Annons:
Etiketttidseffektivisering-och-ledighet
Läst 793 ggr
[Augustikatt]
8/21/17, 8:53 PM

Frilansa på halvtid - erfarenheter?

Är det någon här som driver företag/frilansar på halvtid? Hur fungerar det ur konkurrensperspektiv? 

Jag har en funktionsnedsättning som, bland annat, innebär att min ork varierar kraftigt från dag till dag. Detta gör att jag till exempel har svårt att bestämma att jag ska börja jobba klockan nio i övermorgon. Jag kanske inte kommer ur sängen förrän klockan tolv. Jag orkar inte heller hur mycket som helst.  Detta innebär förstås begränsningar när det kommer till arbete, men jag vill ta vara på den arbetsförmåga jag har och utnyttja den maximalt. Därför har jag tänkt börja frilansa, för då skulle jag kunna styra mina egna arbetstider och, till viss del, kunna jobba även under mina sämre dagar. 

Det jag funderar över är det här med konkurrensen. Jag orkar jobba max halvtid, vilket förstås innebär att jag inte blir klar med ett uppdrag lika fort som en person som jobbar heltid. Om någon här har erfarenhet av att driva företag/frilansa på halvtid så tar jag gärna del av dina erfarenheter. 🙂

Annons:
tlover
8/21/17, 10:00 PM
#1

Jag driver mitt företag på deltid pga funktionshinder

Det går väl, det går ju bättre för mig att jobba då jag kan anpassa jobbet efter dagsformen (och handen på hjärtat, hur många jobb kan du anpassa jobbet efter dagsformen?) Men det är också en klar nackdel att jag inte kan lägga så mycket tid på mitt jobb som skulle behövas. Jag har insett att jag kommer att behöva effetivicera så mycket som möjligt och dessutom delegera ut så mycket jag har råd med, egentligen mer.

Men om man går till din företagsidé. Vad har du som dina konkurrenter inte har? Överväger den fördelen nackdelen med tid?

l'm back

[Augustikatt]
8/21/17, 10:30 PM
#2

#1: Vad roligt att det fungerar för dig att driva eget på deltid! 🙂Precis som du skriver så finns det ju inte så många jobb där man kan anpassa arbetstiderna efter sin dagsform. Att jobba i ett eget företag är på så vis en unik möjlighet.

Jag kan förstå att du behöver delegera ut en del saker. Själv planerar jag att låta Frilans Finans sköta bokföring och sådant, åtminstone till en början. På så vis kan jag fokusera på att utföra uppdrag och på att etablera en kundkrets. 

Jag har tänkt frilansa som korrekturläsare och tror att det som gör mig unik är att jag har grammatiskt gehör, vilket innebär att jag hör hur ett ord ska stavas och vilka skiljetecken som ska användas var. Detta gör att jag är oerhört språkligt säker. Jag är även extremt noggrann. Mitt grammatiska gehör har jag antagligen begåvats med tack vare att jag fungerar annorlunda, så där blir mitt funktionssätt ingen funktionsnedsättning utan en funktionsvariation. 

Hittills har en potentiell uppdragsgivare tvingats tacka nej till att ge mig ett uppdrag, på grund av att jag inte skulle hinna slutföra det i tid. Just den uppdragsgivaren förklarade att hon alltid har snäva tidsramar, men jag vet inte hur det ser ut på andra ställen.

tlover
8/21/17, 10:51 PM
#3

#2 Jag önskar jag hade vetat om frilansfinans då jag började då hade jag nog börjat annorlunda.

Kanske ska jag vara tydlig att för just mig så får jag inte lön än. Men då har jag ju en webbutik och mycket lägre påslag och förmodligen även högre utgifter än vad du kommer att ha.

Jag tror du ska vara tydlig med att det kan ta lite längre tid men ändå få det att låta positivt åt ditt håll, på så sätt behöver inte kunder avbryta, det förlorar du ju pengar på. 
Det jag kan komma på på rak ärm är något i stil med "Ibland finns det för lite tid för att jag ska hinna med en korrekturläsning jättesnabbt. Kontakta gärna mig så kan jag kolla upp hur det ligger till just nu och hur lång tid just ditt uppdrag skulle ta" Fast skrivet så det passar just korrekturläsning, jag kan ytterst lite om det.

Ps, då vet jag var jag ska vända mig då jag skrivit min första bok 😉 (det är en dröm jag har)

l'm back

[Augustikatt]
8/21/17, 11:14 PM
#4

#3: Ja, jag tror att Frilans Finans kan fungera riktigt bra. Visserligen tar de ju några procent av fakturabeloppet i avgift, men det känns det definitivt värt. 

Jag kan tänka mig att man har en hel del utgifter när man driver en webbutik. Det låter dock som ett roligt jobb! 🙂Något som är väldigt positivt i mitt fall är att jag har väldigt små utgifter. Jag behöver i stort sett bara en dator och en bra internetuppkoppling, men de sakerna har jag redan. Jag har även en extra telefon som jag kan använda som jobbtelefon. 

Tack för ditt tips på vad jag kan skriva till kunderna. 🙂Jag skrev något liknande till ovan nämnda uppdragsgivare, men hon var ändå tvungen att tacka nej eftersom hon inte hade några tidsmarginaler. Jag hoppas att andra uppdragsgivare har andra möjligheter. 🙂

Vad kul att du drömmer om att skriva en bok! Jag korrekturläser den gärna när den är färdigskriven. 😉

Upp till toppen
Annons: