Annons:
Etikettlagar-och-regler
Läst 2188 ggr
Malinolsn
2018-05-02 12:15

F eller FA-skatt?

Hej! 
Ska precis till att starta mitt egna företag och jag sitter just nu och läser på om jag ska ansöka om F-skatt eller FA-skatt. 

Jag vikarierar ytterst sällan, enstaka gånger per år om ens något över huvud taget. Jag är också osäker på om jag alls kommer att ha tid till det under det kommande året nu när jag ska starta upp mitt egna företag.
När jag läser så får jag intrycket av att A-skatten känns som att den mest gäller när man har en regelbunden och/eller varierande inkomst som kommer in varje månad (vilket jag inte har), och att det känns krångligt att skilja på den och F-skatten när den är kombinerad till en FA. 

Hur hade ni gjort? Är det värt att skaffa en FA bara ifall att jag kommer att vikariera något?

Annons:
Magi-cat
2018-05-02 12:34
#1

FA-skatt! Det blir mindre krångligt i längden, och du slipper tänka på det om du vill vikariera.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tlover
2018-05-02 13:30
#2

Jag valde FA skatt för att ha valet till ett extrajobb. Du måste ju räkna med att inte ha inkomst i företaget de första åren. Visst, du kan få inkomst tidigare men räkna inte på det, då har du en plan för värsta möjliga

l'm back

Malinolsn
2018-05-02 14:08
#3

Tack för era svar! 🙂
Så man kan alltså ta det säkra före det osäkra och välja FA även fast man kanske inte kommer att jobba alls? 
Man får alltså inte typ "böta" för att inte ha använd A-skatten i FA? 🤪 Som ni hör så är jag heeeelt grön😟

Record
2018-05-02 14:35
#4

Tjyvsammhället har kanske räknat med 2 debiteringar med 1300.--kr  vid FA-skatt, hur den nu utformas? 🤔

Malinolsn
2018-05-03 15:10
#5

#4 Hur menar du? Utveckla gärna, försöker lära mig så mycket som möjligt och är som sagt helt grön på området 😃

Record
2018-05-04 22:02
#6

Den nya skatten för TV-tittande skall vara 1300.-- kr, vilken jag i dag betalar för en privat och en för företaget. 🤔

Annons:
Torparmor
2018-05-05 12:14
#7

Jag förstår inte kommentaren i #4.

F-skatten betalar ditt företag varje månad och den baseras på förväntad inkomst under första året. Du får ett föreläggande från skatteverket beräknat utifrån vad du anger när du ansöker.

A-delen i FA-skatt behöver du inte bry dig om. Men du måster berätta om du vikarierar att din arbetsgivare skall dra preliminärskatt precis som tidigare.

När du ska deklarera kommer får du kontrolluppgift precis som vanligt och du gör dessutom en deklaration för ditt företag på speciell blankett

Inte särskilt krångligt alls med FA-skatt

Lycka till!


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Record
2018-05-06 10:43
#8

#7, Torparmor

Det är inget farligt med FA-skatt, och billigt. Om man inga anställda har.

Om nu TS vill starta ett dataföretag så vill "Radiotjänst " gärna att man skall ha en licens, för innehavet av datorer som kan se på TV. Det kostar 1300.- kr numera.

Och alla som arbetar får med A-skatt vara med o betala för nya TV-licensen. Eller hur ? 

Ingen skillnad på Slott eller Koja.😃

Torparmor
2018-05-06 20:01
#9

#8  Varifrån fick du att TS ska starta ett dataföretag?  

Om hon startar som Enskild firma ( som är den vanligaste starttypen) så skattar hon "som privatperson" dvs skatt som anställd och skatt för företaget läggs ihop. 

FA-skatt innebär att TS bara behöver betala egenavgifter på den vinst som företaget genererar. Väljer TS enbart F-skatt måste vikariejobb gå via TS företag och då behöver TS ta mer betalt där hon vickar och ta höjd för sina egenavgifter.


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Record
2018-05-09 15:09
#10

#9

Dataföretag, vet jag naturligtvis inte , men om så är fallet skall de ha en TV-licens. Liksom personer får betala licensen på skattsedeln. 1+1 =2 🤔

Magi-cat
2018-05-09 15:11
#11

Med eller utan TV-licenser hit och dit är det i alla avseenden bäst med FA-skatt, så kan man utan krångel jobba med lönearbete om man så behöver eller vill.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: