# Förklara, vad blir kvar på en 100-lapp?
Author: Hanna--

Förklara för mig!  
  
Är det någon som kan förklara för mig vad som blir kvar av en hundralapp i "vinst" för en egen företagare?

Hamnade i en diskussion om detta i gårkväll och när jag försökte reda ut det hela måste jag ha gjort någon fundamental tankevurpa:  
  
Om  man har 100 kr över när kostnaderna är betalda så:  
  
Går 25% bort i moms  kvar är: 80 kr  
Sedan går cirka 30% bort i egenavgifter,  kvar är: 61.50 kr  
Sedan går kommunal och landstingsskatt bort cirka 30%, kvar är **47.30** kr  
  
Detta kan inte stämma!

Jag har ju i och för sig misstänkt att det finns ett skäl till att inga egna företag någonsin går med vinst, men mitt resonemang ovan måste ju bara ha en fundamental tankevurpa någonstans, snälla tala om för mig vad!

Och skulle min uppställning stämma så är det tid att starta upprorspartiet!

## Comment 1
Author: AktieTrader

Tyvärr är det ännu värre för du har räknat fel.

100kr  
moms 25%, 80kr kvar. egenavgifter ca 30%, 56kr kvar att ta ut i lön. Skatt på lönen 30%, kvar 39kr. Dessutom betalar man väl sjuk och pensionsavigift på lönen, men jag minns inte hur mycket.

## Comment 2
Author: Kaj

Aktietrader ligger bra till.

Det är lite beroende på hur stort företag man har. Normalt är att arbetsgivaravgiften är lite över 31 % men som småförtagre har du möjighet till ett avdrag av 5% av lönesumman max 3.090 kr per månad. Det gör att du ev. kommer ner till ca 28% arbetsgiaravgift. Sjuk- och pensionsavgift behöver man inte betala då de ingår i arbetsgivaravgiften.

Dessutom kan det bli mer än så ifall du under året inte tar ut hela din vinst i lön så kommer boaget att beskattas med ca 28% bolagsskatt. När du sedan skall ta ut dessa pengar igen som lön (säg nästa år) skall du återigen räkna som ovan men då har du endast 72 kr kvar att utgå ifrån och inte 100 kr.  
Varför väljer man då att inte ta ut hela visnten i lön?  
Jo i det läge om du har en riktigt hög vinst så att du kommer över gränsen för statlig skatt så är det fördelaktigare att ta bolagsskatten och sedan ta ut lön nästa år på dessa. Det blir lite billigare på detta sätt (ca 3-5 %) pga. av den staliga skatten du annars får betala.

Arbetsgivaravgiften är faktiskt att betrakta som en skatt den också eftersom den faktiskt beräknas på lönesumman och är avsatt för den personens framtida pensionskostnader, sjukvård mm.  
Men man har valt att inte redovisa den på lönekuverten för arbetstagare (för då skulle det bli ett herrans liv kan jag tro) utan man får det att låta som det är en skatt _företag_ betalar. Då låter det inte så farligt men det är faktiskt en skatt som _du_ betalar då det är från dina lönepengar den tas av utan att den har något med företagets övriga vinstmedel att göra.

## Comment 3
Author: Hanna--

Tack för svaren.

Ja, men herregud då finns det ju överhuvudtaget ingen anledning att gå med vinst i en svensk enskild firma!  Det hrä är ju mycket, mycket värre än t ex Danmark.

(Undrar om det finns någog statistik över hur mycket vinst enskilda firmor redovisar.)

Det verkar dessutom som att det mycket fördelaktigare att driva företag som AB än egen firma.

## Comment 4
Author: Hanna--

Kaj skriver:

"avdrag av 5% av lönesumman max 3.500 kr per månad"

Det har inte min revisor upplyst mig om! Tack Kaj för infon!

Det måste jag kolla, får ta och surfa in på RSVs hemsida.

## Comment 5
Author: Kaj

#3, Kostnaderna att driva ett AB är ibland avgörande för att man hellre väljer en annan form som t ex enskild firma. I ett AB måste man ha en revisor och de brukar ksta ca 5-10 tusen kr per år.  
Ganska ofta väljer man även att anlita en bokföringsfirma för bokföring och bokslut då det är relativt komplicerade saker om man itne är insatt i dem. Det lan röra sig om ca ett tusen kr per månad för att få detta gjort.

#4, detta avdraget gäller AB. Är osäker om det även gäller enskilda firmor. Om du har ett AB och din reviosr inte upplyst dig om det borde du ta ett snack med dem.

Dessutom skrev jag fel belopp . Det är 5% max 3.090 kr per månad för hela lönebeloppet i företaget. [Se fält 73 och 74 på skattedeklarationen](http://www.skatteverket.se/download/18.dfe345a107ebcc9baf80002929/Exempel_utdata4700_01_02.pdf "http://www.skatteverket.se/download/18.dfe345a107ebcc9baf80002929/Exempel_utdata4700_01_02.pdf")

## Comment 6
Author: AktieTrader

Rabatten på 5% gäller för EF också. Det glömde jag.

Det måste finnas en anledning till att advokatfirmor använder EF, de är ju inte bakom flötet precis.
