Annons:
Etikettallmänt
Läst 848 ggr
Caeli
2018-10-21 14:19

Lämna ut kortuppgifter

Har ett par gånger beställt varor från en återförsäljare i England.  Köper alltså som företag  från ett annat företag.  De tar helst emot betalningen via kreditkort men har ingen online betalningsfunktion.  De säger att det går bra att ringa eller mejla över kortuppgifterna. 

Har tidigare använt mig av Swedbanks tjänst e-kort.  Har då mejlat över de tillfälliga uppgifter som man fick där. Men nu har ju Swedbank dragit in den tjänsten…

Jag litar på företaget som är en relativt stor återförsäljare i UK. Mina varor kommer – det är inga problem. Men det känns ändå inte bra att lämna ut kortinformationen, den kan ju komma på avvägar… 

Finns det någon tjänst som liknar Swedbanks e-kort?

Eller är det bara att lämna ut uppgifterna och ingenting att oroa sig för?

Annons:
annia1
2018-10-21 14:46
#1

Jag vet ingen tjänst som funkar på det sättet.

Men ett alternativ som borde funka är ju att du skaffar ett till kort som du bara använder vid såna tillfällen. Ett kreditkort, men som är utan kredit, men som du sätter in den summa som ska dras. På det viset är det bara den summan som nån kan komma åt.
Jag kan säga att jag själv skaffat mig ett kort som jag kan använda när jag handlar via nätet och jag sätter bara in den summan som ska dras. Så om nån skulle komma åt mina kortuppgifter så får dom inte ut nåt i alla fall.

.

HC Design
2018-10-21 17:21
#2

Jag har handelsbanken, där kan man öppna och stänga kortet via mobilen när man handlar. Det gäller både mitt privata kort och företagskortet.

Caeli
2018-10-21 21:48
#3

#1 Det är ju också ett alternativ om man kan hitta något billigt och bra. #2 Men hur länge behöver kortet vara öppet när du genomför ett köp? Räcker det att uppgifterna registreras eller ska det vara längre? Ibland kan det ju ta några dagar innan pengarna dras.

annia1
2018-10-22 00:57
#4

Caeli nu vet jag inte vad du anser som billigt. Det kort jag har har jag skaffat på min vanliga bank. Nu ska ju du ha det inom företaget (om jag förstår rätt) så vet inte om det kostar mer, men vad jag kommer ihåg nu så betalar jag 250 kr per år då som privatperson.

En sak som jag inte tänkte på att skriva förut. Det är att jag öppnade ju ett nytt/eget konto som jag kopplade till just det kortet. Så det fungerar på precis samma sätt som vilket vanligt bankkonto som helst som man har ett kort kopplat till.

Du kan ju kolla med din bank om det går att göra och vad det kostar för företagare. Om det bara ska användas inom företaget. Vet inte om det kanske även går att använda det som privatperson (och då kanske blir billigare), men kanske blir lite knepigt med bokföring.

.

HC Design
2018-10-23 08:25
#5

#3 det är bara öppet precis när jag gör köpet sen stänger jag det igen.

Niklas
2018-10-23 19:57
#6

Om man är rädd för falska debiteringar är det bäst att ha ett kreditkort. Då får du fakturor som du kan granska innan du betalar. Är något fel säger du till banken och låter bli att betala. Tidsspärren ni talar om gäller väl bara köp via internet? Ett köp som sker via telefon eller mejl hindras antagligen inte av den spärren i så fall.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Upp till toppen
Annons: