Annons:
Etikettallmänt
Läst 669 ggr
blåbärspajen
3/13/18, 3:20 PM

sälja begagnade saker i webbshop?

Hej

Jag funderar på att sälja saker jag hittat på loppisar i en webbshop men finns det några regler kring detta? 

Tänkte börja som privat person och ta betalt med swish och direkt till kontot.

Men om man väljer att starta företag kan man fortfarande ta betalt med swish? eller är det enbart för privat personer?

Annons:
Gronstedt
3/13/18, 3:30 PM
#1

Företag kan ha SWISH, men jag tror att det då kostar en del per transaktion.

Som företag är det en massa momsregler att sätta sig in i, jag tror det är speciella regler avseende begagnade saker.

tlover
3/13/18, 3:38 PM
#2

Japp, jag har swish tex, väldigt bra, kostnaden vägs upp av att man får pengarna direkt tycker jag. MEN då ska det inte vara billiga saker man säljer då det vanligtvis är 2-3:- per transaktion + ev månadsavgift eller % på kostnaden så säljer du en kopp för 5:- som du köpte in för 2:- så ger du bort den, faktiskt så får du betala med tanke på Moms.

Jag ska börja sälja lite saker secondhand i min webbshop så snart har jag kanske mer info men momsreglerna är annorlunda om man köper in utan Moms (från privatpersoner) det behöver däremot inte vara till nackdel men det är ju en extra sak att lära sig

l'm back

tlover
3/13/18, 3:40 PM
#3

En sak angående kostnaderna, det är ju faktiskt inte så stor skillnad från andra korttransaktioner där avgift tas ut (så alla kort, vissa typer av fakturor osv).

Tänk däremot på att du eventuellt kan behöva kassasystem men ska du bara sälja på nätet kan du göra kontantfaktura och då behöver du inte kassasystem

l'm back

Upp till toppen
Annons: