Annons:
Etikettlagar-och-regler
Läst 885 ggr
Gronstedt
2018-12-05 16:37

Tvist med telefonbolag

En säljare från ett känt telefonbolag ringde mig just när jag stod i begrepp att ringa upp dem för att ändra mina abonnemang. Efter en del diskuterande kom vi fram till vad som lät som en god lösning. Bland annat lovade säljaren att jag skulle få en "praktisk liten dosa" som skulle göra att min fasta dator i kunde surfa trådlöst på mobilnätet om fibernätet skulle fallera. Tiden gick, "dosan" (som visade sig vara en router) dök upp och jag fick en faktura vars belopp stämde med vad som lovats.

Nästa faktura var på ungefär dubbelt så mycket och där fanns plötsligt ett aldrig tidigare nämnt och definitivt inte beställt  abonnemang på 50 GB surf per månad. Jag kollade vad som hänt och fann att 2 abonnemang, som säljaren lovat avsluta vid bindningstidens utgång istället hade förlängts med 12 månader och ett annat abonnemang, som skulle vara oförändrat, ändrats till en betydligt dyrare variant och bundits på 2 år. Och att routern åtföljdes av ett abonnemang på 360 spänn i månaden  och 24 månaders bindningstid.

Jag mailade dem förstås, dels för att fråga vad de sysslade med och dels för att bestrida fakturan. Efter en oändlighet av tjafs har de backat ned från de påhittade ändringarna och förlängningarna, men de vägrar att åtgärda abonnemanget för 360 SEK/mån med hänvisning till att "det stod i avtalet du fick med routern" och att jag inte har någon "ångerrätt". 

Jag har skrivit att det inte är fråga om någon "ångerrätt" (hur skulle det kunna vara det mellan företag?), att  jag reser invändningar mot avtalet och bestrider fakturan och att jag förutsätter att de kommer att flytta fram förfallodagen för fakturan, men de vägrar.

Problemet är ju att de har all min telefoni som gisslan. Pröjsar jag inte stänger de väl av det hela. Pröjsar jag kommer de att åberopa konkludent handlande och påstå att jag godtagit avtalet.

Vad gör jag? Vad kan jag göra?

Annons:
Gronstedt
2018-12-05 17:49
#1

UPDATE: Ringde dem och lyckades tjata mig till att få förfallodatum framskjutet till slutet av månaden. Det satt långt inne, först försökte de med att det inte alls behövdes, för de brukar inte stänga av abonnemang förrän man missat betalningen med en vecka …

Efter ännu mera tjat fick jag till och med en bekräftelse, komplett med personens namn och numret på den omstridda fakturan. Att de faktiskt gör det också tror jag inte mer än jämnt …

Lona
2018-12-05 18:20
#2

Jag tänkte på Konsumentverket men det här gällde kanske ditt företag? Jag har haft jätteproblem med Tele2, nu har jag lärt mig läxan men varje gång jag haft avtal med dem så har de strulat, inte lite heller! Fick skicka en anhörig som är jurist på dem, det tog lite bättre när en advokatfirma hörde av sig… 😉 Nu vet jag ju inte om det är dem du tjafsar med, men en del jurister och advokatfirmor har gratis rådgivning på nätet. Om inte annat så är det bra att veta precis hur man kan "hota" företaget och sätta press på dem utan att hamna i skiten själv.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Gronstedt
2018-12-06 13:55
#3

#2: Inte just dem, men de är nog lika goda kålsupare allihop.

Efter att jag påpekat att de inte kan åberopa beställning eller accepterande av avtal från min sida fick jag svaret att de "i god vilja" kommer att låta mig skicka tillbaka maskinvaran och att de sedan, om de bedömer den vara "i säljbart skick", kommer att kunna avsluta abonnemanget.

Svarade förstås att här inte kan ske något "i god vilja" utan att de äger korrigera ett fel som orsakats av att deras säljare givit felaktig information. 

Ska man behöva sparka dem varenda centimeter av vägen för att de ska följa normal affärspraxis och basal hyfs? Det verkar tämligen uppenbart att detta är satt i system …

Upp till toppen
Annons: