Annons:
Etikettuppstart-och-avslut-av-företag
Läst 901 ggr
Jalking
12/7/17, 2:34 PM

Alkoholtillstånd

Jag är på gång att eventuellt ta över en väl fungerande verksamhet, ett passagerarfartyg med restaurang ombord. (Eventuellt därför att jag först måste godkännas av styrelsen för fartygets ägare, men jag tror att jag ligger rätt bra till.)

För att ha en chans att behålla lönsamheten i verksamheten behövs alkoholtillstånd. Jag antar att det finns folk i den här gruppen som har skaffat det. Vad har ni att säga? Är kurs på nätet tillräcklig eller är en riktig kurs i lektionssal att föredra trots att det kostar betydligt mer?

Annons:
NisseG
12/10/17, 3:24 PM
#1

Jag har inte skaffat alkoholtillstånd, men har vissa kunskaper om processen för att få det.

Man ska avlägga prov hos kommunens tillståndsenhet för att visa att man har tillräckliga kunskaper i alkohollagen. Kostnaden för provet kan variera beroende på kommun, jag hörde att en kommun tog 1500:- och då ingick det att man fick göra om provet upp till två gånger om man inte blev godkänd. Med den ringa kostnaden skulle iaf jag bara ha kollat på nätet och sedan provat. Folkhälsoinstitutet har gett något som kallas "Handbok i alkohollagen". Plöjer man igenom den och kommer ihåg allt klarar man provet. Alkohollagen ändras ibland, se till att få tag på så färsk upplaga som möjligt av handboken.

Jalking
12/10/17, 5:13 PM
#2

Tack för svar!
Jag har pratat med kommunens alkoholhandläggare tidigare och de är ungefär samma förhållanden som gäller här. Vad som gör mig tveksam är styrelsens förhalning av ärendet med flummiga motiveringar så om jag får förtroendet har jag inte tid att missa och göra provet flera ggr. Det bara måste funka direkt. Jag egentligen försöker få reda på är ungefär på vilken svårighetsnivå provet ligger. Bör man klara det efter en nätkurs om man läser på ordentligt?

NisseG
12/11/17, 8:08 AM
#3

Ja.

Upp till toppen
Annons: