Annons:
Etikettlagar-och-regler
Läst 2649 ggr
patchezz
2008-01-28 20:29

Inköp av djur

Jag är ny här och kommer ha en massa frågor som jag hoppas att ni kan svara på. :) Frågorna jag har går inte att läsa sig till i de böckerna jag har läst om att starta eget och undrar även om ni vet någon sida där man kan hitta information att just köpa in och sälja djur i butik?

Jag undrar alltså nu hur det fungerar om man har en butik där man säljer djur. Vad är det för regler som gäller vid inköpandet av dessa?

Antingen köper man från en grossist (vilket jag absolut inte tänker göra) eller privat och hur funkar det då med momsen? Och sen undrar jag om man får föda upp djuren själv och sen köpa in dem till sitt eget företag eller om det är olagligt på något vis?

 Och sen om man t ex skulle få en kull med vi säger musungar (för att man sett fel på kön i butiken och det alltså gått en hona och en hane som parat sig). Får jag sälja dessa och hur kan man då bokföra detta?

Annons:
Frida
2008-01-28 21:52
#1

Satt och letade lite för att se om jag kunde hitta något som kunde vara dig till hjälp. Tycker att djurskyddslagen kan vara dig till nytta (se 16§ om tillstånd) men så mycket annat kan jag tyvärr inte hitta för stunden. De som ger tillstånd borde även kunna ge dig svar på dina andra frågor eller veta vart du kan vända dig.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Niklas
2008-01-28 22:28
#2

Det finns en del information på nätet. Jag hittade denna tråd där det bland annat står:

"Det är väldigt viktigt att ha en bra lokal om du öppnar Zoo-affär. Den skall gå att värma upp så att djuren inte far illa, och det utan att det kostar skjortan. Bra ventilation, avlopp, lätt att lasta och lossa och utan att den blir för dyr.
Helst skall det finnas bra utrymmen "bakom kulisserna" för karantän, lager och sådant som man inte vill ha i butiken. (T.ex. Nyanlända eller sjuka djur).

Ekonomin är viktig. Minst en kvarts miljon, kanske en halv miljon, går det åt att starta igång en Zoobutik. Grossisterna i Sverige är ganska grininga med att ge krediter, så räkna med att allt du har i butiken får du slanta upp kontant först.

Vad gäller lönsamheten så är den mycket varierande. En välskött butik i ett bra läge med många potentiella kunder har som regel inga problem med att gå runt. Men det är lätt att få dåligt rykte, några döda fiskar i karen ibland, lite ostädat, några handmålade skyltar som inte ser professionella ut och vips så har man inga kunder."

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

patchezz
2008-01-28 22:38
#3

Tack för hjälpen men de där lagarna vet jag redan allt om :) Så klart man ska ha plats och låta djuren leva så naturligt som det bara går, och inte låta dem lida osv. Och om man t ex ska föda upp hundar får man endast ha 9 stycken vid 10 stycken måste man ha tillstånd. Men hundar får man inte sälja här i Sverige i butik men det får man med mindre djur som t ex gnagare, fåglar, reptiler m.m.

Uppfödare av mindre djur som t ex marsvin, möss, råttor och så vidare som endast säljer dessa till sällskap, avel eller utställning ska inte behöva betala skatt då de oftast inte tjänar några större summor på detta. Jag har inte heller någon tanke med att tjäna större summor på själva djuren utan mer utrustningen som behövs för att ha sällskapsdjur (burar, mat, koppel osv.) men vill även ha djur till försäljning då jag tror jag kan komma framåt med detta.

Men får man köpa saker av sig själv? Alltså privat till företaget? Eller om man har en Enskild firma kanske det inte funkar så? Men om hur fungerar det med momsen? Eftersom om jag då föder upp djuren privat och köper in dem i företaget är jag inte momsregistrerad antar jag? Eller hur blir det? Blir så förvirrad.

 Och om jag ändå köper in djur av uppfödare är dessa inte heller momsregistrerade eftersom de inte betalar skatt på de små summorna de säljer djuren för. Hur fungerar det då för min del?

Niklas
2008-01-28 22:51
#4

Om du har en Enskild firma är du och firman i princip samma sak. Då behöver du inte köpa sakerna av dig själv.

Moms kan du behöva redovisa för alla tillbehör du säljer (och köper in). Jag gissar att du ska ta Moms på djur du säljer även om du inte betalar Moms när du köper dem.

Proffsen här kan säkert ge mer detaljer kring detta.

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

patchezz
2008-01-28 23:12
#5

#2 Men det är ju just allt detta jag vill undvika. Och helst skulle jag inte vilja ha djuren i butiken i huvudtaget utan endast förmedla en kontakt med kunden och djuret på ett sätt jag inte tänker säga hur här alls :P Och just detta med döda fiskar fenoment vet jag mycket väl att man förlorar kunder på. I alla fall såna som köper fiskarna. Det tyder på sjukdom eller annat vilket gör att de andra i akvariumet antagligen också har detta eller på annat sätt blivit missköta vilket får en att tappa företroendet för ägaren. Även ohyra på smådjur t ex får en att tappa kunder eller just detta med att missbedömma kön på olika slags djur, detta är möjligt då det är avståndet mellan öppningarna plus pung och icke pung man kollar men ibland kan en hane ha det tätt och saknaden av en synlig pung vilket gör att det kan vara svårt att bedömma men i dessa fall tänker jag inte låta någon köpa detta djur och det är ju inte såna fall kommer upp hela tiden. Men jag vet många brister som jag skulle kunna fixa till just i detta område zoobutiker och det är just därför jag vill öppna det.

patchezz
2008-01-28 23:14
#6

#4 Får hoppas på det. Men tack för hjälpen ändå :)

Annons:
Asa-N
2008-01-29 05:54
#7

Det bästa är att kontakta Skattemyndigheten för att få korrekt svar på detta.

Du ska ha ett eget rum till djuren i affären vet jag i alla fall. Du ska även ge skrivtliga skötselråd på de djur du säljer, allt enligt Jordbruksverket som ju reglerar djurhållningen.

Jag har sålt guldhamsterungar en gång till zoo-butik och på kvittot jag fick stod ingen Moms, men hur de sedan redovisade utgiften vågar jag inte svara på.

Bjornen
2008-01-29 10:07
#8

Försäljning i mindre skala kan ju ske som Hobbyverksamhet, vilket är det enklaste sättet att redovisa mindre verksamhet. Det finns naturligtvis gränser mellan hobby och Enskild firma. I Hobbyverksamhet redovisas endast nettointäkter. Deklaration görs när hobbyn ger ekonomiskt överskott men ett underskott kan aldrig innebära avdrag till kommande år. Vid risk för större vinst kan man göra inköp av lager eller inventarier som hör till verksamheten och därigenom minska vinsten. I Hobbyverksamhet görs ingen redovisning av lager eller avskrivningar och det är endast kontantprincipen som gäller. De flesta hobbyverksamheten ger ju sällan någon långsiktig vinst.

Jag för mig att reglerna om fiktiv Moms är borta numera och det innebär att köp av privatperson inte blir någon avdragsgiltig Moms under förutsättning att personen inte är registerad för Moms. Detta missgynnar till synes inköp av privatpersoner och innebär att privatpersoner får 20 % lägre pris och alltså samma nettopris som för en företagare (sedan momsen dragits av).

Wiizy
2008-01-30 02:22
#9

2 rum för djuren, fåglar ska inte vara med marsvin, möss m.m då den klassas som dålig eftersom deras hörsel tar "stryk" av fåglarnas tjöt .så särskilda rum isåfall. :-)

Upp till toppen
Annons: