Annons:
Etikettallmänt
Läst 15470 ggr
Ann1
12/11/08, 1:05 AM

Kan man vara halvt sjukskriven och starta företag?

Ja, rubrikens fråga är den jag funderar på…

Tycker det verkar så svårt att veta vad man ska starta. En ekonomisk förening eller Enskild firma och dessutom vara sjukskriven. Det funkar väl inte…

Annons:
Kaj
12/11/08, 12:34 PM
#1

Detta är nog en fråga för försäkringskassan. Pröva med dem

Kan tänka mig att man kan vara deltidssjukskriven. Dvs att man bedömms vara i stånd att arbeta endast en viss del av normal arbetstid och resten sjukskriven. Det är ju rätt vanligt att man efter en sjukskrivning kan få gå in och jobba säg 50% för att inte trappa upp för fort. Jag kan inte tänka mig att det är något problem att lägga den tiden på ett eget företag eftersom det ju är vilket arbete som annat.

Men du måste kolla med försäkringskassan hur du gör först. Tror även du kommer att behöva någon form av läkarintyg som säger att du endast kan anses vara arbetsför visstid och inte heltid.

Wruss
12/17/08, 10:56 AM
#2

Nu med de nya reglerna (vilka bl a säger att du efter 180 dagars sjukskrivning måste börja leta annat jobb om inga möjligheter finns till omplacering hos nuvarande arbetsgivare - om du nu inte är så sjuk att du inte kan jobba överhuvudtaget) borde det vara lättare att vid ett samordningsmöte (med FK, arbgivare, läkare m fl) diskutera fram en lösning där man provar att starta eget istället för att gå ut på öppna arbetsmarknaden. Men som Kaj säger ovan, du måste nog ha en öppen dialog med FK (samt även nuvarande arbetsgivare).

Ann1
2/7/09, 9:30 PM
#3

Tack för svar.

Jag är väldigt less på att vara i F kassa och Arbetsförmedlings omdömen,,,

Har pratat om att starta eget men de säger att det går inte om man varit utmattad. Risk stor att man blir det igen.

Vavrakeramik
2/10/09, 12:28 AM
#4

Jag började med att friskskriva mig 25%, därefter 50% och sedan 100%. Och då fär att starta eget företag! Arbete som arbete, oavsett eget företag eller anställning. Hade sjukersättning tidigare i flera år, ingen anställning att gå tillbaka till. Men viktigt att prata m försäkringsassan så de är med. Detta var med de amla reglerna- kan ej de nya. Kontakta mig privat om du vill höra mer om min historia. Lycka till- vill man så går det! /Helen

Ann1
3/9/09, 5:51 PM
#5

Tack för svar. Ska försöka ta reda på allt som går. Men F-kassan får ständigt nya regler och de verkar inte själva veta vad som gäller.

Jag hör av mig till dig Helen, tack.

k_bella84
3/16/18, 3:24 PM
#6

Hej, Detta är en intressant fråga! Hur gör jag för att komma i kontakt med Vavrakeramik?

Annons:
Herveaux
3/16/18, 7:46 PM
#7

#6 Klicka på medlemmens namn, sen på vänster sida ser du Skicka meddelande.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Torparmor
3/29/18, 9:34 AM
#8

Bara kort info - En ekonomisk förening startar du inte ensam och det finns en särskild lag som reglerar vad som gäller och hur föreningen skall fungera.


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Upp till toppen
Annons: