Annons:
Etikettuppstart-och-avslut-av-företag
Läst 1326 ggr
Zariah
2017-08-13 16:26

Starta enskild firma

Jag ska starta Enskild firma och har några frågor om det. 

1. Måste man ha företagskonto på bank? Har hört av några att de inte har det.

2. Företags swish? Kan man ha det utan ett företagskonto?

3. Beskrivningen av den enskilda firman: Kan man skriva dit sånt jag inte gör just nu men som jag tror att jag kommer hålla på med sen?

4. Beskrivningen av firman: Kan man lägga till och utöka beskrivningen efteråt och när man hållit på ett tag? 

5. SNI koder. Blir man kontaktad om man behöver lägga till fler SNI koder? Ifall jag trodde att det behövdes t.ex. två koder och den som kontrollerar ser att det borde vara nån mer kod tillagd. 

6. Vad kostar det att starta Enskild firma? Är det bara de 900:- som man betalar Bolagsverket om man vill skydda ett namn?

7. Jag är fast anställd och ska ha en liten firma bredvid.  Ska inte ha nån lokal att vara i. Hur mycket blir det som kostar när man startar upp? Behöver man ha mycket pengar sparade?

Annons:
tlover
2017-08-13 17:11
#1

1. Som jag förstått är det inte så, man kan ha tex ett konto döpt "företaget" där alla sådana transaktioner är, däremot kan det hända att det blir lite krångligare bokföringsmässigt

2. Kolla med din bank

3. När har du tänkt använda beskrivningen? Är det tex affärsplan så kan du skriva tex "jag siktar på att inom x antal år även göra y inom företaget"

4. det beror som sagt var du ska ha beskrivningen men jag har själv lagt till SNI koder i efterhand

5. Jag har blivit kontaktad angående det motsatta så det är inte omöjligt. Det var ett tag efter första deklareringen då dom skulle göra en koll. Säkert vet jag därmeot inte. Du kan däremot själv lägga till i efterhand.
Är du osäker vilka SNI koder du ska ha så kan du ringa skatteverket

6. Tekniskt sett är det inget om jag minns rätt. Man måste ju inte skydda namnet tex. Ev är det en administrativ avgift på 300:- Jag minns inte säkert

7. Det beror helt på vad du ska starta

l'm back

Zariah
2017-08-13 18:35
#2

#1 Tack för dina svar :-) 

1.      Ok. Vet du vad ett företagskonto kan kosta? ( Jag har Swedbank. ) Vet du om man kan börja med vanligt konto och längre fram byta till företagskonto? Tänkte om man inte tjänar så mycket att det då blir mindre utgifter i början med att ha vanligt konto. Sen om man märker att det går bra byta till företagskonto.

2.      Ok. Får kolla med Swedbank.

3.      Jag tänkte när man beskriver verksamheten. Så de ser vad jag kommer att hålla på med.

4.      I verksamhetsbeskrivningen.

5.      Ok. Ja det kanske är bäst att ringa och kolla med dom.

6.      Ok.

7.      Ok. Jag kommer designa och göra silversmycken, målningar, tavlor, spiritualistiskt mediumskap. Sälja det jag skapar. 

1.

Zariah
2017-08-13 18:36
#3

Jag hade siffror vid varje fråga men de föll visst bort.

tlover
2017-08-13 18:46
#4

#2 har också Swedbank det kostar för mig dryga 900:-/år och då ingår tex bankgiro. Jag har kopplat swish till. Det kostar "bara" då det används mellan 2-3 :- betalning. Tänk på att swish räknas som kontanter och då är det speciella regler. Minns jag rätt skrev jag att jag förmodligen även kommer att sälja godis i framtiden i min verksamhetsneskrivning. Det jag kan komma på på rak arm är: lager, bokföringsprogram, hemsida, domän, reklam (kan vara tid också), verktyg, bankkostnader, förbrukningsartiklar tex papper, emballage (om du ska skicka) och liknande. Men då kan jag inte det området så bra. Dessutom bör du ha lite extra pengar för att kunna betala dina leverantörer medan du väntar på pengar från dina kunder

l'm back

mariatingsund
2017-08-17 09:12
#5

Tjänar du över 30000 Kr per år med detta redan? Om inte, kan du ha det som Hobbyverksamhet. Det finns Almi eller Nyföretagarcentrum som kan ge korrekta upplysningar annars.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Upp till toppen
Annons: