Annons:
Etikettallmänt
Läst 907 ggr
tlover
2017-01-17 13:05

Fördomar mot företagare

Då och då stöter jag på fördomar mot företagare, bruka du också göra det? Hur brukar du reagera på det? Tror du att det finns någon sanning i det? Vilka fördomar har du stött på?

De som jag oftast stött på är

  • Folk som anser att man inte gör ett riktigt jobb om man är företagare
  • Folk som tror att alla företagare drar av privata kostnader på företaget
  • Folk som tror att man är rik för att man har eget företag

för att ge några exempel.

Vilka fördomar har du stött på?

l'm back

Annons:
Herveaux
2017-01-17 13:27
#1

Att man per automatik tjänar storkovan på verksamheten.

Att man kan ta ut semester när och hur länge man vill - att jag då hade behövt spara pengar för både semesterkassa och för företagets löpande utgifter gick sällan fram till personen.

Heltidsjobbare vart ibland stötta av att jag jobbade ca 20h/vecka med kunder och resterande tid hemifrån. Att jobbet "bakom kulisserna"(tex bokföring, marknadsföring osv.) också är jobb verkar inte folk vilja förstå.

Jag var 22 år när jag startade mitt företag, äldre killar/män ifrågasatte gärna vad det var för "företag" jag hade och tyckte det var "gulligt att jag sålde strumpor som en hobby och kallade det för företag."
När jag förklarade vad jag hade för företag och att jag hade verksamhet i både Uppsala och Stockholm så vart det tyst från deras håll.  

Folk verkar också tro att alla pengar som dom betalar mig går direkt ner i min egen ficka. Skatt, Moms, lokalhyra osv, osv, finns inte i deras värld.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[Majbot]
2017-01-17 15:48
#2

Lite som i #1, om att entreprenör/företagare är lika med att ha det gott ställt per automatik. Har varit riktigt intressant att få erfarenhet av perspektivet på andra sidan om kund/företag relationen. Lite tradigt hur många det är som inte förstår arbetet som ligger bakom kvalitativt hantverk eller att driva en business för den delen. 

 Vet inte om det kan kallas fördom men 'fördomen' av att släktingar och vänner per automatik antar att de kan få gratis grejer eller till en kraftig rabatt. Gjorde ett uppdrag till en släktings företag som slutade i en oerhört infekterad relationen mellan familjerna eftersom mitt begärda pris(som för övrig låg minst en nolla under vad svenska tecknare rekommenderar som minimum) var rent åt skogen tydligen. Hela släkten i princip på ena sidan vände sig emot mig så det var ju bara att bita i det sura äpplet och lära mig av det, att aldrig erbjuda 'hjälp' till familj 😓 Har dock turen att majoriteten av min släkt och mina vänner värderar mitt hårda arbete och begär inte en massa rabatter och dylikt. 

Har även fått stöta på fördomen om att företagande inte är ett 'riktigt jobb'. Ett riktigt jobb ska tydligen vara ett typiskt 9-17 kontorsjobb där en är anställd och inte sin egen chef.

vendelay
2017-01-22 20:44
#3

Har egentligen inte stött på så många fördomar men häromdagen pratade jag med en snubbe (i min ålder, kanske något år äldre max) och han sa:

"Oj, 22 och egenföretagare! Inte illa."

Och jag svarade att det inte är svårt att starta ett företag och det är ju ingenting jag egentligen tjänar några pengar på (eller har för avsikt att tjäna speciellt mycket pengar på, jag vill bara jobba med något jag älskar) och han tyckte typ att jag hade dålig inställning och sa att om några år skulle jag bli stenrik på mitt företag.

… Nu är jag inte pessimistisk eller så, men jag tror att jag känner till min bransch bättre än han gör (han frågade aldrig ens VAD företaget gjorde…) och jag lovar att jag aldrig kommer att bli rik på detta 😂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

NisseG
2017-01-26 13:00
#4

Känner igen mycket i #0, 1, 2.

Kan lägga till att många tror att en arbetad timme alltid är en betald timme, precis som de själva har det på sina anställningar.

flocken
2017-01-31 18:42
#5

Jag kvinna 33 år o driver hunddagis o pensionat i hemmiljö. Min man jobbar som truckförare. Många tror att vi har mkt pengar då jag bara kan gå hemma med hundarna. Får ofta höra att detta är väl inget riktigt jobb. Vadå Jobbigt? Är ju bara hundar. Men sliter och är nästan aldrig ledig. Långa dagar ibland även helger. Men lever min dröm och älskar det. Är inne på år 3 och det går bara bättre o bättre. Äntligen kunnat utöka med en ordentlig transport bil.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

vendelay
2017-01-31 20:16
#6

Det är konstigt att folk har uppfattningen att företagare har så mycket pengar och fritid, för jag har aldrig haft den erfarenheten. Jag har hela mitt liv sagt att jag kommer vara anställd för jag har sett hur det går för många småföretagare. De sliter, de har aldrig ledigt, de tjänar aldrig tillräckligt för att "bli rika". Nu råkade det vara så att jag inte kunde bli anställd med det yrke jag ville ha så jag fick snällt fixa det själv men det är ju bra mycket jobbigare att ha eget än att vara anställd. 

Ofta jobbar jag flera månader i sträck (alltså, bokstavligen varje dag) för att sen ha två dagar ledigt innan det börjar om igen. Folk är så snabba att döma mitt jobb men jag är 99 % säker på att de inte hade klarat en månad. Jag klarar det ju för att jag älskar vad jag gör, förstås 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
flocken
2017-01-31 20:29
#7

#6 stämmer så bra det där. Rik på pengar? Nej. Men allt annat väger upp det. Vi har även ett sommarhus på en ö tillsammans med min svåger. Där har vi x antal båtar o fyrhjulingar. Men inget har vi köpt själva. Är via gåvobrev. Folk har för lätt o döma.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

tlover
2017-02-12 19:04
#8

Det #4 tog upp stötte jag på idag då min mamma försökte få reda på vad jag tjänar på en provsmakning (vilket varierar oerhört)

l'm back

mirai
2017-02-22 20:30
#9

Jag är lyxhustru (det får jag ofta höra) bara för att jag är hemmafru. Ja, hemma är jag ofta för det är här jag jobbar 6-6 ,24 timmar varje dag. Och fru är jag men lyx, nej det är det inte. Två barn, en man med typ-2 diabetes = specialkost. Ett barn med dysfunktion. Stort hus med en jätteträdgård + ett litet garageföretag. MEN ändå jag har det väldigt bra och min arbetsdag är fylld. Jag har aldrig gått in i väggen. (ännu). Så jag avundas inte er karriärsmänniskor. Jag är lycklig ifall mina barn kommer till skolan och min man till arbetet.

KRAM!🌺

tlover
2017-02-22 20:48
#10

#9 Menar du att du har en fördom om att alla företagare sätter jobbet först? (förstår inte riktigt vilka fördomar mot företagare som du menar)

l'm back

Upp till toppen
Annons: