tex motorcykelväskor så blir det som sagt säkert en produkt men han har som sagt inte nog med erfarenhet av det så det blir inte en basprodukt nu i början. Se #12

När det gäller småbarnsföräldrar menar jag inte att alla förstagångs småbarnsföräldrar kommer att vilja ha en blöjväska som han utformar. Men det kommer nog att finnas nog om han gör en smart blöjväska så att det är värt att göra en modell när han har tid över. Många lägger mycket på blöjväskor.

Ang Niklas och Marias förslag så går det som sagt inte nu, därför blir det inte en av produkterna han börjar med se #9 

Han har även två modeller av väskor som "bara är praktiska och snygga" snarare än att dom har en specifik kundgrupp, en färdigutvecklad och en under utveckling och då han inte planerar att ha jättemånga färdiga produkter till att börja med utan han kommer att göra en hel del beställningsjobb också. Därför tänkte jag fråga här för att få en till synvinkel av det hela, det jag frågar om är såklart inte hela tankekedjan utan bara endel. Förmodligen är det därför du tycker att jag tänker bakvänt.

Edit: En annan anledning till att jag frågade efter kundgrupper istället för produkter är just för att han inte har alla maskiner som krävs för flera produkter, då de flesta här inte skulle veta vad jag beskrev om jag beskrev vilka slags läder osv som han kan använda just nu så frågade jag efter kundgrupper så att vi som vet bättre vad han kan göra just nu kan utveckla.

Även större saker som handsys är också uteslutet eftersom han än så länge är för långsam. Priset på produkten skulle bli för hög även om produkten skulle bli bra. De flesta lägger inte 10-20 000:- på en ryggsäck tex. Tyvärr var det inte han som hade smeknamnet "symaskinen" i skolan. Det kan också vara något som ändras med tiden såklart.

l'm back

annia1
7/6/17, 3:35 PM
#18

Jag vet inte vad punsling är, men kollade på google och om jag förstår rätt så är det när man slår in mönster i lädret. Det borde gå att göra även med färdiga produkter. Man kan göra en grej som man kan sätta produkten på. Som liknar en strykbräda för ärmar. Här är bilder som visar hur dom ser ut. Men den ska naturligtvis vara av annat starkare matriel och ha ordentligt tyngd bak så den står stabilt.

 Annars så kan man göra nån sorts träklump med plåtbit ovanpå som man skruvar fast i ett skruvstycke. Så är punsling det jag fått fram så bör det gå att göra på färdig produkt.

Du fick förslag på saker till hästar, men du skrev att andra skulle göra sånt. Varför skulle han inte kunna göra såna saker som föreslogs. Folk som letar på nätet letar efter just det dom vill ha. Och "utsmyckade"/personliga  saker är nog inte ofta en sadelmakare gör utan de brukar mest göra grundutbudet där allt i princip ser likadant ut. 

Du skriver att han har två väskor som "bara är praktiska och snygga". På dig låter det som att du inte tror att det är nåt som folk köper, men jag tror tvärtom att det är mer sånt  som alla köper eftersom det är användbart i många sammanhang. Ha såna i olika storlekar.

Jag förstår varför ni vill satsa på kundgrupper, men jag tror det blir för litet underlag. För folk köper inte på samma sätt som förut. Utan tror mer att ni ska försöka hitta sånt som alla kan använda.

.

Gronstedt
7/6/17, 4:02 PM
#19

Jag undrar också varför han inte skulle kunna göra ett snyggt mönster på några remmar bara för att de är till en häst. Är det sömnadsdelen av arbetet som är problemet? Det slipper han ju om han kan samarbeta med till exempel en selmakare för att göra mönster på valda delar av en sele.

Det finns ju folk som utan att blinka betalar tusentals kronor för ett serieproducerat huvudlag bara det har rätt märke, nog finns det de som skulle slanta upp för något unikt.

tlover
7/6/17, 4:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

#18 Nej punsling kan man inte göra på slutet. Punsling gör man efter att man skurit ut delarna men innan man syr ihop dom då lädret måste blötläggas förs. Sedan efterbearbetas lädret och sys ihop. Min man har gjort några sådana redan i flera år så jag har sett hela processen redan.

Han gick utbildning som bilsadelmakare och skulle om det hade funnits möjlighet gått som etui och väsk sadelmakare. Ridsport vill han inte hålla på med då det delvis innebär att man måste kunna mycket om hästar, delvis ska man ha intresse för det och delvis ska man vara utbildad för att kunna göra det rätt. Det är inte bara att sy remmar utan man måste veta hur man ska måtta osv.

Dessutom så finns det ridsportsadelmakare som punslar redan om än dom är få.

Jag vet att dom (väskorna) kommer att sälja, en av dom har han redan sålt av, men eftersom han redan har två färdiga produkter och inte vill börja med för många liknande produkter så vill han utveckla andra produkter som inte är så lika. Tid att utveckla fler väskor kommer att komma senare. Han kommer ju som sagt även göra specialbeställningar men de produkter han tar fram nu är produkter han kan göra i början mellan beställningar.

Det finns inget som "alla kan använda" heller. Tex en av hans bäst säljande produkter är en patronficka. Det har nog inte en vegan så mycket användning av, särskilt eftersom den är i läder.

Som sagt, frågeställningen i denna tråd är bara en del av vår tankekedja så därför kan det verka lite underligt för dig.

Anledningen till att jag tog upp punsling är för att du tog upp gravyr och jag trodde du tog upp det pga bilder som jag lagt upp på min mans verk här på iFokus. Det är ju liknande (att man gör ett motiv där det normalt inte är motiv tex glas el läder).

Bifogar bild på punsling som han gjort på en väskmodell som han kommer att fortsätta att göra. (fast förmodligen kommer de flesta att vilja köpa det utan laskning eftersom det blir billigare. Laskning = flätningen efter sidan). Den på bilden är däremot specialbeställd när det gäller mönster också så det är inte något han kommer att ha hemma på lager.

l'm back

Annons:
tlover
7/6/17, 4:15 PM
#21

#19 Man måste kunna måtta på rätt sätt dessutom så finns det redan folk som konkurerar inom det i Sverige. Då de flesta ridsportsadelmakare enbart lever på att stoppa om sadlar så känns det som en större chans att kunna leva på att göra väskor (som han har erfarenhet av, gillar och är duktig på) än att konkurera med flertalet andra som kan göra samma sak.

Visst skulle någon komma och be om det skulle han säkert göra det, som sagt, specialbeställningar kommer han att göra. Just nu ät han ute efter idéer eller tankar som kan leda till idéer på produkter som han kan göra då han inte har beställningar.

l'm back

Herveaux
7/6/17, 4:48 PM
#22

Ursäkta OT men #20 WOW!😍Vill ha…🤤


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

tlover
7/6/17, 5:26 PM
#23

#22 Fortsatt OT 

 http://hantverk.ifokus.se/discussions/5474b01ace12c46f4f002bb9-tlovers-skryt-over-min-mans-hantverk-trad?discussions-1

För att koppla det till ämnet, det där är ett exempel på specialbeställning och det kommer han ju att fortsätta göra. Men vi misstänker att det, iallafall i början inte kommer ha så mycket specialbeställningar därför startade jag tråden 🙂

#1 Tror du pensionärer (och andra finns det säkert) skulle betala endel för en stor lättflyttad väska, lite likt sånadär rullande shoppingväskor? Eller finns det redan en för etablerad marknad inom detta? Jag har inte hunnit ha ett möte med karln i detta ämne än sen jag startade tråden men det är lite i dom tankarna jag går efter ditt inlägg.

Även om jag tror inte att han kan göra det med de maskiner han har nu och jag tror inte någon skulle betala för att något så stort skulle handsys

l'm back

Maria
7/6/17, 6:29 PM
#24

#23 Jag tänkte mer på köpstarka pensionärer som reser en del och uppskattar kvalitet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

annia1
7/6/17, 9:04 PM
#25

Jag visste att man slår ut mönster med verktyg (och om det bara är det så går det att göra i efterhand), visste dock inte att lädret behöver blötläggas först. Söker man på punsling så de flesta träffarna går till själva verktygen. Så svårt att hitta hur processen är.
Hittade dock en sida där en skriver att man blötlägger en kort stund eller använder en tvättsvamp. Det kanske inte funkar på allt läder, men det funkar då för henne.

När det gäller att alla kan använda. Du skriver själv i TS att han även gör i andra matriel som veganer kan använda. Så det borde då gå att hitta produkter som funkar för alla. Bara att det görs i olika matriel och storlek.

.

micki78
7/13/17, 10:33 AM
#26

Super snygg väska! 👍

Herveaux
7/13/17, 10:47 AM
#27

#23 Kan tyvärr inte följa länken då VV har blockat mig på det forumet.

Skulle maken din kunna tänka sig att göra samarbeten med andra hantverkare som arbetar med andra material för att skapa föremål och varor tillsammans?
Är inte alls insatt i hur sådana samarbeten ser ut och om det är värt arbetet…

Hur ser det ut med turism uppe hos er? Kan han ta fram någon liten souvenir som besökare kan köpa med sig hem som ett minne från norra Sverige?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
tlover
7/13/17, 11:18 AM
#28

#27 Samarbeten är planerade då han har maskiner för att kunna göra bilklädslar osv. Då kommer han att samarbeta med någon mekaniker i stan eller liknande.

Turismen är stort men turisterna vill ju hellre ha sameslöjd när dom väl är i Lappland

l'm back

Upp till toppen
Annons: