Lagar och regler

Ingen faktureringsadress?

2018-08-26 21:46 #0 av: vendelay

Någon som vet om det är olagligt att inte skriva en faktureringsadress på en faktura? I denna faktura finns en ruta (som det brukar se ut) där rubriken är "Faktureringsadress" men det står ingen adress, enbart namnet på kunden som ska betala. Jobbet utfördes hemma hos personen, så de har ju åkt till adressen. Varför skulle de inte skriva ut adressen då?

Veganism Savvity (English)
Vegan iFokus (svenska)

Anmäl
2018-08-26 22:05 #1 av: Record

Det var ett bra tips vid kontantbetalning, de får vi tacka GDPR-lagens skapare för. Men vad säger revisorn? Skrattar

Anmäl
2018-08-26 22:07 #2 av: vendelay

Va??

Vegan iFokus (svenska)

Anmäl
2018-08-26 22:15 #3 av: Record

#vendelay

Du kan ju inte sända fakturan med post till din kund, utan adress och så.

Det är således ett kontantkvitto det handlar om.

Anmäl
2018-08-26 23:05 #4 av: vendelay

Det går väl visst, det är väl bara att lägga fakturan i ett kuvert? Men denna faktura har skickats via mail, och inte via post. Det är inte heller ett kontantkvitto eftersom det är en faktura som betalats via bankgiro.

Vegan iFokus (svenska)

Anmäl
2018-08-27 10:50 #5 av: Record

#vendelay

De var en bättre förklaring, helt ok men bokföringen kan du inte frias från.

GDPR-lagen hindrar inte ditt sätt att handla.Funderar

Anmäl
2018-08-27 16:13 #6 av: vendelay

Jag förstår inte vad du skriver. Vad har bokföringen med grejen att göra? Jag undrar om det är olagligt att ett företag inte skriver upp adressen under rubriken "faktureringsadress" i själva PDF-filen?

Vegan iFokus (svenska)

Anmäl
2018-08-28 08:13 #7 av: Niklas

Det här kanske kan vara till hjälp.

» Faktura - verksamt.se

Vänliga hälsningar, Niklas
» Ta med iFokus på semestern. Ny app för iOS och Android.

Anmäl
2018-08-29 16:21 #8 av: tlover

#6 Eftersom denna sajt är till för konsumenter därför är många av svaren inriktad som om du vore företagare inte konsument

Anmäl
2018-08-29 17:46 #9 av: vendelay

#7 tack, jag ska kolla!
#8 jag skrev det i egenskap av egenföretagare men jag fick en faktura av ett annat företag till mitt företag. Därav frågan.

Vegan iFokus (svenska)

Anmäl
2018-08-29 22:38 #10 av: Record

#tlover

Varför ändrar du inte foretagande.ifokus.se ,till konsument.ifokus.se

Så man vet var man är ? StorgråterStorgråter

Anmäl
2018-08-29 22:47 #11 av: tlover

#10 för att det är för företagare. För konsumenter finns konsumentmakt iFokus istället

#9 okej jag missförstod eftersom du skrev om hur du fått fakturan. Själv kollade jag upp att allt var rätt från början men kan inte säga att lagen säger si eller så

Anmäl
2018-09-17 17:31 #12 av: Torparmor

#11 Precis som det står i den länk Niklas hänvisar till så är svaret till TS

JA DET ÄR OLAGLIGT och din revisor och skatteverket kan ha synpunkter.  Kräv att företaget ifråga skall rätta fakturan för att du ska kunna betala.

Dagen idag är ett oskrivet blad - gör något bra av den gåvan!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.