Annons:
Etiketttidseffektivisering-och-ledighet
Läst 1687 ggr
tlover
2018-04-19 16:05

Arbetstid som inte är effektiv?

Jag har märkt att mycket att min arbetstid inte är effektiv. Det får mig att undra, hur effektiv är andras jobb?

Förutom mitt företag har jag bara jobbat inom såna jobb där vad man gör "bestäms utifrån" Tex när jag jobbade inom vården så gjorde man antingen saker efter ett schema, tog hand om larm eller stod i tvättstugan. Eller när jag jobbat i butik har det varit vanliga rutiner, tex upplock eller att hjälpa kunder.

Nu så är det ju massor av olika saker som ska göras och jag känner att jag förlorar tid på flera olika sätt.

Vissa som jag har på "att göra lista" för att få mer effektivt som är mer praktiskt tex att laga cykeln eller skaffa bättre inventarier. Andra är helt och hållet för att jag jobbat hemifrån i dåliga lokaler för ändamålet (när man jobbar vid köksbordet så sneglar man hela tiden på diskberget tex och det blir lätt så att man diskar en vända).

Mycket tid är också förlorat när det gäller byte av aktiviteter, där tycker jag det är svårast att hitta lösningar.

Hur stort tidssvinn är acceptabelt i ett litet företag? Alltså när ska jag acceptera tidssvinnet istället för att lägga tid på att försöka hitta på lösningar?

l'm back

Annons:
MonicaLagerquist
2018-04-19 16:11
#1

Tid är ju pengar så jag skulle nog försöka att minska på tidssvinnet.

Hur mycket du har råd att förlora beror ju på vilken vinstmarginal du har.

Stolt ägare till fem La permer

Maria
2018-04-19 16:11
#2

Om tidssvinnet påverkar dina "affärer" så att du kommer efter eller att saker och ting läggs på hög så är det ju ett problem men om det fungerar i stort så kanske det känns onödigt med problemlösning?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

tlover
2018-04-19 16:16
#3

#2 Jag är efter men vet inte om det beror på tidsineffektivitet eller pga sjukskrivningen.

#1 Fast jag vet inte riktigt när jag ska acceptera tidsförlusten. För tidsförlust kommer ju alltid att finnas, det går inte att jobba 100% tidseffektivt.

Vissa saker håller jag ju såklart på att förbättra men det tar tid (tex ska vi, förhoppningsvis, kolla på en lokal i helgen).

Lägger ni andra in "tidseffektivicering" i ert schema?

l'm back

Gronstedt
2018-04-19 16:18
#4

I ett enmansföretag sätter man gränserna helt själv, i synnerhet när man jobbar från bostaden. Egentligen förlorar du ingenting på att gå "från jobbet" och diska i stället, du disponerar bara tiden annorlunda. Det ligger inget självändamål i att först jobba "på jobbet" i 8 timmar och sedan göra hushållsarbetet - det är minst lika effektivt att växla. Det blir omväxling och kroppsrörelse gratis och du kan låta tankarna syssla med jobbet medan du gör hushållssysslorna.

Säger en som jobbat hemifrån i många år.

tlover
2018-04-19 16:21
#5

#4 Jo jag brukar diska när det står helt stilla. Men jag har ju en dotter på förskolan 7-8h/dag och jag kan inte egentligen jobba övrig tid längre tyvärr för dotterns och hälsans skull (jag har testat att jobba på natten = inte bra för min hälsa)

l'm back

Niklas
2018-04-20 08:31
#6

Du har en begränsad tid. Skriv upp alla sysslor du har att göra i företaget. Prioritera dem så att de viktigaste hamnar överst. Utgår ifrån listan när du jobbar. När arbetstiden är slut slutar du jobba. Om något av det som måste göras fortfarande är ogjort behöver du kanske effektivisera arbetet.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Caeli
2018-04-20 21:29
#7

Att jobba effektivt ett förutbestämt antal procent / timmar som egen företagare tycker jag är svårt. Blir oftast antingen mer eller mindre och kan variera ganska mycket. 

För min del känns det positivt att växla jobb / fritid. Att själv kunna bestämma och styra sin dag och sina olika arbetsuppgifter. Att kunna välja att gå ut i trädgården och njuta av vårsolen, för att sedan istället jobba några timmar på kvällen eller lite mer nästa dag. Det är lyx tycker jag!

Men jag inser att det på ett sätt är lättare för mig, jag har inga ambitioner att jobba heltid och inga småbarn att ta hänsyn till!🙂

Torparmor
2018-04-24 10:11
#8

Jag försöker samman fatta nästa dags jobb på kvällen innan jag taggar ner för sömn. Då gör jag två listor en för arbetet och en för det "privata". Jag prioriterar listorna - i jobblistan det viktigaste och privat den enklaste/kortaste tid. 

Jag börjar beta av jobblistan först. När jag kör fast blir tom i huvudet väljer jag en från privatlistan. Under säsong har jag mycket utejobb och då kan jag jobba många timmar i streck, och då blir det effektivare


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

JMW
2018-04-30 10:19
#9

Jag har inga listor eller bestämda arbetstider. Jag vet ju vilka jobb jag har och när det ska levereras så jag jobbar efter det. Det innebär att jag släppa jobbet och göra annat så länge jag vet att jag blir klar i tid. Jag har hittills inte missat en enda deadline på de dryga 25 år jag haft företaget.

tlover
2018-04-30 10:32
#10

#9 Vad jobbar du med? 

I mitt jobb (webbsop) finns det alltid saker att göra, skriva texter för blogg, produkter SEO eller annat, göra inlägg på sociala media, ta spännande foto på produkter, leta efter nya spännande produkter eller utveckla egna nya spännande produkter, samla statestik, skapa formulär för att planera framtiden och massa massa mer.

Sen finns det såklart saker som måste göras också som kundkontakt, beställningar, bokföring osv men det är mer som du beskriver. Det tidigare är därmeot sånt jag kan jobba med i oändlighet

l'm back

tlover
2018-04-30 10:33
#11

Jag har fått tag i en lokal nu så förhoppningsvis blir det mer effektivt snart. Iallafall inom vissa områden

l'm back

JMW
2018-04-30 11:03
#12

Jag gör jobb åt några företag och det är då sömnadsjobb. Det kan vara i stort sett allt som görs vid maskinen eller med händerna. Ingen klädsömnad.  Just nu har jag beställning på ett antal blandade medaljband och rosetter t ex.  Avslutar också precis sömnaden av linnehanddukar som jag ska skicka på onsdag. Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om alla olika jobb jag haft genom åren.

tlover
2018-04-30 11:12
#13

#12 Ok hantverksjobb har ju den fördelen att det mesta är gjort när man lagt ner arbetet. Såklart är det ju endel administrativt också men på ett annat sätt (jag menar inte att du gör mindre än jag, med tanke på hur ineffektiv jag är så gör du nog många gånger mer än jag.)

Delvis därför vill jag utbilda mig klart så att jag kan blanda egna tesorter, det är ju faktiskt sånt jag vill arbeta med inte SEO och liknande

l'm back

Annons:
JMW
2018-04-30 11:25
#14

#13 Jo en del administrativt men inte speciellt tidskrävande. Skriva fakturor och sköta den löpande bokföringen. 

Det jobbigaste är ju när jag får jobb som helst ska vara klara igår. Det händer emellanåt. Framförhållningen är ibland skrämmande dålig. Det händer att jag får gå upp före tuppen och lägga mig väldigt sent. Det är sånt jag fått vänja mig vid genom åren.

tlover
2018-04-30 16:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

En av anledningarna till att det skulle vara mer effektivt om jag hade lokal. Mannen vabar och jag försöker jobba. Vi fick däremot flytta på en dörr och bygga för den för att det skulle vara möjligt

l'm back

JMW
2018-04-30 17:10
#16

#15 Oj då! Ja en lokal är ju bättre. Jag har ett rum i huset där jag har allt mitt och gör mina jobb.

Upp till toppen
Annons: