Annons:
Etikettbokföring-och-redovisning
Läst 6493 ggr
mammaru
2008-01-26 07:33

Överskott på skattekonto

Förra våren gjorde jag fyllnadsinbetalning till skattekontot eftersom jag betalat för lite preliminärskatt. När beskedet om slutlig skatt kom visade det sig att jag betalat in ca 6000 kr för mycket.

I de fall jag betalat för mycket i preliminärskatt har det överskjutande beloppet betalats ut per automatik, men så verkar det inte gå till nu när jag gjort en fyllnadsinbetalning.

Jag läser att man kan ansöka om att få beloppet utbetalt, men tycker att det kanske är onödigt, eftersom jag ju snart ska göra en ny skatteinbetalning. Jag har inte riktigt fattat vitsen med skattekonto. Om det fungerade som vilket annat konto som helst, så skulle jag kunna använda de innestående pengarna vid nästa betalning av skatt, alltså den 12 februari. Då ska jag betala ca 9000 i skatt. Om jag då betalar in blott 3000, kommer då det överskjutande beloppet på 6000 kr att användas till resten av betalningen?

Annons:
mariatingsund
2008-01-26 12:07
#1

ja, eftersom det finns bara ett skattekonto för både restskatt och Moms. Jag tycker också att det är rörigt eftersom man inte har koll på olika ändamål för sig.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

altavista
2008-01-26 13:15
#2

ja, helt riktigt.

Det är inte rörigt med skattekonto, räkna ihop alla dina skatter och betala resten eller den som saknas.
Om du har överskott, ja då drar du ifrån.

SKV betalar inte ut överskott om det finns närastående skatteinbetalningsdag, förutom när det gäller återbetalning av Moms.

Kaj
2008-01-28 12:46
#3

Tror inte heller att det betals ut med automatik för företag bara för privatpersoner.

men visst du kabn använda de insatta pengarna för framtida skattebetalningar.

Dessutom så får du rätnta på pengarna hela tiden.

Jag har en omsättning på runt miljonen per år så jag betalar inte skatt och Moms varje månad utan har valt att göra detta först vid deklarationen. Men varje månad sätter jag in Moms och en beräknad skatt för min omsättning. När jag sedan skall betala in skatten och momsen året efter deklarationehn har jag redan pengar på kontot och har dessutom även fått ränta på dessa löpnade under tiden.

Wruss
2008-01-29 22:01
#4

Logga in på ditt eget skattekonto med E-legitimation på www.skatteverket.se så kan du se om det finns ngn utbetalningsspärr på kontot. En annan fundering… Har du anmält ngt bankkonto eller bankgiro el dyl? Annars kommer nog inga pengar ut med automatik.
Jag är själv deklarationsombud för ett 10-tal företag och jag tycker att Skatteverkets hemsida är lysande!

Daoud
2017-08-21 11:11
#5

Hej, hur ska jag balansera konto 1630 när jag har en överskott på skattekontot? Jag satte in mer pengar på skattekontot än alla de skatter, räntekostnader och förseningsavgifter som företaget behövde betala. Jag har nu bokfört alla transaktioner men vet inte hur jag ska bokföra det lilla överskottet på skattekontot så att kontot balanseras för månaden. Jag vet att det är en liten fordring som företaget har på skatteverket. Vänligen hjälp mig.

tlover
2017-08-21 22:03
#6

#5 Starta en ny tråd så att fler kan se från "nya inlägg". Tyvärr är det inte min starka sida just sånt så jag kan inte hjälpa dig. 

Har du fler som du skulle kunna fråga? Tyvärr har denna sida inte jättemycket trafik och även om jag gärna skulle se mer trafik på sidan så kan ju dessa frågor vara ganska akuta.

l'm back

Annons:
Torparmor
2017-10-19 23:14
#7

Daoud  Jag skulle använt konto 1630  Avräkning för skatter och avgifter


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Upp till toppen
Annons: