Annons:
Etikettallmänt
Läst 661 ggr
micki78
2/8/17, 12:08 PM

Moms utomlands

Hej!

Jag undrar om kunder till Norge och andra länder slipper momsen i Sverige.

Jag fick en beställning från Norge på en vara på 649kr. Men slutsumman blev 519kr. Är det så det funkar? Drar man av momsen till andra länder.

Tack på förhand.

Annons:
tlover
2/8/17, 12:31 PM
#1

Jag vet bara hur det är när man köper hem från andra eu länder (Norge har samma avtal har jag för mig).

Då köper man varan utan Moms och lägger till en så kallad fiktiv Moms i bokföringen. Så om det helt enkelt är det omvända om du säljer till Norge borde det vara att du säljer utan moms

l'm back

micki78
2/8/17, 12:37 PM
#2

Tack för svaret.

Jag googlade på det där och hittade denna text:

”Huvudregeln vid försäljning av tjänster till någon som inte är näringsidkare (till exempel en privatperson) är att tjänsterna anses omsatta och ska beskattas i det land där säljaren är etablerad. Det innebär att du som säljare ska ta ut svensk Moms oavsett i vilket land köparen finns.”

- Det måste gälla alla länder inklusive Sverige då? att man tar Moms.

tlover
2/8/17, 12:42 PM
#3

#2 Det verkar ju så men säker är jag inte. Kanske ska du ringa skatteverket och fråga för att vara säker (Just därför säljer jag inte utomlands än)

l'm back

[Majbot]
2/10/17, 12:55 PM
#4

För länder utanför EU tar du inte ut någon Moms, varan säljs momsfritt. Du måste senare kunna bevisa att varan har skickats utanför EU(ex fraktsedel med tracking). Köparen ansvarar därefter att betala Moms och andra skatter i landet de bor i. När du sen bokför så ska du kvitta momsen, alltså bokföra summa x som sedan dras av på det andra kontot.

Förstår det som att du säljer fysiska varor och inte tjänster? Det är oliga regler beroende på om en säljer tjänster eller varor.

micki78
2/10/17, 1:28 PM
#5

Tack, jo jag läste att senare att man inte ska ta någon Moms på länder utanför EU. Nu är ju jag en privatperson som säljer och då spelar väl inte momsen någon roll? Men jag var nyfiken på hur det där fungerar.

Upp till toppen
Annons: