Annons:
Etikettlagar-och-regler
Läst 1741 ggr
vendelay
8/26/18, 9:46 PM

Ingen faktureringsadress?

Någon som vet om det är olagligt att inte skriva en faktureringsadress på en faktura? I denna faktura finns en ruta (som det brukar se ut) där rubriken är "Faktureringsadress" men det står ingen adress, enbart namnet på kunden som ska betala. Jobbet utfördes hemma hos personen, så de har ju åkt till adressen. Varför skulle de inte skriva ut adressen då?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Record
8/26/18, 10:05 PM
#1

Det var ett bra tips vid kontantbetalning, de får vi tacka GDPR-lagens skapare för. Men vad säger revisorn? 😃

vendelay
8/26/18, 10:07 PM
#2

Va??

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Record
8/26/18, 10:15 PM
#3

#vendelay

Du kan ju inte sända fakturan med post till din kund, utan adress och så.

Det är således ett kontantkvitto det handlar om.

vendelay
8/26/18, 11:05 PM
#4

Det går väl visst, det är väl bara att lägga fakturan i ett kuvert? Men denna faktura har skickats via mail, och inte via post. Det är inte heller ett kontantkvitto eftersom det är en faktura som betalats via bankgiro.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Record
8/27/18, 10:50 AM
#5

#vendelay

De var en bättre förklaring, helt ok men bokföringen kan du inte frias från.

GDPR-lagen hindrar inte ditt sätt att handla.🤔

vendelay
8/27/18, 4:13 PM
#6

Jag förstår inte vad du skriver. Vad har bokföringen med grejen att göra? Jag undrar om det är olagligt att ett företag inte skriver upp adressen under rubriken "faktureringsadress" i själva PDF-filen?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Niklas
8/28/18, 8:13 AM
#7

Det här kanske kan vara till hjälp.

» Faktura - verksamt.se


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

tlover
8/29/18, 4:21 PM
#8

#6 Eftersom denna sajt är till för konsumenter därför är många av svaren inriktad som om du vore företagare inte konsument

l'm back

vendelay
8/29/18, 5:46 PM
#9

#7 tack, jag ska kolla! #8 jag skrev det i egenskap av egenföretagare men jag fick en faktura av ett annat företag till mitt företag. Därav frågan.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Record
8/29/18, 10:38 PM
#10

#tlover

Varför ändrar du inte foretagande.ifokus.se ,till konsument.ifokus.se

Så man vet var man är ? 😭😭

tlover
8/29/18, 10:47 PM
#11

#10 för att det är för företagare. För konsumenter finns konsumentmakt iFokus istället #9 okej jag missförstod eftersom du skrev om hur du fått fakturan. Själv kollade jag upp att allt var rätt från början men kan inte säga att lagen säger si eller så

l'm back

Torparmor
9/17/18, 5:31 PM
#12

#11 Precis som det står i den länk Niklas hänvisar till så är svaret till TS

JA DET ÄR OLAGLIGT och din revisor och skatteverket kan ha synpunkter.  Kräv att företaget ifråga skall rätta fakturan för att du ska kunna betala.


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

vendelay
9/17/18, 11:04 PM
#13

Fakturan var inte riktigt till mig (jättesvårt att förklara tbh, jäkligt invecklat) men hur som helst var det inte jag som skulle betala den och förhoppningsvis får de betalt av rätt person istället. Tack för era svar!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Upp till toppen
Annons: