Annons:
Etikettallmänt
Läst 1228 ggr
micki78
1/28/17, 7:00 PM

skicka paket

Hej!

Jag funderar på en sak, ni som är företagare och skickar i väg beställningar till folk med vanlig frakt eller gratis frakt med lite "större summor", vad gör man om "peppar peppar ta i trä"  ett paket man skickar med postnord skulle försvinna? Nu menar jag inte små pengar hit och dit som man enkelt kan ersätta kunden med, men om man skickar en beställning på säg 400-500kr.  Ska man ersätta kunden då?  Eller får kunden typ skylla sig själv som inte valde försäkrat paket? Vad är det som gäller igentligen.

Annons:
[Tuulikki]
1/28/17, 7:09 PM
#1

Trillade in här via "Nya inlägg på iFokus". Har inget företag men säljer mycket begagnat, och vid större summor använder jag mig alltid av Postens "Skicka lätt", oavsett hur stort/litet själva paketet är. Tror det kostar 53kr för max 1kg. Det är alltså spårbart.

Caeli
1/28/17, 7:56 PM
#2

De flesta köpare väljer billigaste frakten då det är företagets ansvar att paketet kommer fram.

Skulle inte varorna komma fram får man skicka en gång till. Eller betala tillbaka pengarna om kunden redan har betalt. 

Sedan ska man inte alltid skylla på posten. Det finns tyvärr ohederliga kunder som sätter i system att försöka lura till sig varor genom att påstå att inget paket kommit fram.

I de flesta fall dyker dock försvunna paket upp, antingen hos adressaten eller så kommer det i retur till dig.

Rekommenderar precis som #1 "Skicka lätt", speciellt vid stora summor eller om kunden känns "osäker".

Agda
1/28/17, 8:06 PM
#3

Jag har bara Hobbyverksamhet, men jag råkade ut för en obehaglig köpare i somras (här skrev jag om händelsen), så numera skickar jag bara spårbart (använder postnords tjänst skicka lätt).

Jag fattar konsumentköplagen så att risken för varan övergår till köparen när denne mottagit varan. Här hittade jag det ganska bra beskrivet. Så det är nog egentligen allra bäst att alltid skicka spårbara paket när det handlar om lite större summor.

[Majbot]
1/29/17, 1:49 PM
#4

Skicka allt med REK(försäkrat OCH spårbart) om det är dyrare beställningar, alt skicka lätt och var beredd på att ersätta kunden om det kommer bort(postnord ersätter inte skicka lätt paket). Försvinner paketet så är det säljarens ansvar och en blir därför ersättningsskyldig om kunden inte har fått sitt paket.

micki78
1/29/17, 2:09 PM
#5

Tack för era svar! Kände inte till skicka lätt, det verkar vara ett bra alternativ.

#4 Rekommenderad är ju att föredra, men kostar nästan 100kr. Är pakten lite dyrare så blir det ju det. Men för 300-400kr blir det nog skicka lätt.

#3 Läste om din skräckkund, jobbigt med kunder som bråkar. Det gäller att ha tydliga regler i sina villkor så man kan hänvisa till, om ett paket inte kommit fram får kunden vänta säg 20 dagar, precis som du skrev.

Jag råkade ut för en kund som försökte lura till sig en vara för ett tag sen.

- Fick ett sms från en person som skrev och undrade var henne paket tagit vägen.

Hon skrev att hon skulle polisanmäla mig om jag inte Genast skickade varan till henne.

Jag sa att jag inte fått någon beställning från henne och bad henne skicka ett bevis på att hon betalat. Ett ur drag från banken som styrker betalningen.

Då sa hon helt plötsligt att hon betalade när hon hämtade ut paketet. Vilket var lögn då jag inte har postförskott eller någonsin haft.

Ja, då blev hon tyst. Men hon var riktigt obehaglig och var arg i sina sms med mig.

micki78
2/8/17, 12:33 PM
#6

Gick upp till posten för att skicka "lätt" men det måste man visst göra hemifrån:=) Går det även att skicka lätt utomlands med spårningsnummer?

Annons:
tlover
2/8/17, 12:43 PM
#7

Jag är ganska säker att det blir något annat som det heter då. Det går ju alltid att ringa (det brukar vara kortare telefonkö för företagskunder)

l'm back

micki78
2/8/17, 12:47 PM
#8

#7

Tack, jo jag ska ringa och fråga. Tänkte bara om någon hade skickat lätt utomlands.

tlover
2/8/17, 12:49 PM
#9

#8 Tror som sagt inte det men dom kan ju ha något motsvarande

l'm back

micki78
2/9/17, 12:13 PM
#10

#9

Har inte hunnit kolla upp det ännu, men tänkte på det där med skicka lätt utomlands, man skickar ju paketet till Arlanda typ, tar inte andra landet över sen, med deras egen postservice? Då borde det ju gå, men som sagt ska kolla upp det där sen.

[Majbot]
2/10/17, 12:52 PM
#11

#10 Du använder REK 2000 eller 10000 för att skicka utomlands. Finns även oförsäkrade alternativ men prisskillnaden är knappt 10 kr. Om du är registrerad användare hos pacsoft(postnords tjänst för företag) så finns där en motsvarighet till skicka lätt för utomlandspaket (Mypack). 

Skickar du exempelvis till USA så leverar USPS paketet, skickar du till Storbritannien så levererar Royal mail paketet osv. Det är landets primära postservice som levererar paketen precis som Postnord sköter den primära postservicen för Sverige.

micki78
2/10/17, 1:24 PM
#12

#11

Tack för svaret, jag är dock en privatperson som säljer lite i Sverige och enstaka gånger utomlands. Ska eventuellt skicka en sak till Norge lite senare och vill gärna ha det spårbart, rekommenderad frakt kostar nästa 100kr, vill gärna komma undan lite billigare om det är möjligt.  Försäkring är inte nödvändigt med gärna spårbart så man kan se att det landat i Norge.

mirai
2/22/17, 8:18 PM
#13

Har du kollat med Shenker?

KRAM!🌺

Annons:
micki78
2/23/17, 12:40 PM
#14

#13 Nej det har jag inte gjort. Måste man inte lämna in det på shenker? vet inte ens om vi har dom här i närheten. Vad har dom för priser med spårning och försäkring?

tlover
2/23/17, 1:26 PM
#15

#14 Dom har ombud med jämna mellanrum tex coop är ett vanligt ombud för schenker.

Minns jag rätt med dom så är det däremot bara värt att använda dom om man postar större paket då jag kollade upp sånt (jag skickar ju te så de flesta paket är kring hektot. Jag har bara en handfull gånger hamnat på det som räknas som paket på posten)

l'm back

Upp till toppen
Annons: