Annons:
Etikettallmänt
Läst 1383 ggr
micki78
2018-05-29 14:59

starta eget företag

Hej

Det finns mycket information om att starta eget men ibland är det lättare att fråga dom som faktiskt har gjort det.  Exempelvis vid enskild näringsverksamhet, där man säljer produkter till kunder.

Vad är det skatteverket behöver ha reda på? vad behöver man lämna in till dom.

Gör ni eran bokföring själva? bifogar man kvitto när man lämnar in en bokföring.

Skulle vara roligt att från början veta hur ni gjorde när ni startade upp era företag. Steg för steg.

Annons:
micki78
2018-06-05 10:31
#1

Ingen som vill dela med sig av sina egna erfarenheter?

tlover
2018-06-05 13:52
#2

#1 Har tänkt att min historia inte skulle hjälpa så mycket men jag kan skriva ner den då jag har mer tid om det är intressant

l'm back

micki78
2018-06-05 17:20
#3

Vore väldigt intressant när du har mer tid:) Tack!

Torparmor
2018-06-07 22:58
#4

Jag minns knappast hur jag började, men jag är uppfödd i en företagarfamilj och började där med att sköta bokföringen, hjälpa tillo med kalkylering och när det var stor tidsbrist även jobba ute hos kund . Allt samtidigt som jag pluggade. Det var självklart att jag en gång i framtiden skulle ha eget företag. 

Nästa steg togs när jag blev delägare i företaget där jag jobbade. När vi köpte lantbruk blev jag per automatik företagare med FA-skatt, numera är jag bara F-skattare men Moms redovisas via vårt enkla bolag. 

Du fyller i en blankett för anmälan till skatteverket för Moms och F- alt FA-skatt där du berättar vad du ska arbeta med och hur mycket du räknar med att tjäna första året.  

Skatteverket brukar ha träffar för nya företagare, gå på en sån och ställ frågor. Du ska sköta bokföringen regelbundet, redovisa och betala in Moms varje månad/ en gång per kvartal eller en gång per år. F-skatten ska betalas varje månad. Du ska spara alla kvitton, men behöver inte lämna in dem om inte skatteverket begär det.


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

micki78
2018-06-10 13:43
#5

Tack torparmor för att du ville dela med dig. Tycker det är intressant att höra hur andra har gjort när dom startat eget.

Upp till toppen
Annons: