Vems ansvar är det?
Jag läser, inte så ofta men då och då att man som företagare bör ta kreditupplysning på alla kunder, inte för att vara säker på att kunden betalar utan för att kunden inte ska köpa över sin förmåga.
Andra tycker däremot att det ligger på kunden själv att hålla koll på sin ekonomi.
Vad tycker du? Vem har ansvaret att kunden inte hamnar i skulder som h*n inte kan betala?
(Detta gäller alltså att man kollar ekonomi för kundens skull inte företagarens så det är det som det ska svaras på)
l'm back
Enligt mig är de kundens ansvar. När jag själv är kund så tycker jag inte att affären ska behöva hålla koll så att jag inte hamnar i skuld det är då mitt ansvar som kund
l'm back
Jag tycker det är självklart att var och en har ansvar för sin ekonomi. Jag hade nog nästan tagit illa upp om ett företag vill ta kreditupplysning eller inte vill sälja till mig för att dom är orolig för min ekonomi. Jag tror inte jag skulle fortsätta handla av det företaget då.
//Jessie
Jag kan väl tycka att det beror lite på vilka summor det handlar om.
/Maria
Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.
Är du vuxen ser jag ingen anledning till att du inte ska ha ansvar för din egen ekonomi.
Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus
Tycker det låter helt galet att ta kreditupplysningar på alla sina kunder. Jag får ibland förfrågningar som kan gälla om två dagar (en gång var det till och med samma kväll, förfrågningen kom på morgonen!) - ska jag behöva skippa en jobbmöjlighet för att kunden kanske inte har koll på sin ekonomi? Dessutom håller jag med #2, som kund hade jag tagit illa upp om jag råkat ut för det. Sure om det handlar om typ ett bolån men inte om det handlar om vanliga köp.
Var snäll mot alla - bli vegan ❤