Annons:
Etiketthobbyföretag-och-hobbyverksamheter
Läst 1594 ggr
KreativaSaker
8/8/16, 4:52 PM

Hur startar jag upp en webbutik?

Hej,

Har massa funderingar kring det här med att starta och driva en webbutik. Skulle vilja veta mera i från andra som har webbutiker, eller har haft det.

Meningen är att det ska kunna gå att ha det som ett heltidjobb med tiden, och jag kommer att sköta det hemifrån. Tanken är då att webbutiken kommer först och främst att vara en butik för återförsäljning av produkter i Sverige. (Nämner ej produkt).

1. Har redan valt produkt - hur går man då vidare? Vad behöver man ha klart innan man kontaktar eller letar efter (ett eller flera) företag för sammarbete?

- Vart vänder man sig för att guidning?  Hur blir det med F-skattsedel? Måste man registrera något företag innan för att vara återförsäljare eller i huvudatagt för att bara vara återförsäljare?  Hur blir det med skatten, arbetet och lönen? När registrerar man företaget?

2. Hur startar man upp en webbutik?

- Vart vänder man sig för att få bygg upp en enkel webbutik? Ska man köpa tillgången för att få webbutik eller går det att starta upp med en gratis till att börja med?

- Kan man använda sig utav en helt vanlig sida och ta beställningen via mejl tills att man får "kött på bena" och vet att idén faktiskt håller?
Går det att använda sig utav andra social medier för att till exempel ta imot beställningar där i från tills att det finns en riktig webbutik, eller anses det var oseriöst när det inte finns tillgång till en riktig webbutik med en gång?

3. Finansiering

- Finns det någon form av start kapital att få utan att behöva gräva i sin egna plånbok för en som inte har tillgång? Vad gäller om idén inte håller, blir man då återbetalnings skyldig, eller beror det på vart man vänder sig?

4.  Paketering och leveransen

- Vad finns det för alternativ att skicka beställningarna i? Vilka företag skickar man via?  Finns det företag som man kan köpa till exempel kartonger i olika mått för att kunna leverera produkten proffsigt och säkert? Vart hittar man dessa företag i sådana fall?

5. Framställning av logga

- Eftersom produkterna ska/måste levereras via kartonger, anser jag att det proffsigaste vore att man har en logga som man kan klistra på kartongen före leverans. Dels för marknadsföring, men framförallt för att kunden ska veta vart paketet kommer i från med en gång. En vanligt kartong är ju ganska trist annars.

- När man har skapat loggan själv, kan man framställa det till klistermärken själv eller är det lättast att kontakta ett företag som kan göra det?

Tacksam för alla svar jag kan få!

Annons:
Herveaux
8/8/16, 9:47 PM
#1

Jag kan varmt rekommendera forumet ehandel.se - rena guldgruvan för oss som är nyfikna på, eller driver ehandel. 😍


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

tlover
8/17/16, 8:57 PM
#2

Jag ändrade titeln så att du inte "skriker"

  1. "Har redan valt produkt - hur går man då vidare? Vad behöver man ha klart innan man kontaktar eller letar efter (ett eller flera) företag för sammarbete?" Du kan försöka få kontakt med företag redan nu men oftast så kommer man ingen vart innan du har F-skattsedel. Det kan hända att du hittar några schyssta däremot så kolla på.
  2. Vart vänder man sig för att guidning? Jag skulle vända mig till Almi. Dom har koll och kan i värsta fall guida dig vidare om dom inte har koll på nått.
  3. Hur blir det med F-skattsedel? Måste man registrera något företag innan för att vara återförsäljare eller i huvudatagt för att bara vara återförsäljare? Tekniskt sett inte men många grossister arbetar inte med dig utan F-skattsedel
  4. Hur blir det med skatten, arbetet och lönen? När registrerar man företaget? Kolla lite på skatteverkets hemsida, där kanske du hittar en del av vad du söker efter. När du registrerar dig beror lite på vad det är, behöver du tex lån för att köpa hem ett lager så ska du ju registrera dig först men gör så mycket som möjligt först.
  5. Vart vänder man sig för att få bygg upp en enkel webbutik? Ska man köpa tillgången för att få webbutik eller går det att starta upp med en gratis till att börja med? Kolla in den här artikeln, där kanske du hittar lite svar. Det finns de som är enkla att bygga och till och med gratis. Du kan byta efter ett tag så du måste inte hitta den perfekta direkt även om det är lite jobb att bygga en ny hemsida.
  6. Kan man använda sig utav en helt vanlig sida och ta beställningen via mejl tills att man får "kött på bena" och vet att idén faktiskt håller? Du kan det men det rekommenderas inte. Få vill beställa från såna sidor och köper då från andra ställen. Då vet du ju inte om det håller eller inte. Ta hellre ett gratis alternativ (kolla länken i nummer 5
  7. Går det att använda sig utav andra social medier för att till exempel ta imot beställningar där i från tills att det finns en riktig webbutik, eller anses det var oseriöst när det inte finns tillgång till en riktig webbutik med en gång? Kolla nummer 6
  8. Finns det någon form av start kapital att få utan att behöva gräva i sin egna plånbok för en som inte har tillgång? Vad gäller om idén inte håller, blir man då återbetalnings skyldig, eller beror det på vart man vänder sig? Kolla med almi, de har lån och vet andra som lånar ut till nya företag. Sen så kan det finnas bidrag att få, tex från arbetsförmedlingen. Beroende på din situation och vad för slags företag det ska bli.
  9. Vad finns det för alternativ att skicka beställningarna i? Vilka företag skickar man via? Det finns ju massor, tex posten, dhl, bussgods etc Exakt vilket som är bäst för dig beror på storlek/vikt på paket, antal/dag etc
  10. Finns det företag som man kan köpa till exempel kartonger i olika mått för att kunna leverera produkten proffsigt och säkert? Vart hittar man dessa företag i sådana fall? Det finns några, jag använder tex rajapack. Annars så kan du googla så hittar du fler.
  11. - När man har skapat loggan själv, kan man framställa det till klistermärken själv eller är det lättast att kontakta ett företag som kan göra det? Du kan skaffa en etikettsskrivare (billigast om det gäller små kvantiteter), du kan beställa färdiga klistermärken, tejp el specialtryckta lådor beroende på hur mycket du vill lägga ut m.m

l'm back

Upp till toppen
Annons: