Annons:
Etikettlagar-och-regler
Läst 2523 ggr
tlover
2018-01-19 11:57

Paket från Kina blir betydligt dyrare

Postnord har länge ignorerat lagen om Moms och har låtit paket från Kina komma in i Sverige omomsade. Det har inneburit miljarder i förlust till svenska staten och förluster för svenska handlare som utsatts för olaglig konkurans.

Det är distributören som ska se till att varor från utlandet utanför EU momsas korrekt men Postnord har ignorerat det helt med motivation att dom inte har nog med anställda för detta (jag har mycket att göra den här månaden, jag tror jag skippar nästa momsredovisning 😉).

Nu ska däremot Postnord börja ta ut Moms och för varje paket som dom tar ut Moms kommer dom ta ut en administrativ avgift på 125:- så ett paket som kostar 56:- från Kina kommer i slutändan kosta 195:-

Så nu kommer vi förhoppningsvis få mindre osund konkurrens från Kina. 

https://www.breakit.se/artikel/11048/postnord-och-tullverket-overens-ska-bli-dyrare-att-handla-fran-kina

http://omni.se/postnord-infor-ny-avgift-pa-paket-fran-kina/a/e1PXvy

l'm back

Annons:
JMW
2018-01-19 12:00
#1

Detta kommer förmodligen att minska på den enorma volymen från Kina. Jag kommer att sluta handla där men inte för den skull handla här hemma.

tlover
2018-01-19 12:02
#2

#1 Fast det är ju en fördel för svenska handlare även om dom inte handlar för när det gäller just den varan, då kanske konsumenten åker och fikar på det lokala caféet en gång extra eller liknande

l'm back

JMW
2018-01-19 12:09
#3

#2 Jo så kan det ju vara. Jag förstår absolut problemet med konkurrensen för de svenska handlarna. 

Jag har, som så många andra, handlat massor på Wish och sparat  hundratals och hundratals med kronor. Det gäller ju då mest syrelaterade varor som kostar mångdubbelt mer här hemma.

tlover
2018-01-19 12:13
#4

#3 Grejen är ju den att om folk köper svenskt istället så kan de svenska handlarna få bättre villkor och därför få ner priserna. 

För mig är det ju betydligt billigare att köpa hem 5 kg av ett te än 1 kilo. Men om det inte går åt så blir det ju dyrt eftersom jag måste slänga te om inte jag köper den mindre mängden. som ett exempel

l'm back

JMW
2018-01-19 13:06
#5

Jag har svårt att tro att det blir billigare här i Sverige när detta trätt i kraft. Innan denna Kinahandel så var det ju ändå väldans dyrt med sådant jag är intresserad av.

tlover
2018-01-19 14:36
#6

#5 kinahandeln gör det då iallafall inte billigare

l'm back

Annons:
Kaj
2018-01-23 11:58
#7

De flesta e-handelssajter i Kina och andra större länder har en länk på sin webbplats till en EU filial. Klickar man på den och handlar där så är det ett köp som sker inom EU och då skall det inte tas ut någon Moms eller någon avgift för det skulle strida mot EUs regler om frihandelsavtal.

Många privatpersoner som handlar på alibaba, wish, banggood mfl gör redan så idag så dessvärre kommer detta inte hjälpa. Problemet är här att Post Nord och vår finansminister inte förstått detta.

Jag förstår ert problem med konkurrensen från Kina men vill bara påpeka att det kommer bli tandlöst om folk bara väljer att klicka på EU filialen då de handlar.

tlover
2018-02-16 08:08
#8

#7 Som jag förstått så blir däremot frakten högre från andra länder än Kina pga ett gammalt avtal

l'm back

tlover
2018-02-16 08:08
#9

Avgiften ändras och kommer bli 75:- för paket med ett värde under 1300:-

http://www.ehandel.se/PostNords-Kinaavgift-blir-75-kronor,11970.html

l'm back

Upp till toppen
Annons: